Fülszöveg
Ez az első nyomtatásban megjelent munka, mely a magyar olvasóközönség könyvolvasási és -vásárlási szokásairól átfogóan és tudományos alapossággal nyújt tájékoztatást. Egyaránt szól a szakmabeliekhez - vagyis a könyvvel hivatásszerűen foglalkozókhoz - és a könyv, az olvasáskultúra iránt érdeklődőkhöz. Szerzője a Könyvkiadók és Terjesztők Tájékoztató Központjában a piackutató csoport vezetőjeként 1964 óta számos e tárgyba vágó felmérést szervezett: a könyv első hat fejezete ezekre a vizsgálatokra épül.
A szerző az 1964-ben végzett reprezentatív piackutató vizsgálat (több mint kétezer személyes interjú) alapján tárja fel, hogy a felnőtt lakosságon belül milyen arányban találhatók olvasók és nem olvasók, az olvasókon belül pedig rendszeresen és időnként olvasók. Bemutatja az olvasásintenzitás, illetve a nem olvasás összefüggéseit a lakóterület jellegével, az életkorral, a foglalkozással, az iskolai végzettséggel. Bebizonyítja, hogy elsősorban az utóbbi határozza meg a könyvhöz való...
Tovább
Fülszöveg
Ez az első nyomtatásban megjelent munka, mely a magyar olvasóközönség könyvolvasási és -vásárlási szokásairól átfogóan és tudományos alapossággal nyújt tájékoztatást. Egyaránt szól a szakmabeliekhez - vagyis a könyvvel hivatásszerűen foglalkozókhoz - és a könyv, az olvasáskultúra iránt érdeklődőkhöz. Szerzője a Könyvkiadók és Terjesztők Tájékoztató Központjában a piackutató csoport vezetőjeként 1964 óta számos e tárgyba vágó felmérést szervezett: a könyv első hat fejezete ezekre a vizsgálatokra épül.
A szerző az 1964-ben végzett reprezentatív piackutató vizsgálat (több mint kétezer személyes interjú) alapján tárja fel, hogy a felnőtt lakosságon belül milyen arányban találhatók olvasók és nem olvasók, az olvasókon belül pedig rendszeresen és időnként olvasók. Bemutatja az olvasásintenzitás, illetve a nem olvasás összefüggéseit a lakóterület jellegével, az életkorral, a foglalkozással, az iskolai végzettséggel. Bebizonyítja, hogy elsősorban az utóbbi határozza meg a könyvhöz való viszonyt, taglalja az ún. "fehér foltok" okait, és reálisan értékeli visszaszorításuk lehetőségeit.
A könyv kimutatja a könyvvásárlás nagyfokú koncentrációját: a családoknak mintegy fele vásárol könyvet, de az értelmiségi és alkalmazotti családok ugyanannyi könyvet vesznek, mint a létszámuk többszörösét kitevő munkás és paraszt családok együttesen.
Az olvasmányokat elemző fejezet rávilágít a magyar és külföldi klasszikusok nagy népszerűségére, ugyanakkor egyértelműen bizonyítja, hogy a műveltség és az olvasásintenzitás emelkedésével párhuzamosan nő a mai irodalom iránti érdeklődés.
A felnőtt lakosság olvasási, vásárlási szokásainak átfogó ismertetését egy monografikus felmérés egészíti ki. A Ganz-MÁVAG munkásai közt végzett reprezentatív felmérés alapján egy munkásréteg olvasási és vásárlási szokásairól és általános kulturális magatartásukról ad képet.
A további fejezetek a könyvkiadás, a könyvterjesztés, a könyvtárügy fejlődését és legfontosabb jövőbeli feladatait elemzik.
A könyv zárófejezete a magyar könyvkiadás, könyvtárügy, könyvolvasás és -vásárlás nemzetközi helyét határozza meg. Az UNESCO adatai és a külföldi piackutatások eredményei alapján bizonyítja, hogy hazánk a könyvkultúra terén a nemzetközi élmezőnybe tartozik.
Vissza