| Előszó | 3 |
| Bevezetés: a latin szakmódszertan tárgya, célja és feladatai | 5 |
| A latin nyelv, mint tantárgy | 5 |
| Latin szakmódszertan | 5 |
| Elv, módszer és eljárás a latin-tanításban | 7 |
| A latin nyelv tanítása | 9 |
| A latin-tanítás multja és jelene | 9 |
| A magyarországi latin-tanítás történetének áttekintése | 9 |
| A latin oktatás helyzete más országokban | 14 |
| A latin-tanítás célja, tartalmi értéke és helye szocialista müveltségünkben | 14 |
| A latin nyelv tanterve | 21 |
| Szókincs | 22 |
| Olvasmányok | 22 |
| Nyelvtan | 22 |
| Római élet | 23 |
| Utasítások | 23 |
| Latin-tanításunk szerkezeti jegyei | 26 |
| A latin-tanítás anyaga, elmélete és gyakorlata | 26 |
| A latin nyelvi oktatás folyamata | 27 |
| Latin-tanításunk didaktikai alapelvei | 28 |
| Latin nyelvi oktatásunk módszerei | 36 |
| Az ismeretek szóbeli kifejtése | 38 |
| A beszélgetés | 39 |
| A bemutatás | 40 |
| A tanulók önálló megfigyelései és gyakorlati munkái | 42 |
| A tankönyv | 43 |
| A tanulás, gyakorlás és ismétlés | 43 |
| Az ellenőrzés | 44 |
| A latin tanítási óra | 46 |
| Kombinált óra | 48 |
| Uj ismeret feldolgozására szánt óra | 49 |
| Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra | 49 |
| Ismétlő, rendszerező óra | 50 |
| Ellenőrző óra | 51 |
| Oktatási és nevelési cél | 54 |
| A latin tanítási óra | 46 |
| Kombinált óra | 48 |
| Uj ismeret feldolgozására szánt óra | 49 |
| Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra | 49 |
| Ismétlő, rendszerező óra | 50 |
| Ellenőrző óra | 51 |
| Oktatási és nevelési cél | 54 |
| A latin tananyag és feldolgozásmódja | 57 |
| A latin szókincs | 57 |
| Prozódia, ortográfia | 58 |
| Praeparatio | 59 |
| Szókapcsolatok, szócsoportok | 60 |
| Élő latin szavak | 61 |
| A latin szókincs elsajátítása | 61 |
| A latin olvasmányi anyag | 64 |
| Az olvasmány feldolgozása, szövegfordítás | 65 |
| A latinról anyanyelvre fordítás módszerei | 68 |
| A latin szövegfordítás válfajai | 73 |
| A szövegfordítás stílusa | 75 |
| Latin nyelvi gyakorlatok | 79 |
| Latin-tanitásunk nyelvszemlélete | 80 |
| Grammatikai és strukturalista irány | 81 |
| Funkciókörbeli középpontok létesítése a nyelvgyakorlásban | 82 |
| A latin nyelvtan | 87 |
| Pronunciáció és ortográfia | 89 |
| Nyelvtani kategóriák és terminológia | 90 |
| Koncentrikus és graduális nyelvtan-tanítás | 92 |
| Vertikális és horizontális nyelvszemlélet | 94 |
| Az esettan feldolgozásmódja | 97 |
| Igenévi szerkezetek és mondattan | 99 |
| A nyelvtan begyakorlása: mondat-modellek | 101 |
| A retroversio kérdése | 104 |
| Római élet | 108 |
| Archaeológia és művészettörténet | 110 |
| Magán- és közélet, művelődéstörténet | 111 |
| Írásbeli munkák végeztetése | 113 |
| Iratás a latin órán | 113 |
| A házi feladat | 114 |
| Dolgozatírás és -javítás | 116 |
| A latintanár óránkívüli tevékenysége | 121 |
| Latin szakkör | 121 |
| Kapcsolat az ifjúsági szervezettel és népműveléssel | 123 |
| Az önképzés, továbbképzés szükségessége | 124 |
| Gyakorlati példák latin-tanításunkból | 127 |
| Egy kombinált óra lefolyása | 127 |
| Egy óratervezet mintája | 135 |
| Egy óravázlat mintája | 135 |
| Hospitálási napló | 136 |
| Függelék: a görög nyelv tanításának módszertana | 139 |
| A görög-tanítás múltja és jelene | 139 |
| A görög-tanítás történetének vázlata | 139 |
| A görög-tanítás művelődési értéke és gyakorlati haszna | 143 |
| A görög nyelv tanításának külön szempontjai | 146 |
| Betűk, írásjelek és hangsúly | 146 |
| Szókincs | 147 |
| Olvasmányi anyag | 148 |
| Szövegfordítás | 150 |
| Nyelvtan | 151 |
| Lexika | 153 |
| Írásbeli munkák | 153 |
| Érettségi vizsga görög nyelvből | 154 |
| Gyakorlati példák a görög nyelv tanításából | 156 |
| Egy kombinált óra lefolyása | 156 |
| Egy óratervezet mintája | 157 |
| Egy óravázlat mintája | 159 |
| Név- és tárgymutató | 161 |
| Tartalomjegyzék | 183 |