| Előszó | 7 |
| Bevezetés | 9 |
| A nyelvpedagógia mint elméleti diszciplína | 9 |
| A nyelvpedagógia fogalma és főbb összetevői | 9 |
| Alkalmazott nyelvészet, szakmódszertan, nyelvpedagógia | 9 |
| Az idegennyelv-oktatás három szintje | 11 |
| A nyelvészeti összetevő | 11 |
| Terminológiai problémák | 14 |
| A nyelvpedagógia tudományos jellege | 15 |
| A tudományosság értelmezési nehézségei | 15 |
| Divat és fejlődés? | 17 |
| Elmélet és gyakorlat | 18 |
| Nyelvpedagógiai irányzatok | 9 |
| Szemlélet és metodika | 19 |
| Történeti áttekintés | 20 |
| Az eklekticitás kérdése | 22 |
| Kommunikatív szemlélet összetevői | 24 |
| A kommunikatív szemlélet összetevői | 24 |
| A kommunikatív irányzat térhódítása | 24 |
| Szemléleti kérdések | 25 |
| Nemverbális kommunikáció | 25 |
| Kommunikatív kompetencia | 27 |
| Nyelvtanhasználat - nyelvhasználat | 29 |
| A jelentés többrétűsége | 29 |
| Beszédszándékok | 32 |
| Szövegelemzés | 33 |
| Szükségletek és beszédhelyzetek | 35 |
| Az interakciók természete és két fő formája | 36 |
| Összegzés: grammatikai és kommunikatív kategóriák | 38 |
| Kommunikatív metodika | 39 |
| Tanterv, tankönyv, nyelvoktatás | 39 |
| A tantervről általában | 39 |
| Főbb tantervtípusk | 40 |
| A szituatív tanterv | 40 |
| A grammatikai tanterv | 40 |
| A szemantikai tanterv | 42 |
| A tanterv kapcsolata a tankönyvvel és a nyelvoktatás egyészével | 44 |
| A tankönyv szerepe | 47 |
| A nyelvoktatás három szakasza | 48 |
| A bemutatás szakasza | 50 |
| A tankönyvi szöveg | 50 |
| Eredeti párbeszédek | 52 |
| A dialógus intenzív feldolgozása | 53 |
| Kérdés-felelet | 53 |
| A dialógus meghallgatása és elismétlése | 55 |
| A dialógus extenzív feldolgozása | 55 |
| A gyakorlás szakasza | 56 |
| A drill célja, főbb ismérvei és típusai | 56 |
| Mechanikus drillek | 57 |
| Álszituatív drillek | 58 |
| Szituatív drillek | 59 |
| A drill szerepe a nyelvoktatásban | 61 |
| A drillek bírálata | 62 |
| Hagyományos gyakorlatok (exercises) | 64 |
| Az alkalmazás szakasza | 65 |
| Transzfer: a külvilág és az osztályterem kapcsolata | 65 |
| Realisztikus és reális szituációk | 68 |
| Az osztálytermi szükségletek problematikája | 69 |
| Prekommunikatív feladatok | 71 |
| Szövegbe ágyazottság és információs szakadék | 71 |
| A prekommunikatív feladatok főbb típusai | 72 |
| Triviális feladatok | 72 |
| Egyirányú feladatok | 73 |
| Kétirányú feladatok | 74 |
| Felnőtt nyelvtanulási magatartásformák | 75 |
| A prekommunikatív feladatok továbbfejlesztése | 77 |
| Csoportmunka és pármunka | 77 |
| A nyelvi anyag bővítése | 79 |
| Kommunikatív feladatok | 81 |
| A kötött munkától a kötetlenig | 81 |
| Tranzakciós feladatok | 82 |
| Nyelvi játékok | 83 |
| Tevékenykedtetés | 83 |
| Interakciós feladatok | 84 |
| Szerepjátékok | 85 |
| Szituatív szerepjátékok | 86 |
| Szimulációs szerepjátékok | 87 |
| Rögtönzött szerepjátékok | 88 |
| Egyénítés és önismereti feladatok | 88 |
| Társalgási feladatok | 90 |
| Reális beszédhelyzetek | 92 |
| Idegen nyelvű óravezetés | 92 |
| Spontán beszélgetések | 93 |
| Célnyelvi tantárgyoktatás | 94 |
| A kommunikatív irányzat gyönge és erős értelmezése | 95 |
| A "mélyvíz-stratégia" | 95 |
| Nyelvelsajátítási és nyelvtanulási modellek | 97 |
| Nyelvtanulói és nyelvtanári magatartásformák | 99 |
| Kommunikatív stratégiák | 99 |
| Nyelvhelyesség és folyamatos nyelvhasználat | 99 |
| Célirányos és egyszerűsítő stratégiák | 100 |
| Nyílt és rejtett hibák | 100 |
| A nyílt és rejtett hibák javítása | 102 |
| Egy hibaelemzési-hibajavítási vizsgálat bemutatása | 103 |
| A vizsgálat célja és leírása | 103 |
| A hallgatók munkáinak elemzése | 103 |
| Információs tartalom | 104 |
| Beszédsebesség | 105 |
| A tanárok értékelési szokásainak elemzése | 107 |
| Rangsor-korrelációk és következtetések | 108 |
| Egy kommunikatív tanár panaszai | 109 |
| A skizofrén tanár | 115 |
| Utószó | 121 |
| Jegyzetek | 123 |
| Irodalom | 127 |
| Függelék | 134 |