kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Királyi Magyar Egyetemi Nyomda |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Könyvkötői vászonkötés |
| Oldalszám: | 556 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 23 cm x 16 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. Nyomtatta Kir. Magy. Egyetemi Nyomda. |
| Bevezetés | |
| Korszerű nevelés | 7 |
| A neveléstudomány | 8 |
| A kultúrfilozófia | 12 |
| A kultúrpolitika | 13 |
| Célok és eszmények | |
| Életfeladataink | |
| Az ember életfeladatai | 15 |
| A nevelés | 19 |
| Célok és értékek | |
| Világnézet és életfelfogás | 21 |
| Az értékek | 23 |
| Az értékek és életfeladatok viszonya | 26 |
| A nevelés célja | 27 |
| Müveltség és kultúra | |
| Mi a műveltség? | 29 |
| A műveltség, mint az életfeladatok megoldásának eszköze | 30 |
| A kultúra | 32 |
| Műveltség és kultúra | 33 |
| Egyéni műveltség, nemzeti műveltség | 34 |
| Civilizáció és kultúra | 36 |
| A kultúra mint folyamat, cselekvés és állapot | 36 |
| A kultúrjavak | 39 |
| A kultúra fogalma Herdernél | 40 |
| Kant felfogása a kultúráról | 40 |
| Spengler felfogása a kultúráról | 40 |
| Kornis Gyula felfogása a kultúráról | 41 |
| A nevelés, mint kultúrtényező | 41 |
| A műveltség erkölcsi természete | 42 |
| A kultúra különböző ágai | 43 |
| A műveltség különböző típusai | 45 |
| Alapműveltség, szakműveltség, általános műveltség | 47 |
| A célok rendszere | |
| A célok rendszere | 51 |
| Eszmék és eszmények | 56 |
| Az ifjúság megértése | |
| Az ifjúság megismerése | |
| A növendék | 61 |
| A gyermek- és ifjúságtanulmány | 62 |
| Az ifjúság megértése | |
| A megértés | 65 |
| A beleélés | 66 |
| A növendék megismerése | 67 |
| Felfogásunk a gyermekről | 68 |
| A gyermek és ifjú fejlődése | |
| A gyermek és ifjú fejlődésének korszakai | 71 |
| A csecsemőkor | 74 |
| A kisdedkor | 75 |
| A gyermekkor | 78 |
| A serdülőkor | 81 |
| Az ifjúkor | 83 |
| Az egyéni különbségek | |
| A charakterologia | 86 |
| Típusok | |
| A típus fogalma | 88 |
| A típusok osztályozása | 89 |
| Testi típusok | |
| A testalkati típusok | 91 |
| A fiziognómiai típusok | 94 |
| A temperamentum típusai | 95 |
| Képességtípusok | |
| Képesség és tehetség | 95 |
| A képességtípusok felosztása | 96 |
| Akarati típusok | 96 |
| Érzelmi típusok | 97 |
| Értelmi típusok | 97 |
| Kulturális iránytípusok | |
| Kultúrtípusok | 98 |
| Komplex-típusok | |
| A gyermek és ifjú típusai | 99 |
| Fiú- és leánytípus | 100 |
| Értékelés-típusok | 101 |
| Környezeti típusok | 102 |
| A magyar gyermek | 102 |
| Tanuló-típusok | 104 |
| Az egyéniség | |
| Az egyéni vonások megfigyelése | 107 |
| Egyéni jellemlapok | 108 |
| Szabad irodalmi jellemzések | 111 |
| Az egyéniség lényege | 113 |
| A nevelőhatás | |
| A nevelő tényezők | |
| A nevelés tényezői | 115 |
| A nevelők | |
| A nevelő fogalma | 116 |
| A szülők | 117 |
| A többi nevelő | 120 |
| A dajka | 120 |
| A dada | 120 |
| A nevelőnő | 121 |
| A házi nevelő | 122 |
| A házi tanító | 122 |
| A nyelvmester | 122 |
| A zenetanár | 122 |
| A kisdedóvónő | 122 |
| A tanító | 123 |
| A tanár | 124 |
| A lelkész | 124 |
| A nevelő közösségek | |
| A szociális nevelő tényezők | 125 |
| A család | 125 |
| A nevelő intézet | 126 |
| Az állam | 127 |
| Az iskola | 127 |
| Az egyház | 128 |
| A környezet | |
| A környezet fogalma | 128 |
| A környezettanulmány | 129 |
| A környezet alakítása és változtatása | 130 |
| A kultúrjavak | |
| A kultúra, mint a nevelés tényezője és eszköze | 131 |
| Ismeretlen együtthatók | 132 |
| A nevelés tényezőinek egymáshoz való viszonya | |
| A növendék és nevelő viszonya | 133 |
| A növendék és a környezet viszonya | 134 |
| Nemezedékek ellentéte | 136 |
| Konfliktusok | 139 |
| A nevelő hatás elmélete | |
| A nevelés lényege és nemei | |
| A nevelés, mint folyamat, aktus és élmény | 143 |
| A nevelő hatás lényege | 144 |
| A nevelő hatás különböző nemei | 148 |
| Testi és szellemi hatások | 148 |
| Elősegítő és gátló hatások | 149 |
| Múló és tartós hatás | 151 |
| Kellemes és kellemetlen hatások | 152 |
| Direkt és indirekt hatások | 153 |
| Egyéni és tömeghatás | 153 |
| Heteronóm és autonóm hatás | 156 |
| A nevelő hatás törvényei | |
| A nevelő hatás három alaptörvénye | 157 |
| A szellemi közösség törvénye | 158 |
| Adomináló tényezők törvénye | 160 |
| Az autonóm hatás törvénye | 162 |
| A nevelő hatás föltételei | |
| A nevelő hatás külső feltételei | 164 |
| A nevelő hatás belső feltételei | 164 |
| A direkt és indirekt hatások nemei | 165 |
| A direkt hatások három csoportja | 166 |
| A nevelés eszközei | |
| A nevelés eszközei | 167 |
| A közvetlen hatású nevelő eszközök | |
| A kényszerítő eszközök | |
| A kényszerítő eszközök | 167 |
| A testi kényszer | 168 |
| A hipnózis | 169 |
| A büntetés | 170 |
| A büntetés fogalma a jogtudományban | 172 |
| A jogi és pedagógiai büntetés különbsége | 173 |
| A büntetés káros hatásai | 173 |
| Van-e szükség büntetésre? | 174 |
| A büntetés nemei | 177 |
| A testi büntetés | 177 |
| A szellemi büntetések | 178 |
| A természetes következmények elmélete | 179 |
| Megengedett büntetések az iskolában | 180 |
| Meg nem engedett büntetések | 182 |
| A büntetés módja | 182 |
| A szuggesztív eszközök | |
| A szuggesztív eszközök | 184 |
| A tisztelet fölkeltése | 188 |
| A tekintély | 189 |
| A szeretet és a szimpatikus érzelmek fölébresztése | 191 |
| A jutalom | 194 |
| A jutalom nemei | 195 |
| A példa | 196 |
| A felügyelet | 197 |
| A vallásos nevelő eszközök | 198 |
| Az értelmi eszközök | |
| Az értelmi eszközök (A tanítás) | 199 |
| Az indirekt hatású nevelő eszközök | |
| Az indirekt nevelő eszközök | 201 |
| Az ifjúsági olvasmányok | 201 |
| A nevelő eszközök alkalmazása | |
| A nevelő eszközök alkalmazása | 208 |
| A nevelő eljárás | 209 |
| Kényszer és szabadság | 210 |
| Szigor vagy engedékenység | 212 |
| Tekintély és szeretet | 213 |
| A képességek fejlesztése | |
| A nevelés, mint a képességek fejlesztése | |
| A nevelés, mint a képességek fejlesztése és kiművelése | 214 |
| A képességek fogalma | 215 |
| Velünk született és a szerzett képességek | 217 |
| A testi képességek fejlesztése (a testi nevelés) | |
| A testi nevelés jelentősége | 219 |
| A nevelő és az orvos | 220 |
| A testi nevelés céljai | 221 |
| A testi képességek | 222 |
| A testi nevelés három ága | 222 |
| Az életföltételek kedvező alakítása | |
| Az életföltételek | 222 |
| A gyermek testi fejlődése | 222 |
| A csecsemő ápolása | 223 |
| A táplálkozás | 225 |
| A jó levegő | 225 |
| A ruházat és edzés | 226 |
| A lakás | 226 |
| Az iskolaépület | 227 |
| Az alvás és pihenés | 227 |
| A tisztaság | 229 |
| A testgyakorlás | |
| A testgyakorlatok értéke | 229 |
| A torna | |
| A torna | 230 |
| A sport | |
| Az atlétika és sport | 233 |
| A testnevelés egyéb eszközei | |
| A játék | 235 |
| A munka a testnevelés szempontjából | 235 |
| A kirándulások | 236 |
| A cserkészet | 237 |
| A leányok testi nevelése | |
| A leányok testgyakorlatai | 239 |
| A testnevelés intézményei | |
| A testnevelés intézményei | 240 |
| Az egészségtani ismeretek | 240 |
| A növendék egészsége és a nevelő egészsége | 241 |
| A szellemi képességek fejlesztése (a formális képzés) | |
| A szellemi nevelés tartalmi és formális célja | 244 |
| A formális képzés | 244 |
| A tehetség és képesség | 246 |
| A speciális tehetségek | 250 |
| Mely képességeket kell fejlesztenünk? | 254 |
| A fejlesztés módjai | 256 |
| Thorndike három törvénye | 256 |
| A begyakorlás szabályai | 257 |
| A formális és tartalmi képzés kapcsolata | 260 |
| A szellemi képességeket értékes tartalommal kell gyakorolni | 261 |
| Az értékek és célok | 262 |
| A szellemi működések összefüggése | |
| A lelki élet egysége | 263 |
| Az akarat nevelése | |
| Az ösztönök | |
| Az akarat nevelésének problémája | 265 |
| Akarati jelenségek | 266 |
| Reflexek | 266 |
| Az ösztönök | 267 |
| Az ösztönök felosztása | 269 |
| Az ösztönök a nevelés szempontjából | 270 |
| Freud ösztönelmélete | 272 |
| Az ösztönök fölötti uralom | 275 |
| A táplálkozás ösztönének szabályozása | 276 |
| Az önfenntartás többi ösztöne | 276 |
| A nemi ösztön szabályozása és megnemesítése | 277 |
| A koedukáció | 280 |
| A nemi felvilágosítás | 282 |
| Az önkifejtés ösztönei | 284 |
| A tudatalatti lelki élet és a nevelés | 286 |
| A hajlamok | 288 |
| A törekvés, vágy, kívánság | 289 |
| A szokások | |
| A szokások | 290 |
| A szoktatás | 291 |
| A fegyelem | |
| A fegyelem | 293 |
| A fegyelmezés eszközei | 293 |
| Az iskolai fegyelem | 294 |
| Két ellentét | 296 |
| A tanulók önkormányzata | 296 |
| Az önfegyelmezés | 300 |
| Az igazi akarat | |
| A szűkebb értelemben vett akarat | 301 |
| A cél képzete | 302 |
| Az akarat szabadsága | 303 |
| A megfontolás és motiváció | 304 |
| Az elhatározás | 306 |
| A cselekvés | 306 |
| Az akarat nevelésének különböző elméletei | 307 |
| A helyes értékelés kifejlesztése | 311 |
| Az akarat formális tulajdonságai | 312 |
| Az elhatározóképesség | 314 |
| Az akaratgyakorlatok | 315 |
| Az akarat irányítása eszmék által | 317 |
| Az állandó akarat | 318 |
| A jellem | 319 |
| A személyiség | 321 |
| Az érzelmek nemesítése | |
| Az érzelmek értéke | 323 |
| Az érzelmek kiművelése | 324 |
| A kedélymozgalmak | 325 |
| Az érzelmek változatai | 326 |
| A hangulat | 327 |
| Az érzületek | 327 |
| Az érzelmek visszaidézése | 328 |
| Az érzelmek átterelhetősége | 329 |
| Az érzelmek elnyomása | 330 |
| A kedélyi élet gazdagítása | 331 |
| A testi érzelmek | 332 |
| A szellemi érzelmek | 334 |
| A viszonyérzelmek | 335 |
| A tartalmi érzelmek | 338 |
| Az értékérzelmek | 340 |
| Az érzelmek befolyása a többi szellemi működésre | 341 |
| Az érzelmek kölcsönös hatása | 342 |
| Az akarat befolyása az érezlmekre | 342 |
| Önkénytelen és szándékos érzelemkeltés | 342 |
| Az érzelemkeltés két módja | 344 |
| A fogékonyság | 346 |
| A nemes érzelmek uralma | 347 |
| Az érzelmek fölötti uralom | 347 |
| Az állandó érzület | 348 |
| Az értelem fejlesztése | |
| Az értelem fontossága | 349 |
| Az értelem működések | 349 |
| A szemléletek | |
| Az érzékszervek | 350 |
| Az érzékek fejlesztése | 350 |
| Pestalozzi, Fröbel, Montessori | 351 |
| A szemlélet | 351 |
| A szemléltetés | 352 |
| Az élmény | 353 |
| A képzetek | 354 |
| A figyelem | |
| A figyelem | 357 |
| Az érdeklődés | |
| Az érdeklődés | 359 |
| Az emlékezet | |
| Az emlékezet és annak jelentősége | 362 |
| Az emlékezetbe-vésés föltételei | 364 |
| Hogyna könnyebb valamely szöveget megtanulni? | 366 |
| A társítás | 368 |
| Emlékezetben-tartás és felejtés | 370 |
| A képzetek fölidézése | 373 |
| A fölidézés föltételei | 374 |
| Az emlékezet tipikus különbségei | 375 |
| Az emlékezet fejlesztése | 378 |
| A képzelet | |
| A gyermek képzelete | 381 |
| A játék | 382 |
| A játék nemei | 383 |
| A teremtő fantázia | 384 |
| A gondolkodás | |
| A gondolkodás műveletei (Ítélet, következtetés, fogalom, intelligencia) | 385 |
| A gondolkodás különböző típusai | 388 |
| A gondolkodás fejlesztése | 392 |
| A nyelv és a beszéd | |
| A nyelv és a beszéd jelentősége a szellemi élet szempontjából | 394 |
| A gyermek nyelvének fejlődése | 395 |
| A beszéd fejlesztése és a nyelvművelés | 397 |
| Az idegen nyelvek (Klasszikus nyelvek, modern nyelvek) | 400 |
| A munkaképesség | |
| A munkaképesség jelentősége | 406 |
| Miben áll a munkaképesség? | 406 |
| Elfáradás és fölüdülés | 415 |
| A munkaképesség fokozása | 4220 |
| A formális képzés eredménye | |
| A formális képzés eredménye | 422 |
| A kultúrértékek továbbszármaztatása | |
| A mai műveltség főbb jellemvonásai | |
| Korunk az átértékelés kora | 425 |
| A modern műveltség főbb jellemvonásai | 426 |
| A technika | 426 |
| A szociális gondolat | 427 |
| A gazdasági eszmék | 429 |
| A politika | 429 |
| A nemzeti gondolat | 430 |
| A test kultusza | 430 |
| Az értékelés változása | 430 |
| Az erkölcsi felfogás változása | 431 |
| A tudomány új értékelése | 431 |
| A művészetek új irányai | 431 |
| Az irodalom és költészet változásai | 432 |
| A vallás sajátos jelentősége | 432 |
| A kultúrértékek kiszemelése | |
| A kultúrértékek kiszemelése | 433 |
| A realisztikus értékek | |
| A testi kultúra | |
| A testi kultúra értelme | 435 |
| Testnevelés és testi kultúra | 435 |
| A testi kultúra kezdete | 436 |
| A test szépsége | 436 |
| A sport és az egészség | 437 |
| A testi élvezetek | 437 |
| Az erotikum | 438 |
| A ritmus | 438 |
| A mozdulatművészet | 439 |
| A technikai nevelés | |
| A technikai műveltség | 441 |
| A technikai nevelés | 443 |
| A munka | 444 |
| A kézimunka mint tantárgy | 444 |
| A munka, mint módszertani elv | 445 |
| A munka mint életföladat | 447 |
| A gazdasági nevelés | |
| A gazdasági nevelés jelentősége | 448 |
| A gazdasági nevelés módjai | 452 |
| A szociális értékek | |
| A társadalmi műveltség | |
| A társadalmi műveltség jelentősége | 455 |
| A szociális nevelés kérdése | 456 |
| A társadalmi nevelés | 460 |
| Az udvariasság | 461 |
| A szociális érzés | 462 |
| A szociológiai ismeretek | 462 |
| Élettechnika | 463 |
| A nemzetnevelés | |
| Az állampolgári nevelés fogalma és célja | 467 |
| A jogállamba való beillesztés | 471 |
| Politikai nevelés | 471 |
| A hazaszeretet | 476 |
| A nemzeti szellem | 476 |
| A nemzetnevelés | 477 |
| Nemzeti egység | 478 |
| Az erkölcsi nevelés | |
| Az erkölcsi nevelés fogalma és célja | 480 |
| Az etika és pedagógiai viszonya | 481 |
| Az erkölcs és a vallás | 483 |
| Erkölcsi törvények (normák) | 484 |
| Az erkölcsi eszmék | 485 |
| A gyermek erkölcsi fejlődése | 486 |
| Kettős morál | 487 |
| Az erkölcsi nevelés tényezői | 489 |
| Az erkölcsi érzelmek | |
| Erkölcsi érzelmek | 489 |
| Az erkölcsi tanítás | |
| Az erkölcsi tanítás különböző alakjai | 491 |
| Az alkalmi tanítás | 492 |
| A tantárgyak erkölcsi hatása | 492 |
| A rendszeres erkölcsi oktatás | 493 |
| Az erkölcsi cselekvés | |
| Az erkölcsi cselekvés | 494 |
| A fiatalkorúaknál leggyakrabban előforduló vétségek | 496 |
| Az önellenőrzés | 498 |
| Ideális értékek | |
| Tudományos műveltség | |
| A tudomány és műveltség viszonya | 501 |
| A tudományos nevelés | 503 |
| Az esztétikai nevelés | |
| Az esztétikai nevelés | 506 |
| A költészet, mint nevelő eszköz | 507 |
| A művészetek nevelő hatása | 508 |
| A művészi nevelés módja | 509 |
| A vallásos nevelés | |
| A vallás | 511 |
| A vallás pedagógiai jelentősége | 512 |
| A vallásos nevelés | 513 |
| A műveltségtartalom hatása | |
| A műveltségtartalom hatása | 515 |
| Az egész ember | 516 |
| A hivatásra való nevelés | |
| Hivatás és foglalkozás | 518 |
| A pályaválasztás | 519 |
| A hivatásra való nevelés | 520 |
| Életterv | 529 |
| Bekapcsolódás a kulturális közösségbe | 531 |
| Névmutató | 533 |
| Grafikonok jegyzéke | 542 |
| Képek jegyzéke | 544 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.