1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kreativitást növelő módszerek alkalmazása

Szerző
Lektor

Kiadó: Budapesti Műszaki Egyetem Mérnöktovábbképző Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 9693-431-775-8
Megjegyzés: Megjelent 518 példányban. Néhány fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: 5244.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Minisztertanács 1978. decemberi határozatai, valamint az MSZMP XII. Kongresszusa világosan meghatározzák az elkövetkező évek gazdaságpolitikai koncepcióját, tendencia jellegű változásait. Ennek... Tovább

Előszó

A Minisztertanács 1978. decemberi határozatai, valamint az MSZMP XII. Kongresszusa világosan meghatározzák az elkövetkező évek gazdaságpolitikai koncepcióját, tendencia jellegű változásait. Ennek értelmében: "Az irányítási munkában és a mindennapi gyakorlati munkában egyaránt elsőbbséget kell adni a gazdasági egyensúly kérdéseinek, vagyis a minőségi és hatékonysági tényezők fokozott előtérbe állításával biztosítani kell népgazdaságunk kiegyensúlyozott fejlődését. Minden más feladatot ennek kell alárendelni."
Általános jelenség ma a világgazdaságban, hogy a legtöbb ország egyensúly hiánnyal és növekedési nehézségekkel küzd. A utóbbi években ugyanis nemcsak a cserearányok változtak meg, nemcsak a gazdaságok egymáshoz viszonyított erővonalai alakultak át, nemcsak új szűkösségek vannak és új krízisek fenyegetnek, hanem a gazdasági növekedés eddig követett típusa is elavult.
Az új gazdaságpolitikai koncepció lényegi jellemzője, hogy "erőteljesebben kibontakoznak az intenzív gazdasági fejlődés jegyei: a hatékonyság és a növekedési ütem új, kölcsönös egy másra hatása alakul ki", s a fejlesztéseket a hatékonyság és külgazdasági vonatkozások egésze szempontjából ítéljük meg.
Az intenzív - gazdasági fejlődés minőségi és hatékonysági követelményeinek érvényesülését szolgálja vállalati szinten mindenekelőtt a termékszerkezet korszerűsítése, a belső tartalékok feltárása és hasznosítása, illetve a vállalati szervezésben rejlő lehetőségek fokozott kihasználása.
A gazdasági növekedés új, intenzív formájának jobb megértése céljából ezért hangsúlyoznunk kell, hogy a "fejlődést" nem szabad a "növekedés" szinonimájaként kezelnünk. Egy szakember fejlődése is érezhetően szétválik információ-befogadási (tanulási, "akkumulálási") és feldolgozási - szintetizálási (alkotó) szakaszokra. A gazdaság fejlődésében is megkülönböztethetők azok az időszakok, amikor a mennyiségi növekedés dominál, azoktól, amelyeknek a mennyiségi növekedésben elért eredmények "termőre fordítása" ("szintetizálása") az előtérben levő feladata, és amelynek végrehajtása nélkül a növekedés-gyarapodás értelmetlenné - sőt: távlatilag lehetetlenné - válik! Vissza

Tartalom

Bevezetés .................................................5
1. A problémamegoldás rendszerszemléletű elmélete ... 9
1.1 A problémák taxonómiája .............................11
1.2 A problémamegoldás módja ..........................................13
1.3 A problémamegoldás folyamata ..................................14
1.4 A rendszerszemléletű problémafelfogás néhány következménye ...............19
1.4.1 A potenciális társadalmi problémák köre ................20
1.4.2 A társadalmi problémák megoldásának hatékonysága ...............23
1.5 Nyílt és zárt problémák ..........................................27
2. A kreativitás szükségessége, feltételei és feladatai..................................3o
2.1 Az alkotó gondolkodás iránti igény .............30
2.2 A kreativitás fogalma ....................... 31
2.3 Az alkotó gondolkodás folyamata ............................34
2.4 A laterális gondolkodás alapelvei ......................36
2.4.1 A gondolkodást irányító domináns eszmék felismerése .............. 36
2.4.2 A dolgok különböző szempontból történő szemlélete ..............37
2.4.3 A vertikális gondolkodás merev ellenőrzésétől való megszabadulás ............. 38
2.4.4 A véletlen felhasználása az alkotáshoz ................................40
2.5 Alkotó munkahelyi légkör ........................41
3. A csoportmunka és az alkotástechnikai módszerek
alkalmazásának szükségessége és problémái....... 44
3.1 A csoport (team) munka megszervezése
és irányítása a kreativitás fokozása érdekében.................................... 46
3.1.1 A kreativitás szempontjából megfelelő csoportösszetétel meghatározása ........ 48
3.1.2 A megfelelő csoportstruktúra kialakítása ........................... . 52
3.1.3 A csoportmunka vezetőjének kiválasztása ..................................54
3.1.4 A csoportmunka jellegének (alapformájának) kialakítása és az alkalmazni
kívánt módszer megválasztása ............................................. 56
4. Szemelvények a kreativitás és az alkotástechnikai
módszerek pszichológiai elméletéből ............................60
4.1 Átvitelelmélet .....................................................62
4.2 A produktív gondolkodás fikciója ..........................63
4.3 A felfedezések véletlen elmélete ..........................63
4.4 Alakelmélet ...........................................64
4.5 Asszociációs alkotáselmélet ....................................65
4.6 A Pólya-féle heurisztika ..........................................65
4.7 Az ún. "vágyteljesülési" elmélet ............. 66
5. Az alkotómunka hatékonyságát növelő módszerek
és gyakorlati alkalmazásuk ..............................................68
5.1 Az alkotástechnikai módszerek funkcionális
felosztása ................................................68
5.1.1 Az ún. intuitív (heurisztikus)
eljárások jellemzői ....... . . ......................70
5.1.2 A leginkább figyelmet érdemlő módszerek eljárástechnikai részletezettségei ismertetése ......................................70
5.1.3 Az egyes módszerek lényege, alkalmazási körei, előnyei és hátrányai ..........71
5.1.3.1 Brainstorming (ötletcsiholás) .. 71
5.Í.3.2 A Rohrbach-féle 6 35-ös módszer ................................................73
5.1.3.3 Philips 66 módszer ..........................74
5.1.3.4 Pro és Contra Interakció (PCI) .................................75
5.1.3.5 Nominális Csoport Módszer (NCM) ....................................................76
5.1.3.6 Delphi-módszer ..................................79
5.1.3.7 A SZINEKTIKA-módszer ...................80
5.1.4 Az ún. kauzális (diszkurzív) és a "vegyes" kombinált eljárások jellemzői . 82
5.1.4.1 Az ún. kauzális eljárások .......82
5.1.4.2 Az ún. "vegyes" (kombinált) módszerek ...........................85
5.1.5 Alkalmazástechnikai kérdések ......................88
61 Esettanulmányok ....................................................................92
6.1 A Brainstorming, a 63 5-ös és a PCI
metodikák alkalmazása .............................................93
6.2 A Nominális Csoport Módszer (NCM) alkalmazása ..................................99
6.3 A Delphi-módszer alkalmazása ..................................103
6.4 A módszerválasztás helyessége és előnyei ..........111
Irodalomjegyzék ............................................112
1 . Melléklet ................................................................................119
Az NCM tevékenységek mozzanatai ..........................................119
2. Melléklet ............................................. 141
A Delphi-módszer mozzanatai ..................................................141
2(1-7) Melléklet............................................151
A Delphi-módszer mozzanatai konkrét feladatmegoldásban ......................................151-178
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv