| Előszó | 3 |
| A környezetismeret oktató-nevelő munkájának tantárgypedagógiai koncepciója | 4 |
| A környezetismereti tantárgy történeti előzményei | 7 |
| A környezetismeret tanításának feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában | 11 |
| Oktatási feladatok | 11 |
| Nevelési feladatok | 11 |
| Világnézeti nevelés | 12 |
| Szocialista hazafiságra nevelés | 14 |
| Munkára nevelés | 14 |
| Szocialista humanizmusra, társadalmi kötelességtudatra nevelés | 14 |
| Esztétikai nevelés | 15 |
| Egészségre nevelés | 15 |
| Technikai nevelés | 15 |
| Természetszeretetre - és környezetvédelemre nevelés | 15 |
| Képzési feladatok | 16 |
| A környezetismeret tanításának tartalmi, tantervi szerkezete | 19 |
| Az óvodai környezetismereti foglalkozások feladatai, anyaga, követelménye | 19 |
| Az alsótagozatos környezetismereti tanterv struktúrája | 20 |
| Az osztályokra bontott tantervi anyag témái | 23 |
| A környezetismereti óraterve | 24 |
| A környezetismeret követelményrendszere | 24 |
| Megfigyelések | 24 |
| Ismeretek | 24 |
| Gyakorlatok | 25 |
| A környezetismeret komplex tárgy. Természetismeret | 25 |
| A környezetismeret és a felsőtagozatos szaktárgyak kapcsolata | 27 |
| A környezetismereti tantervi anyag kiválasztásának és elrendezésének szempontjai | 28 |
| A környezetismeret tanítás át segítő kiadványok | 29 |
| Tanterv és Utasítás | 29 |
| Munkafüzetek | 29 |
| Kézikönyvek | 29 |
| Iskolatelevíziós, segédkönyvek | 30 |
| Iskolarádió programja | 30 |
| Az oktatási folyamat komplex fázisainak érvényesülése a tantárgyban | 32 |
| Ismeretszerzés | 32 |
| Motiváció | 33 |
| Tényanyaggyűjtés | 33 |
| Rendező elvek elsajátítása a gondolati műveletek (analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás) végeztetéséhez | 34 |
| Alkalmazás | 38 |
| Az ismeretek megszilárdítása | 38 |
| Gyakorlati alkalmazása | 39 |
| Ellenőrzés, értékelés | 41 |
| A környezetismeret tanításában alkalmazott módszerek és eszközök | 41 |
| Megfigyelés | 48 |
| Tanulmányi séta, kirándulás | 49 |
| Iskolakert | 52 |
| Élősarok | 55 |
| Kísérletek | 56 |
| Gyakorlatok | 59 |
| Terepasztal, modellek, kis meteorológiai állomás | 59 |
| Gyűjtemények, preparátumok, természeti naptár | 61 |
| Térkép, képek (képolvasás) applikációs képek, szókártyák | 62 |
| Táblai rajzok, grafikonok, diagrammok, táblázatok, táblai vázlatok | 66 |
| A környezetismeret anyagának szóbeli kifejtése | 70 |
| Elbeszélés, leírás | 71 |
| Magyarázat | 71 |
| Szemelvények olvastatása, felolvasása | 72 |
| Beszéltetés | 72 |
| Didaktikai játékok | 73 |
| Az oktatás technikai eszközei | 74 |
| Írásvetítő, episzkop | 75 |
| Diapozitív, diafilm | 75 |
| Pergőfilm | 76 |
| Iskolatelevízió | 77 |
| Iskolarádió | 79 |
| Lemezjátszó | 79 |
| Magnetofon | 80 |
| Dia-magnó (audiovox) | 80 |
| Munkafüzetek szerepe az ismeretszerzésben | 80 |
| Feladatlapok | 82 |
| Felkészülés a környezetismeret tanítására | 85 |
| Általános előkészület | 85 |
| Az évi munkára való felkészülés. Tanmenet | 86 |
| Az egyes órákra történő felkészülés (tanulmányi séta, kirándulás, feldolgozó órák, gyakorlati órák, témazáró-összefoglaló órák) | 90 |
| A környezetismeret tanításával kapcsolatos iskolai gyakorlatok. Elemzési szempontok | 98 |
| Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája | 102 |
| Korszerűsítési kísérletek | 107 |
| Tanulói önálló ismeretszerzésre és alkalmazásra nevelés | 107 |
| Függelék a tantárgy feladatainak gyakorlati megvalósításához | 113 |
| Irányító tanmenetek | 113 |
| Tanmenet részlet: 3. osztály: Az élettelen természetből | 136 |
| Óramodellek | 138 |
| Feladatlapok | 161 |
| Természettudományos kísérletek a gyakorlati órákon | 171 |
| Biztonsági rendszabályok a kísérletek, gyakorlatok alatt | 193 |
| A földrajzi jellegű alapismeretek tanításával kapcsolatos anyaggyűjtési feladatok | 194 |
| A környezetismereti tárgy oktatása a dolgozók általános iskolájában | 197 |
| Ismeretterjesztés | 197 |
| A képesítés nélküli pedagógusok képzésével kapcsolatos feladatok | 198 |
| Önképzés, továbbképzés | 199 |
| Tudományos diákköri foglalkozások szervezése | 201 |
| Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez | 201 |
| A tanulók önálló (gyűjtő) munkájára javasolt ifjúsági könyvek jegyzéke | 203 |
| Irodalomjegyzék | 207 |
| Tartalomjegyzék | 209 |