| Előszó | 3 |
| A környezetismeret nevelő-oktató munkájának tantárgypedagógiai koncepciója | 5 |
| A környezetismereti tantárgy történeti előzményei, korszerűsítése | 9 |
| A környezetismeret tanításának feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában | 15 |
| A tanterv szerkezete, tartalma | 26 |
| Az óvodai környezetismereti foglalkozások | 26 |
| Az általános iskolai környezetismeret tantervi anyaga, szerkezete, óraterve | 27 |
| Természetismeret - társadalomismeret, követelmények | 29 |
| A tantervi anyag kiválasztásának, elrendezésének szempontjai | 40 |
| A környezetismeret nevelő-oktató munkáját segítő dokumentumok, segédanyagok | 41 |
| A környezetismeret tantárgy alapozó jellege | 44 |
| A földrajz tanításának alapozása | 44 |
| A biológia tanításának alapozása | 47 |
| Elemi fizikai és kémiai ismeretek a környezetismeretek tanulására | 50 |
| A környezetismeret tanítási-tanulási folyamata | 53 |
| A természeti-társadalmi környezet ismeretkörei, tevékenységi formák, gondolkodási műveletek | 53 |
| Ismeretszerzés | 57 |
| Motiváció | 57 |
| Tényanyaggyűjtés | 59 |
| Rendező elvek elsajátítása a gondolati műveletek (analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás) végeztetéséhez | 60 |
| Alkalmazás | 66 |
| Az ismeretek megszilárdítása | 66 |
| Gyakorlati alkalmazása | 67 |
| Ellenőrzés, értékelés | 69 |
| A környezetismeret tanításában alkalmazott módszerek | 82 |
| A műdszerek megválasztása, csoportosítása | 83 |
| Tényanyaggyűjtés szemléltetéssel, bemutatással, megfigyeltetéssel | 86 |
| A megfigyeltetés formái | 89 |
| A tanító bemutató kísérletei | 92 |
| A képbemutatás | 94 |
| A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek | 95 |
| A tanuló megfigyelési, kísérleti, gyakorlati munkái | 96 |
| Munkafüzet, munkatankönyv, egyéb könyvek és folyóiratok tanulmányozása | 100 |
| Feladatlapok - munkalapok | 115 |
| A tanító munkáján alapuló módszerek | 135 |
| Leírás | 135 |
| Elbeszélés | 136 |
| Magyarázat | 136 |
| A tanító és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek | 137 |
| Megbeszélés, beszélgetés | 137 |
| Gyakorlás | 139 |
| Didaktikai játékok | 140 |
| Ismétlés | 141 |
| A tanítás - tanulás eszközei | 144 |
| Tanulókísérleti eszközök | 144 |
| Tanítói demonstrációs eszközök | 145 |
| Iskolakert | 145 |
| Élősarok | 148 |
| Terepasztal (homokasztal), tereptárgyak, modellek, makettek | 149 |
| Meteorológiai állomás | 150 |
| Térkép, földgömb | 150 |
| Gyűjtemények, preparátumok, természeti naptár | 151 |
| Képek (képkártyák), applikációs képek, szókártyák | 153 |
| Táblai rajzok, grafikonok, diagramok, táblázatok, táblai vázlatok | 154 |
| Az oktatás technikai eszközei | 158 |
| Az egyes osztályok természet- és társadalmi környezet tárgyköreinek feldolgozása során alkalmazott módszerek és eljárások | 168 |
| Alapozó szakasz 1-3. osztály | 168 |
| Átmeneti szakasz 4-5. osztály | 179 |
| Felkészülés a környezetismeret tanítására | 193 |
| Általános előkészület | 193 |
| Az évi munkára való felkészülés, tanmenet, ciklusterv | 195 |
| Az egyes órákra való felkészülés. A tanítás-tanulás körülményeinek megszervezése. Munkaformák. Óramodellek | 197 |
| Óravázlatok | 212 |
| 1. oszt. Szilárd anyagok tulajdonságai (Feldolgozó óra) | 212 |
| 1. oszt. A családtagok otthoni munkája (Feldolgozó óra) | |
| 2. oszt. Hosszúság szerinti rendezés (Feldolgozó óra) | 217 |
| Egy építkezés megtekintése (Tanulmányi séta) | 219 |
| Egy 3. osztályos környezetismereti óra szervezése az "útmutató" alapján | 221 |
| 3. oszt. Földrajzi kölcsönhatások bemutatása (Tanulmányi séta) | 223 |
| 4. oszt. A házikacsa (Feldolgozó óra) | 226 |
| 5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Feldolgozó óra) | 231 |
| 5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Ellenőrző óra) | 237 |
| 5. oszt. A rétek élővilága (Feldolgozó óra) | 240 |
| A környezetismeret tanításával kapcsolatos iskolai gyakorlatok és azok elemzési szempontjai | 247 |
| Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája | 251 |
| 1. osztály ciklusterve | 259 |
| Függelék a tantárgy feladatainak gyakorlati megvalósításához | 265 |
| Kísérletek, gyakorlatok | 267 |
| Tudnivalók az 1-5. osztályokban végzendő kísérletekről | 273 |
| A természet- és társadalomismereti (földrajzi jellegű) alapismeretek tanításával kapcsolatos komplex anyaggyűjtési feladatok | 335 |
| Javasolt tananyag-beosztások (1-5. osztály) | 338 |
| Környezetismeret-szertár, szertárfejlesztés | 357 |
| Önképzés, továbbképzés | 376 |
| Ajánló bibliográfia a környezetismerethez | 378 |
| A természet- és társadalomismeret oktatása a dolgozók általános iskolájában | 384 |
| Irodalomjegyzék | 387 |