| Az egészség | |
| Előszó | 7 |
| Az emberi test megismerésének rövid története | 11 |
| Az ember törzsfejlődése | 20 |
| Az ember helye az élővilágban | 20 |
| Az emberhez vezető fejlődés útja | 23 |
| Az előembertől az ősemberig | 26 |
| Milyen volt az ősember? | 29 |
| Az ember egyedi fejlődése | 31 |
| Az emberi test felépítése | 36 |
| Mozgásszervek | 36 |
| A mozgás aktív szervei | 43 |
| A kültakaró | 47 |
| A vérkeringés | 58 |
| A keringési szervek fejlődése | 61 |
| A szív anatómiája | 62 |
| A szívizom tulajdonságai | 63 |
| A szív munkája | 64 |
| Elektrokardiográfia | 69 |
| A szív vérellátása | 70 |
| Artériás vérnyomás | 71 |
| A keringési rendszer szabályozása | 75 |
| Vérkeringés a hajszálerekben | 80 |
| Vérkeringés a vénákban | 82 |
| A keringési elégtelenség | 83 |
| A vér | 85 |
| A vörös vérsejtek | 86 |
| A szervezet fertőzések elleni védekezése | 90 |
| A fehér vérsejtek fajtái. A minőségi vérkép | 92 |
| Retikulóendoteliális rendszer | 95 |
| A vérlemezkék | 96 |
| A vérplazma | 97 |
| A vérfehérjék | 99 |
| Vérátömlesztés, vércsoportok | 100 |
| Véralvadás | 103 |
| A légzés | 106 |
| A légzőszervek | 107 |
| A légzés élettana | 111 |
| A gázcsere | 114 |
| A légzés szabályozása | 116 |
| Légzésbénulás | 118 |
| Légzés és sport | 120 |
| A hangadás | 121 |
| A légzőszervek tuberkulózisa | 123 |
| A veseműködés | 126 |
| A vizeletkiválasztó rendszer fejlődése | 127 |
| A vese anatómiája és működése | 127 |
| A veseműködés vizsgálata | 129 |
| A veseműködés szabályozása | 131 |
| A vizelet | 132 |
| A vese megbetegedései | 133 |
| Az emésztés | 137 |
| A tápcsatorna fejlődése | 139 |
| A hasüreg | 139 |
| Az emésztőcsatorna | 143 |
| A felszívódott tápanyagok sorsa a szervezetben | 154 |
| A tápcsatorna és az emésztőrendszer betegségei | 156 |
| Az anyagcsere | 163 |
| A fehérjék | 163 |
| A szénhidrátok | 165 |
| A zsírok | 165 |
| A víz | 165 |
| Az ásványi sók | 167 |
| A vitaminok | 167 |
| Az ember energiaszükséglete | 175 |
| Legfontosabb táplálékaink | 176 |
| A gyógyétrendek | 178 |
| A hormonok | 184 |
| A pajzsmirigy | 185 |
| A mellékpajzsmirigy | 187 |
| A hasnyálmirigy | 188 |
| A mellékvese | 189 |
| A nemi mirigyek | 193 |
| A hipofízis | 196 |
| A szaporodás | 201 |
| A nemmi szervek fejlődése | 201 |
| A férfi nemi szervei | 203 |
| A női nemi szervek | 206 |
| Nemi betegségek | 213 |
| A terhesség | 214 |
| A szülés | 219 |
| A gyermekágy | 222 |
| Az újszülött csecsemő és a gyermek | 222 |
| A gyermek szellemi fejlődése | 226 |
| Az idegrendszer | 233 |
| Az idegrendszer fejlődése | 234 |
| Az idegsejt (neuron) szerkezete | 235 |
| Az idegsejt működése | 236 |
| A központi idegrendszer | 239 |
| A perifériás idegrendszer | 246 |
| A lelki alkat | 257 |
| A neurózis | 258 |
| Alvás és álom | 260 |
| Hipnózis és szuggesztió | 261 |
| Az elmebetegségek | 261 |
| Az érzékszervek | 263 |
| Az ízlelés | 263 |
| A szaglás | 263 |
| a halás és egyensúlyozás | 264 |
| A látás | 268 |
| Öregedés, életkor, halál | 277 |
| Pillantás a járványok történetébe | 280 |
| Pestis | 284 |
| Himlő | 288 |
| Tífuszok | 290 |
| Malária | 294 |
| Lepra | 296 |
| Vérbaj | 299 |
| Kolera | 300 |
| Diftéria, influenza | 304 |
| Lélektan | |
| Általános lélektan (Dr. Kardos Lajos) | 315 |
| A lélektan ágai és részterületei | 315 |
| A lélektan tárgya | 316 |
| A lélektan módszere | 317 |
| Cselekvés és lélektani kísérlet | 317 |
| A lelki jelenség és a valóság tükrözése | 318 |
| Az érzékelés | 319 |
| Az érzékelés formái | 319 |
| Az érzékelés lélektanának problémái | 320 |
| A figyelem | 322 |
| Az emlékezés | 322 |
| A képzet | 324 |
| A képzelet | 324 |
| A nyelv kialakulása és a munka | 325 |
| Nyelv és második jelzőrendszer | 326 |
| A nyelv és a valóság magasabb rendű tükrözése | 327 |
| Gondolat és fogalom | 328 |
| Analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás | 329 |
| Következtetés, gondolkodás | 330 |
| Az intelligencia | 331 |
| Tudatosság | 333 |
| Az érzelmi élet | 333 |
| A cselekvés és az érzelem | 334 |
| Cselekvés és akarás | 336 |
| Elhatározás és szándék | 337 |
| A személyiség és jegyei | 337 |
| Alkalmazott pszichológia (Lénárd Ferenc) | 340 |
| Pedagógiai pszichológia (neveléslélektan) | 341 |
| Munkapszichológia | 346 |
| Pályaválasztási tanácsadás | 352 |
| Közlekedéspszichológia | 352 |
| Kaonai pszichológia | 353 |
| Kereskedelmi pszichológia | 354 |
| Orvosi pszichológia | 356 |
| Kriminálpszichológia | 357 |
| Művészetpszichológia | 359 |
| Az alkalmazott pszichológia módszerei | 360 |
| Gyermeklélektan (Dr. Hermann Alice) | 363 |
| A gyermeklélektan - fejlődéslélektan | 363 |
| A csecsemő (0-1 év) | 365 |
| A kisgyermek (1-3 év) | 368 |
| Az óvodáskorú gyermek (3-6 év) | 371 |
| A kisiskolás gyermek (6-10 év) | 374 |
| A serdülő és az ifjú (10-11 - 19-21 év) | 377 |
| Nevelés | |
| Nevelés, neveléstudomány (Bakonyi Pál) | 387 |
| A szocialista nevelés célja, tartalma, feladatai (Bolyai Imréné) | 392 |
| A nevelés területei | 395 |
| A nevelés tényezői és módszerei (Pataki Ferenc) | 401 |
| A nevelés tényezőiről | 401 |
| A nevelés intézményei és szervezetei | 403 |
| A szocialista nevelés közösségi nevelés | 405 |
| A gyermek a nevelési folyamatban | 410 |
| A pedagógus a nevelési folyamatban | 413 |
| A nevelési módszertan kérdései | 415 |
| Az oktatás | 421 |
| Az oktatás folyamata | 421 |
| Az oktatás alapelvei | 422 |
| Az oktatás szervezeti formái | 424 |
| Ellenőrzés, értékelés | 425 |
| A nevelés történetének vázlatos áttekintése | 426 |
| Nevelés az ősközösségi társadalomban (Székely Endréné) | 427 |
| A keleti rabszolgatársadalmak nevelése | 428 |
| A kínai nevelés kezdetei | 428 |
| Az egyiptomi nevelés | 430 |
| Az ókori görög és római nevelés (Dr. Zibolen Endre) | 433 |
| A korai és a virágzó feudalizmus nevelése (Dr. Zibolen Endre) | 446 |
| Az ember és a világ új felfedezése (Dr. Zibolen Endre) | 452 |
| A reformáció és ellenreformáció nevelésügye (Dr. Zibolen Endre) | 457 |
| A polgári pedagógia alapvetése | 458 |
| A francia felvilágosodás pedagógiája (Székely Endréné) | 464 |
| A francia polgári forradalom nevelésügye (Dr. Zibolen Endre) | 470 |
| A polgári nevelés ügye a XIX. században (Székely Béla) | 472 |
| Az orosz haladó pedagógia a XIX. században (Székely Béla) | 481 |
| A kapitalizmus közoktatási rendszere a XIX. században (Dr. Zibolen Endre) | 482 |
| A modern polgári pedagógiai törekvések (Székely Béla) | 489 |
| A marxizmus-leninizmus klasszikusai tudományosan feltárják a nevelés alapvető törvényszerűségeit (Székely Endréné) | 494 |
| Lenin művelődéspolitikai és pedagógiai tanításai | 498 |
| A. Sz. Makarenko | 504 |
| N. K. Krupszkaja | 505 |
| A magyar nevelésügy a XIX-XX. században (Dr. Zibolen Endre) | 506 |
| A Tanácsköztársaság nevelésügye (Dr. Jóború Magda) | 513 |
| Az ellenforradalmi korszak nevelésügye | 515 |
| A Magyar Népköztársaság köznevelési rendszere (Bakonyi Pál) | 521 |
| Hazánk köznevelési rendszerének fejlődése a felszabadulástól az 1961. évi III. törvényig | 522 |
| Reformtörekvések és az 1961. III. törvény | 533 |
| A jövő útjain | 537 |
| A nevelés felelőssége | 542 |
| Szakmunkásképzésünk (Székely Endréné) | 544 |
| A gyermekvédelem fejlődése és intézményei | 549 |
| Gyógypedagógia (Dr. Bárczi Gusztáv) | 550 |
| A gyógypedagógia fogalma, alapelvek | 551 |
| Új utakon | 551 |
| A gyógypedagógiai iskolák és osztályok általános szempontjai | 553 |
| Az értelmi fogyatékosok nevelése | 553 |
| Nagyothalló gyermekek nevelése. Gyógypedagógiai intézet süketnémák számára | 557 |
| Csökkent látók és vakok | 559 |
| Nyomorék gyermekek nevelése gyógypedagógiai intézetekben | 561 |
| Hibás beszédű gyermekek | 561 |
| Rendellenes lelkületű gyermekek és ifjak gondozása | 562 |
| Gyógypedagógusok képzése | 563 |
| Népművelés | 564 |
| A népművelés sajátos vonásai | 566 |
| A népművelés folyamatosságának biztosítása | 569 |
| A magyar népművelés történetéből | 571 |
| Szemelvények (Összeállította: Székely Béla) | 587 |
| A dolgozó ember élete Egyiptomban | 587 |
| A hivatali érvényesülés útja az előkelő ifjak számára | 588 |
| Plutarkhosz: A spártai nevelésről (Párhuzamos életrajzok) | 589 |
| Platón: Az athéni nevelésről (Protagorasz) | 591 |
| Arisztotelész: A nevelésről | 593 |
| Miről vallanak a papiruszok? (Geometriai feladatok) | 596 |
| M. Fabius Quintilianus szónoklata | 597 |
| Walafried Strabo: Iskolai emlékek | 599 |
| A középkori magyar iskolázás | 601 |
| Baldassare Castiglioni: Az Udvari Ember | 602 |
| Rabelais: Hogyan nevelte Gargantuát Ponokrates | 604 |
| Montaigne: Gyermekeinket érdemeik szerint szeressük | 607 |
| Erasmus: Miért kell a gyermekeket tanítani és nevelni? A gyermekek nevelése a tanulmányok módszere | 608 |
| Comenius Amos János: A lelki tehetségek kiműveléséről | 610 |
| Comenius Amos János: Az ifjúságot közösségben kell nevelnünk és ehhez iskolára van szükség | 613 |
| Apáczai Csere János: A bölcsesség tanulásáról | 614 |
| Locke: Gondolatok a nevelésről | 616 |
| Condillac: A jó tanulmányoknak jelenlegi akadályairól | 620 |
| Rousseau: A természetes nevelésről: a gyermekeket lássák gyermekeknek | 622 |
| Rousseau: A fiatalok tanulják meg a testi munkát | 624 |
| Helvetius: A nevelés mindenható | 625 |
| Diderot: A zongoralecke (Rameau unokaöccse) | 627 |
| Pestalozzi: A szemléletről (Hogyan tanítja Gertrud gyermekeit?) | 629 |
| Owen: Az új erkölcsi világ könyve | 631 |
| Herbart: Az érdeklődés feltételei | 632 |
| Marx: Gépi berendezés és nagyipar | 635 |
| Marx: Fiatalkorúak és gyermekek munkája | 636 |
| Engels: A munkásosztály helyzete Angliában | 637 |
| Lenin: A narodnyik tervkovácsolás gyöngyszemei | 640 |
| Lenin: Hogyan nevelődik az ifjúság kommunistává | 641 |
| Makarenko: Fegyelem | 643 |
| Makarenko: A közösségről | 646 |
| Krupszkaja: A szocialista iskola kérdéséhez | 648 |
| N. Sz. Hruscsov javaslatai az iskola és az élet közti kapcsolat szorosabbá tételére, s a közoktatási rendszer fejlesztésére | 650 |
| Sport és testkultúra | |
| Előszó | 655 |
| A testkultúra és sport rövid története (Dr. Földes Éva) | 657 |
| A testkultúra kezdetei | 657 |
| Az ókori görög testkultúra | 657 |
| Olimpiai játékok | 660 |
| Testkultúra és cirkuszi játékok Rómában | 665 |
| Lovagi tornák a középkorban | 666 |
| A városi sportélet kezdetei | 668 |
| Testnevelés az újkorban | 670 |
| A francia felvilágosodás korának elképzelései | 674 |
| A mai sportélet kezdetei | 675 |
| Marx és Engels a testnevelésről | 679 |
| A sportélet és testnevelés indulása Magyarországon | 681 |
| Az újkori olimpiai játékok | 684 |
| A munkás sportmozgalom | 712 |
| A szocialista testkultúra kialakulása | 715 |
| Testnevelés sport a szocialista Magyarországon (Terényi Imre) | 717 |
| A demokratikus sportmozgalomért | 718 |
| Az első sikerek | 719 |
| Nagy eredmények és nagy hibák | 720 |
| Az MSZMP testnevelési és sporttézisei | 723 |
| Társadalmi önigazgatás a sportban | 728 |
| A versenysport napjainkban | 731 |
| Professzionizmus és amatőrök | 731 |
| Asztalitenisz | 740 |
| Atlétika | 744 |
| Autóversenyzés | 750 |
| Birkózás | 752 |
| Cselgáncs | 756 |
| Ejtőernyőzés | 758 |
| Evezés | 759 |
| Gyeplabdázás | 761 |
| Íjászat | 763 |
| Jégkorongozás | 764 |
| Kajak-kenu | 765 |
| Kerékpározás | 768 |
| Kézilabdázás | 770 |
| Korcsolyázás | 773 |
| Kosárlabda | 776 |
| Labdarúgás | 778 |
| Lovaglás | 790 |
| Modellezés | 792 |
| Motorozás | 793 |
| Motorcsónak-versenyzés | 794 |
| Műugrás | 796 |
| Ökölvívás | 797 |
| Öttusa | 800 |
| Röplabdázás | 803 |
| Síelés | 805 |
| Sportlövészet | 808 |
| Súlyemelés | 810 |
| Tekézés | 812 |
| Tenisz | 814 |
| Természetjárás | 817 |
| Torna | 821 |
| Úszás | 825 |
| Vitorlázás | 828 |
| Vitorlázórepülés | 831 |
| Vívás | 831 |
| Vízilabdázás | 836 |
| Magyarországon nem űzött sportágak | 840 |
| Testneveléstudomány | 851 |
| A sportteljesítmények tudományos fejlesztése (Dr. Hepp Ferenc) | 851 |
| A sport mechanikai kérdései (Balogh Lajos) | 867 |
| A testkultúra tömegigény | 881 |
| Testmozgásra minden embernek szüksége van | 881 |
| Gyógyítás testneveléssel (Gárdos Magda) | 898 |
| Orvostudomány és sport | 912 |
| A testmozgás élettani szerepe (Dr. Lissák Kálmán - Dr. Donhoffer Hilda) | 912 |
| Testmozgás és a belső elválasztás (Dr. Kup Gyula) | 929 |
| A hipofízis elülső lebenyének és a mellékvesekéregnek működéscsökkenése, kiesése és a testmozgások | 934 |
| A versenyző táplálkozása (Dr. Kemény Tibor - Dr. Tarján Róbert) | 961 |
| A sport- és bőrbetegségek (Dr. Földvári Ferenc) | 974 |
| A sportorvos feladatai (Dr. Kereszty Alfonz) | 982 |