| Bevezetés | 9 |
| Hagyomány és korszerűség az oktatásban | 11 |
| Irányok és változások | 11 |
| Kötöttség és szabadság, korlátozás és lehetőség | 11 |
| Irányok és megtorpanások a nyelvi változásokban | 12 |
| A kognitv funkciók kiteljesedése | 13 |
| A hagyomány | 14 |
| A nyelvi szocializáció népi hagyománya | 14 |
| Az oktatás intézményes szocializációja | 15 |
| Az iskola nyelvi eszménye: a "normatív változat" | 16 |
| A korszerűség követelményei | 17 |
| Nyitottság, teljesség, személyesség | 17 |
| A többnyelvűség | 18 |
| Az anyanyelvi műveltség | 19 |
| Az alkotó nyelvről | 23 |
| Alkotás és teremtés a nyelvhasználatban | 23 |
| Válogatás és újraalkotás | 24 |
| A nyelvi jel mozgékonysága | 25 |
| A produktív szabály | 26 |
| Produktivitás a jelentésváltozásban | 27 |
| A nyelvi újítás: teremtés | 27 |
| A nyelvi alkotás forrásai és mintái | 29 |
| Miből válogatunk? | 29 |
| A nyelvi jel mozgástere | 30 |
| A produktív szabályok változatai | 32 |
| A kreatív képesség | 34 |
| A kreativitás szintjei | 34 |
| A kreativitás megnyilvánulásai | 37 |
| Elvárások és előírások | 39 |
| Az élőbeszéd és az írott nyelv kölcsönhatása | 41 |
| Halmazállapot-változások | 41 |
| Változatosság-egységesség | 43 |
| Spontaneitás-tudatosság | 43 |
| A szóbeli rögzítettség, ritualizált szöveg | 44 |
| Élőbeszéd és írás egymásra hatása | 45 |
| Fejlesztő kísérletek | 49 |
| Fejlesztő anyanyelvoktatás kétnyelvű környezetben | 49 |
| Nyelvtan vagy nyelvhasználat? | 50 |
| Az anyanyelvoktatás reformjai | 51 |
| Kreatív szemlélet, kreatív gyakorlatok | 52 |
| A nyelvi környezet vizsgálatának tanulságai | 54 |
| Nyelv - szöveg - játék | 55 |
| A nyelvi rendszer és a nyelvhasználat | 56 |
| A legfőbb cél | 57 |
| A gyakorlás | 58 |
| Az értékelés | 59 |
| A tanóra nyelvi anyaga | 59 |
| A kreativitás fejlesztésének területei | 67 |
| Kommunikáció szóban és írásban | 67 |
| A szóbeli közlések megértése | 69 |
| Az írásbeli közlések megértése | 70 |
| A szóbeli közlések létrehozása | 72 |
| Az írásbeli szövegek létrehozása | 73 |
| Ötletek a magyarórára | 79 |
| A nyelvi rendszer és a nyelvhasználat | 79 |
| Az alapelvek | 79 |
| A hibák értelmezése | 80 |
| Szövegértés és szövegalkotás | 81 |
| A szóbeli közlések megértése | 81 |
| Az írásbeli közlések létrehozása | 85 |
| A szóbeli közlések létrehozása | 92 |
| Az írásbeli közlések létrehozása | 95 |
| Ötletek területenként | 98 |
| A szóbeli közlés befogadása | 98 |
| Az írásbeli közlés befogadása | 99 |
| A szóbeli közlés megformálása | 100 |
| Az írásbeli közlés megformálása | 101 |
| A szövegmegformáltság elemző megközelítése | 105 |
| A kreatív megközelítés két főtípusa | 105 |
| Kreatív-produktív gyakorlatok | 108 |
| Eredeti szövegek | 109 |
| Kaleidoszkópgyakorlatok | 110 |
| A gyakorlatvezetők gyakorlatai | 112 |
| A tanulói kreativitás | 117 |
| Szabálykövetés és szabályváltoztatás | 117 |
| A nyelvi rendszer | 118 |
| A nyelvhasználat | 119 |
| A szabálykövetés | 119 |
| A szabályváltoztatás | 120 |
| Irányok és összefüggések | 121 |
| Kreatív követés, kreatív változtatás | 122 |
| Kiválasztás és variálás | 122 |
| A tanár kreativitásától a tanuló kreativitásáig | 123 |
| Az újító egyéniség | 123 |
| A fölfedezéstől az alkotásig | 124 |
| A türelem kreativitást (is) terem | 125 |
| A könnyedség megnyilvánulásai | 125 |
| Váltás és változtatás | 126 |
| A modern világ kihívásai és lehetőségei | 129 |
| Az anyanyelvi oktatás mai helyzete | 129 |
| A világnyelvek, a szomszéd nyelvek és az anyanyelv | 129 |
| Anyanyelv, megismerés, oktatás, kreativitás | 130 |
| Az információ és az iskola | 130 |
| A számítógép és a megismerés | 131 |
| Reméljük, nincs vége | 132 |
| Jegyzetek | 134 |
| Irodalom | 138 |
| Név- és tárgymutató | 142 |