Fülszöveg
Történészek és az átlagos olvasó előtt s?lníe már kö Igazságtalan ítélet: „sötét középkor".^
Igazságtalan, állítjuk, hiszen; a lovagkor tele van fénnyel, ami ma is elkápráztatja szemünket. A csodás fény, amely a Grál Ü^Tefl bői sugárzik; a„Szent Kereszt" ragyogása; a misztikus, köbe zárt kai az Excaiibür villanása* fantasztikus jegéndák; Arthur király és Kerekastz'^ taiának lovagjai, mesés alakok mint Meriin, Parsival, Sir Lancelot, a To úrnője; valós hősök OroszlánszívííÍRjchárdtól á magyar Szent Lászlóig félelmetes és misztikus loyagyárak, köztük Montsalvat, a szíriai Krak'áés Chevaliers; a lángoló gótika csodálatos, égbe törő kátedrálisai; Tnsztas és Izolda halállal is dacojó szerelnre, ez lenne a „sötét" középkor?
És ehhez jön a lovagság hősi, idealizált eszméje, a keresztény hit védelme, a gyengék gyámolitása, a hölgyek fenhtartás nélküli tisztelete, a hősiesség és bátorság mítosza, amely oly édes-búsan szól a trubadurok hangszeréből. '
Ugyanakkor a sárkányokkal,...
Tovább
Fülszöveg
Történészek és az átlagos olvasó előtt s?lníe már kö Igazságtalan ítélet: „sötét középkor".^
Igazságtalan, állítjuk, hiszen; a lovagkor tele van fénnyel, ami ma is elkápráztatja szemünket. A csodás fény, amely a Grál Ü^Tefl bői sugárzik; a„Szent Kereszt" ragyogása; a misztikus, köbe zárt kai az Excaiibür villanása* fantasztikus jegéndák; Arthur király és Kerekastz'^ taiának lovagjai, mesés alakok mint Meriin, Parsival, Sir Lancelot, a To úrnője; valós hősök OroszlánszívííÍRjchárdtól á magyar Szent Lászlóig félelmetes és misztikus loyagyárak, köztük Montsalvat, a szíriai Krak'áés Chevaliers; a lángoló gótika csodálatos, égbe törő kátedrálisai; Tnsztas és Izolda halállal is dacojó szerelnre, ez lenne a „sötét" középkor?
És ehhez jön a lovagság hősi, idealizált eszméje, a keresztény hit védelme, a gyengék gyámolitása, a hölgyek fenhtartás nélküli tisztelete, a hősiesség és bátorság mítosza, amely oly édes-búsan szól a trubadurok hangszeréből. '
Ugyanakkor a sárkányokkal, oroszlánokkal, sasokkal díszített cifra címeres pajzs sem takarhatja el a lovagok világának eszménye és a valóság kettősségét. A középkor lovagja -dacára a szinte őrjöngésig fajuló hitnek - durva, könyörtelen, álnok, pénzsóvár, hitszegő és ármánykodó alak, akinek lételeme a harc, a vérontás. Ez a kettősség talán a templomos lovagrend rendhagyó történetében tükröződika legjobban.
Nos, ha a kedves olvasó hajlandó arra, hogy Arthui királyként^kí sérelje kihúzni a kőbe zárt kardot, aíegendás Excaliburt, eniíek ban csodálatos kalandokra indulhat, többek között a Szentfold és Sírjának" felszabadításáért, irtózatos csatákban vehet reszt, es^^egui elnyerheti azt a kegyet, hogy fejet hajthat az egyszerű kis videki 'ean^t Jeanne D' Arc-ból szentté nemesült Johanna előtt. " > ^^^
Vissza