| Bevezetés | 11 |
| Az elméleti alapvetés néhány kérdése | 19 |
| Hozzávetőleges munkahipotézis | 19 |
| Az esztétikai érzék - és ennek kialakulása. A történeti módszer problémái | 21 |
| Közelebbi munkahipotézisek | 24 |
| Az Én kiteljesítése. Az ember tárgyiasulása mint az esztétikai élmény alapja | 24 |
| A költészet csírái, ősformái | 33 |
| Néhány költői vallomás | 33 |
| A költészet ősformái - általában | 36 |
| A munkadal | 36 |
| Az összehangolás, az összhang-teremtés mozzanmatai | 36 |
| A büszkeségének és a varázsének vele-rokon típusa | 41 |
| Az önfelfokozás mozzanata. Néhány újabb formai sajátság | 41 |
| Rövid kitekintés: a "beleérzés" némely problémái | 45 |
| Kilépés a partikuláris egyediségből - a költői mű világában | 45 |
| A varázsének-költészet további jellegzetességei | 51 |
| Belekapcsolódás a külvilág egészébe. A verskompozíció csírái | 51 |
| Diadalénekek, siratók | 56 |
| Az önkifejezés feloldó szerepe. Spontán formára-találás | 56 |
| A jellegzetesen epikus költészet kezdeti formái | 60 |
| A mimézis problémái. Az érzéki megjelenítés alárendelt, ill. relatíve önálló művészi funkciói | 60 |
| A beszéd, a szó kezdeti, ill. általános funkciói és jellege | 66 |
| Elhelyezés a világegészben kisebb költői alkotások és mítoszok által | 70 |
| A drámának - mint a költészet egyik formájának - a csírái. A harci játékok és az avatási szertartás | 81 |
| Szubjektív és objektív mű-befogadás egysége | 81 |
| A katarzis | 81 |
| Rövid áttekintés a költészet ősformái fölött | 92 |
| A költészet önállósulása, művészetté tevése | 96 |
| Az önállósulás legáltalánosabb belső és külső meghatározói | 96 |
| Emberi tevékenységi formák és emberformáló élmény szétválása. A költészet elszakadása a közvetlen-gyakorlati cselekvéstől | 102 |
| Jelképes cselekvés és költészet | 106 |
| A formálás szerepének átalakulása - néhány "átmeneti" példán nézve | 115 |
| Néhány költői formasajátság kialakulásáról, ill. funkció-változásáról | 120 |
| A megszilárdult, kikristályosodott forma szerepe - egy érett költői alkotás példáján vizsgálva | 124 |
| A csoda-hit elmaradása és látszólagos továbbélése a költői "alakzatok"-ban | 132 |
| A teljes átéléstől a részleges elidegenedésig. A mű a teljes-emberlét szolgálatában | 136 |
| A teljes értékű költői műalkotás fő sajátságai | 146 |
| Előzetes megjegyzések | 146 |
| Költészet és valóság kapcsolatának összetettsége | 147 |
| A két költői, ill. művészi alaptípus problematikája | 154 |
| Mi nyer formát? - A költői mű polifóniájáról - általában | 157 |
| A költői műalkotás anyaga | 162 |
| A szavak szerepe a költői műalkotásokban és a tudomány nyelvében. A szó kimondása mint tevékenység | 172 |
| A szókapcsolatok komplexitása | 186 |
| A szavak sorrendjének szerepe a költői műalkotásban | 191 |
| "Deformálás" - vagy formálás? | 194 |
| Nagyobb szókapcsolatok a költői műalkotásban - grammatikai-logikai és viszonylagos önállóság szempontjából nézve | 198 |
| Nem-akusztikai motívumok a költői műalkotásban | 203 |
| Akkusztikai motívumok alapfunkciói és a költői alkotás "dallama" | 205 |
| A nyelvi anyagban formát kapó gondolatok funkciója a költői műben | 214 |
| A fölidézett érzelmek jelenléte - és a versstruktúra bonyolultságának némely problémái | 219 |
| A költői műalkotás mint egész | 226 |
| Még egyszer a konkrét-egyedi és az általános-jelképes egységéről | 226 |
| A költői mű "megértésének" folyamata | 229 |
| A költői műalkotás érték-problémái: művésziség és közvetlen nyelvi jelentésfunkciók viszonya | 234 |
| Függelék | 239 |
| I. | 239 |
| II. | 245 |
| József Attila: Téli éjszaka (Műelemzés) | 250 |
| József Attila Ódájának motívumrendszeréről | 260 |
| Picasso: Guernica (Műelemzés) | 271 |
| M. Grünewald: Az isenheimi oltárkép részlete (Műelemzés) | 274 |