Előszó
Pablo Picasso spanyol származású festőművész, grafikus, keramista, korszakokat formáló jelentőségű és hatású művészlángelme, gyakorta mesélte baráti körben:
- Édesanyám gyermekkoromban roppant...
Tovább
Előszó
Pablo Picasso spanyol származású festőművész, grafikus, keramista, korszakokat formáló jelentőségű és hatású művészlángelme, gyakorta mesélte baráti körben:
- Édesanyám gyermekkoromban roppant büszke volt rám. „Ha katona leszel - mondotta-, a generálisságig felviszed. Ha politikus leszel, államelnökké választanak. Ha pap leszel, te leszel a pápa." S én mindezen mesterségek helyett festeni kezdtem, s lett belőlem - Picasso.
Miért idéztem ezt az anekdotát a világhírű festőművésztől? Hosszú éves pedagógusi munkám tapasztalata igazolja a fenti sorokat, melyeket szülőként és most már nagyszülőként is tudom, mennyire nem veszítettek ma sem érvényességükből. Hiszen minden szülő, édesanya gyermekében a legjobbat, a legszebbet s a legtehetségesebbet látja. A tehetségígéretek itt ülnek velünk szemben az iskolapadokban, a mi feladatunk, hogy az ő értékeiket meglássuk, kiműveljük őket.
Mit tud nyújtani a ma iskolája annak érdekében, hogy a gyermekek tehetsége kibontakozhasson? Sokféle feladat megoldását kívánja ez a munka a pedagógustól. Az eddiginél jóval nagyobb szerepet kell kapnia a differenciált bánásmódnak, a mostanában egyre gyakrabban emlegetett kompetencia alapú oktatásnak, a hatékonyabb tanítási módszereknek, technikáknak.
Kompetensnek lenni az alapiskolában azt jelenti egyszerűen fogalmazva, hogy alkalmas, hozzáértő, ügyes vagyok valamiben. Szeretek és tudok tanulni. Értem azt, amit olvasok. Szívesen kommunikálok. Használom a digitális eszközöket. Elgondolom, és kritikusan szemlélem a világ dolgait. Megértem mások véleményét. Védem a környezetet. Szeretek együtt dolgozni másokkal. Kreatívan fejezem ki elképzeléseimet, élményeimet, érzéseimet. Sokat mozgok, sportolok.
Vissza