| Bevezetés | 10 |
| Az ember dicsérete | 10 |
| A művészet mecénásai | 11 |
| Az új ábrázolási rendszer elemei | 13 |
| Ellenállás a firenzei mintával szemben | 14 |
| Művészete és tudomány | 18 |
| Építészet | 21 |
| Antropomorf szemlélet | 22 |
| A firenzei építészet 1470-ig | 25 |
| A kézművességtől a művészetig | 26 |
| Az előfutár: Brunelleschi | 27 |
| Michelozzo és a patricius lakóház | 32 |
| Albert intellektuális látásmódja | 35 |
| Névtelen építkezések | 38 |
| Az új stílus elterjedése | 42 |
| Közép- és Dél-Itália | 45 |
| Francesco di Giorgio Sienában | 45 |
| Az Urbinói Hercegség építészete | 47 |
| Róma: a város újjáépítése | 50 |
| Nápoly és Szicília | 52 |
| Észak-Itália | 55 |
| Antonio Averlino, "il Filarete" | 56 |
| Lombardia: túlburjánzás és visszafogottság | 57 |
| Mantova a Gonzagák idején | 58 |
| Bologna és Farrara | 60 |
| A velencei építészet sajátosságai | 61 |
| Útban a Cinquecento felé | 64 |
| Az építőmestertől a zseniális feltalálóig | 65 |
| Giuliano da Sangallo | 65 |
| A századvégi építészet Lombardiában | 69 |
| Bramante Milánóban | 70 |
| Szobrászat | 73 |
| A klasszikus modell nyomában | 74 |
| Firenze 1470-ig | 76 |
| A firenzei Battistero kapui | 77 |
| Ghiberti fokozatos alkalmazkodása | 80 |
| Donatello, a szobrászat újrafelfedezője | 81 |
| Michelozzo és a síremlékszobrászat kezdetei | 87 |
| Luca della Robbia és a mázas terrakotta | 90 |
| A két Rossellino és síremlékszobrászat fejlődése | 93 |
| A lágyság felé hajló Desiderio da Settignano | 95 |
| A változás pillanatai | 96 |
| Közép- és Dél-Itália | 98 |
| Siena Jacopo della Querica után | 98 |
| Agostino di Duccio Perugiában és Riminiben | 100 |
| A Rómában megtelepedett művészek | 102 |
| Francesco Laurana Nápolyban és Szicíliában | 104 |
| Észak-Itália | 105 |
| A lombard iskola eredetisége | 105 |
| Niccolo dell"Arca Ferrarában és Bolognában | 108 |
| Az újfajta síremlék | 109 |
| A bronz kisplasztika Padovában és Mantovában | 112 |
| A szobrászat Lorenzo de' Medici idejében | 114 |
| Antonio Pallaiuolo | 115 |
| Andrea Verrocchio | 117 |
| Festészet | 121 |
| Az új nyelvezet megjelenése | 122 |
| A firenzei Quattrocento első képviselői | 126 |
| Masaccio, avagy a meztelen igazság | 128 |
| Masolino, mester vagy tanítvány? | 131 |
| Fra Angelico | 132 |
| Fra Filippo Lippi | 133 |
| Paolo Uccello és a perspektíva | 136 |
| Domenico Veneziano munkássága | 140 |
| Andre del Castagno | 141 |
| Visszatérés a lovagi világhoz | 142 |
| Piero della Francesca engedmények nélküli művészete | 145 |
| Közép- és Dél-Itália | 149 |
| Siena és Róma | 149 |
| Umbria Piero della Francesca nyomdokain | 150 |
| Luca Signorelli száraz stílusa | 151 |
| Perugino szigorú nyugalma | 152 |
| Pinturicchio miniatürizáló esztétikája | 154 |
| Nápoly és Szicília festészetének panorámája | 157 |
| Antonello da Messina | 158 |
| Észak-Itália | 160 |
| Padova és Verona | 160 |
| Andrea Mantegna | 161 |
| Miláno Bramante és Leonardo jegyében | 165 |
| Ferrara és Bologna | 168 |
| A velencei iskola | 173 |
| Gentile Bellini sé Vittore Carpaccio | 173 |
| Giovanni Bellini | 175 |
| A Mediciek Firenzéje | 180 |
| Lorenzo de' Medici nemzedéke | 180 |
| A két Pollaiuolo képviselete | 180 |
| Verrocchio, a festő | 182 |
| A humanista allegória: Sandro Botticelli | 183 |
| Domenico Ghirlandaio | 188 |
| Két extravagáns figura: Filippo Lippi és Piero de Cosimo | 190 |
| Leonardo da Vinci: teljes művész a két század között | 193 |
| Bibliográfia | 201 |