kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Corvina Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 525 oldal |
| Sorozatcím: | Egyetemi könyvtár-Általános nyelvészet |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-13-4524-6 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
| Az Olvasóhoz | |
| ISMÉTLÉS ÉS HÍRÉRTÉK | |
| Az ismétlődés formái és funkciói | 17 |
| Hangalakzatok, eufónia | 17 |
| A hangok eloszlása | 17 |
| Eufónia | 20 |
| Szóalakzatok és mondatalakzatok | 24 |
| Két és többváltozós alakzatok | 28 |
| Variáció | 30 |
| Jelentésmódosító ismétlés | 34 |
| Szófajismétlés, halmozás | 35 |
| Leplezett ismétlés: antonímia | 36 |
| Mondatalakzatok | 39 |
| Párhuzamos szerkezetek, paralelizmus | 42 |
| Szemantikai aspektusok | 48 |
| Ellentétes párhuzam | 51 |
| Vízszintes és függőleges párhuzam | 52 |
| Formamódosító párhuzamosság. Gondolatritmus | 52 |
| A szerkezeti és tartalmi párhuzam mezsgyéjén | 55 |
| A paralelizmus funkciói | 56 |
| Alakzatok dinamikája: ismétlődés és feszültség | 60 |
| Szöveged hírértéke | 63 |
| Játék a várakozással | 63 |
| Köznyelvi és költői minősítők | 65 |
| Köznapi és költői hasonlatok | 66 |
| Köznapi és költői kijelentés | 69 |
| Szópárok | 72 |
| Köznyelvi és költői felsorolás | 73 |
| Köznapi és költői kötöttség | 80 |
| Ismétlődés és hírérték | 82 |
| Az ismétlődés hírértéke | 82 |
| A hírérték esztétikája | 82 |
| Redundáns formák jelentősége | 83 |
| Ingyenes redundancia | 89 |
| Evokáció, felidézés | 90 |
| A múlt felidézése | 90 |
| Távoli és közeli tájak | 91 |
| Evokatív hírérték-szintváltás | 92 |
| Zenei idézés | 92 |
| Görbe tükör | 93 |
| Áthallás | 94 |
| A hangok mondanivalója | 94 |
| Kötöttség és választás | 94 |
| A jelelemek jel-funkciója | 95 |
| A hangok jelentéstartománya | 98 |
| Kifejező redundancia | 100 |
| Törés, kötés áthajlás | 102 |
| Változók és meggondolások | 118 |
| Az enjambement funkciói | 120 |
| A METAFORA ÉS VIDÉKE | |
| A metafora | 127 |
| Viccel a bácsi | 127 |
| A metafora mozgásformája | 129 |
| A keretek | 130 |
| Metafora elméletekről | 131 |
| Elméletek | 131 |
| Nyelvi szint, fogalmi szint | 133 |
| Mennyiben és miben önellentmondó a metafora | 133 |
| A metafora formalizálása | 136 |
| A metafora iránya | 137 |
| A metafora cselekménye: egy Tóth Árpád verssorról | 138 |
| Nyelvi és esztétikai kompetencia | 140 |
| A metafora kifejezési formái | 141 |
| A felbukkanó valóság | 144 |
| A metafora és a mondat szerkezete | 145 |
| Metaforikus szóalkotás | 147 |
| A metafora fajtái | 150 |
| A metafora jelentéstanából | 151 |
| Szemantikai tendenciák | 151 |
| Érzékek szintézise | 153 |
| Negatív szinesztézia | 154 |
| Mimetikus metaforák | 155 |
| Szinonímia | 156 |
| A metafora komplexitása | 157 |
| Eltévedt szavak | 160 |
| Szófajmetafora | 162 |
| Tudattalan tartalmak kifejezése | 164 |
| A metafora mérése | 168 |
| A metafora fejlődéstani aspektusai | 174 |
| A metafora ontogenezise | 174 |
| Metafora és pszichózis | 177 |
| A metafora filogenezise | 180 |
| Metaforiában | 181 |
| A mese határán | 182 |
| Mítosz és metafora | 182 |
| Metafora és fogalom | 183 |
| A metafora a fonetikában | 183 |
| Ellentétes mozgásformák | 189 |
| A metaforizálás fázisai | 191 |
| Költői és tudományos metafora | 192 |
| A metafora fiziológiai bázisai | 193 |
| A metafora és a nyelv | 195 |
| Szavakba rejtett metaforák | 195 |
| Metaforikus játékok | 199 |
| Metaforák világában élünk: a kognitív metafora elméletéről | 200 |
| Hol szűk a kognitív elmélet? | 205 |
| A metafora funkciói | 211 |
| A metafora változói | 214 |
| Szemantikai tendenciák | 214 |
| A hírérték változásai | 215 |
| A változó szerkezet | 218 |
| Metonímia, szinekdoché | 222 |
| A metonímia jelentéstanából | 222 |
| Metonímia-e a metafora? | 225 |
| Szinekdoché | 226 |
| Köznapi és költői metonímia | 226 |
| Retorika és mágia | 234 |
| Gyerekszemmel | 234 |
| Pszichotikus és neurotikus kontiguitás-zavarok | 236 |
| Hasonlat | 238 |
| A hasonlat státusza | 238 |
| Hasonlat-félék: azonosítástól a hasonlatig | 240 |
| A hasonlat szerkezete | 245 |
| A hasonlat terjedelme | 245 |
| Hasonlat-sorozatok | 246 |
| A hasonlat tagoltsága | 246 |
| Jelöletlen hasonlat | 248 |
| Párhuzam és hasonlat | 248 |
| Hasonlítás, fokozás | 249 |
| A hasonlat modalitása | 250 |
| A hasonlat sorrendje, tagolása | 252 |
| A hasonlat jelentéstanából | 254 |
| A hasonlat hírértéke | 254 |
| Szemantikai tendenciák | 256 |
| A hasonlat komplexitása | 261 |
| Hasonlat és stílus | 264 |
| A hasonlatok sűrűsége | 264 |
| A hasonlat irányváltozásai | 264 |
| Egyéni tendenciák | 265 |
| A hasonlat kulturális bázisa | 265 |
| A hasonlat szerepéről | 266 |
| A hasonlat mágikus gyökerei | 266 |
| A szimptómák képnyelve | 267 |
| A hasonlat és a metafora útjai | 268 |
| A hasonlat túlmutat önmagán | 270 |
| A hasonlat 'szemléletessége' | 270 |
| Allegória | 272 |
| Allegória és metafora | 272 |
| Az allegória iránya | 273 |
| Az allegória és a nyelv | 278 |
| Evolutív szemszögből tekintve | 280 |
| Allegórián innen, allegórián túl | 281 |
| Az allegória funkciói | 284 |
| Anagogé | 289 |
| Allegorein: jelek világában élünk | 289 |
| A sorok mögött | 289 |
| Mit jelent az anyagi világ? | 291 |
| "Mér?" | 293 |
| Szimbólum | 297 |
| A szimbolikus tartalom hordozói | 297 |
| A természet | 297 |
| az ember | 297 |
| Emberi tevékenységek | 298 |
| Emberi alkotások | 299 |
| Az emberi szellem alkotásai | 304 |
| Szimbolikus személyek | 307 |
| A szimbólum jelentéstanához | 308 |
| Phüszei vagy theszei? | 308 |
| Szinonímia, homonímia? | 311 |
| Amit a szimbólum eltakar | 315 |
| A szimbólum funkciói | 320 |
| Evolutív szemszögből | 321 |
| Szimbólum, metafora, allegória | 324 |
| A szimbólum változói | 327 |
| Belső forma | |
| Mondatok és szövegek | 333 |
| Irodalmi művek zenei szerkezete | 335 |
| A zenei szerkezet romantikus elmélete | 335 |
| Költői szövegek zenei háttere | 337 |
| A zenei szerkesztés elveiről | 339 |
| Az ismétlődés formái | 339 |
| Párhuzam, variáció | 339 |
| Váltakozás | 341 |
| Hangnemváltás | 342 |
| A valóság megkettőzése: szemszögváltás | 343 |
| Látszat és valóság | 344 |
| Személyek megkettőződése | 347 |
| Epikus antitézis | 350 |
| A feszítés/oldás formái | 352 |
| Drámai művek szerkezete és dinamikája | 352 |
| A drámai feszültség forrásai | 354 |
| A feszültség mérése | 356 |
| Anticipáció | 357 |
| Klimax, antiklimax | 360 |
| Lezárás | 360 |
| Epikus műfajok drámai elemei | 362 |
| Fordulat | 364 |
| A drámai idő/tér: alakzatok | 366 |
| Idő és tér a verbális műben | 366 |
| Képzőművészeti alakzatok | 367 |
| Színpadi konfiguráció | 369 |
| Gradáció, halmozás | 369 |
| Implicit epanodosz | 372 |
| A visszakanyarodó cselekmény | 373 |
| Zárjeles struktúrák: hiperbaton | 375 |
| A drámai és epikus chiazmus formái | 3780 |
| Lírai cselekmény | 382 |
| Ami hallható | 382 |
| Alakzatok | 383 |
| Tézis, antitézis, szintézis | 389 |
| Mi marad meg a drámából? a regényből? | 393 |
| A lezárás | 393 |
| Lírai cselekmény? | 404 |
| Formák tartalma | 409 |
| A gradációról | 410 |
| A reddicióról | 411 |
| Baba a babában: hiperbaton | 414 |
| Az antitézis a mítoszban és a gyerekvilágban | 416 |
| A chiazmus forrásai | 418 |
| A költői nyelvről | |
| A költői szabadság | 423 |
| A költői szórendőrl | 424 |
| Grammatikai metaforák | 430 |
| A láthatatlan ágens | 436 |
| Jelentős hiány: ellipszis | 438 |
| Átszerkesztés | 442 |
| Az írásjel-metaforák, írásjel-szimbolika | 446 |
| Forma és tartalom | 449 |
| A 'költői funkció' | 449 |
| Mágikus örökség | 451 |
| Zene és költészet | 453 |
| A stílus tartalma | 455 |
| Stílus-hierarchia | 468 |
| A költői beszédhelyzet | 469 |
| A költői kutatás | 471 |
| Köznapi és költői kijelentések | 471 |
| Tudományos és költői kutatás | 475 |
| A költői homály | 481 |
| A rímes játék | 483 |
| Változás és fejlődés | 485 |
| Phüszei vagy thészei (nomó) | 489 |
| Fejlődik-e a költői nyelv? | 490 |
| Bibliográfia | 493 |
| Index | 519 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.