| Előszó és köszönetnyilvánítás | 17 |
| Bevezetés | 19 |
| Hőseim | 22 |
| Az önállóság hajnalán: egy téma diszciplínát keres | |
| Pszichológiatörténet és pszichológiai elmélet | 25 |
| Miért tanulmányozzuk a pszichológiatörténetet? | 26 |
| A pszichológia és paradigmái, a paradigmák pszichológiája | 26 |
| A pszichológiatörténet-írás két hagyományos módszere | 30 |
| A tudománytörténet három aspektusa | 31 |
| A pszichológiai elméletek osztályozása | 32 |
| E könyv megközelítése | 45 |
| Miért, ott és miért éppen akkor? | 49 |
| Descartes és a tudományos módszer | 56 |
| Descartes kettősségei és a pszichológia | 57 |
| Racionalisták és empiristák | 57 |
| Descartes pszichológiája vagy pszichológiái | 63 |
| Test és lélek Descartes-nál | 68 |
| A gondolkodás szerkezete és a karteziánus egység | 72 |
| A velünk született eszmék és a modern innátizmus | 73 |
| Ész és szenvedély: Descartes, a gyakorló pszichológus | 76 |
| Még egyszer Descartes két hagyományáról | 80 |
| Megismerés és társulás. A pszichológiai gondolatmenet fejlődése a felvilágosodás korában | 82 |
| Racionalisták, empiristák és az igazi élet | 83 |
| Az elme empirikus architektúrája | 85 |
| Az érzékelés és észlelés elemzése | 86 |
| Kant kritikai szintézise | 89 |
| Az asszociáció diadalútja a pszichológiában | 94 |
| A mechanika uralma | 99 |
| A mentális mechanika és a mentális kémia | 102 |
| A haszonelvűség és a gazdasági ember | 106 |
| Az életszellemektől a reflex-elvig: Az élettani gondolkodás mint a pszichológia előfutára | 115 |
| A biológia jelentősége | 116 |
| Az állati mozgás elméletei és a reflex elmélet | 116 |
| Az agyi lokalizáció keresése | 123 |
| Az érzékelés korai empirikus vizsgálata | 135 |
| A német egyetemi rendszer általános jellemzői | 138 |
| A megszületéstől az első megoszlásokig | |
| A pszichológia küszöbén: a lélek mérésének kibontakozása | 144 |
| Néhány előfutár: lehet-e matematika a pszichológiában? | 145 |
| A pszichofizika és a mentális mérés | 149 |
| Fechner: a misztikus természetfilozófia és a természettudomány összekombinálása | 152 |
| Helmholtz: az észlelés kutatása és a lélek fizikai modelljének győzelme | 160 |
| Helmholtz és a perceptuális kutatás | 164 |
| Reakcióidő-mérés | 175 |
| Wilhelm Wundt: a programadó és kodifikáló | 179 |
| Az életút, mint minta: természettudomány és filozófia hibridizációja | 180 |
| A lipcsei német minta | 181 |
| Tárgy és módszer: a kísérleti pszichológia kutatási programja | 185 |
| Wundt kettősségei | 193 |
| Wundt rendszere: elemek és folyamatok | 203 |
| Wundt és a mai pszichológia: Wundt hagyatéka | 207 |
| Fejlődés, alkalmazkodás és egyéni különbségek: az önálló pszichológia evolucionista alternatívája | 210 |
| Az evolúciós gondolat a 19. században | 211 |
| Darwinizmus és pszichológia: általános megfontolások és gondolati hatások | 216 |
| Lelki jelenség és alkalmazkodás | 219 |
| Az összehasonlító lélektan kezdetei | 226 |
| A gyermeklélektan kezdetei | 231 |
| Szelekció és egyéni különbségek: a mérés galtoni paradigmája | 239 |
| Az evolúciós gondolat sorsa | 245 |
| Funkcionalizmus és strukturalizmus Amerikában és Európában: az első meghasonulás | 249 |
| Funkcionalizmus és a gyakorlati élet | 250 |
| William James, az alapító atya | 251 |
| Az amerikai funkcionalista tábor | 256 |
| A németes kísérleti pszichológia Amerikában: Titchener strukturalizmusa | 263 |
| A frankofon funkcionalizmus | 265 |
| A magyar gyermeklélektani mozgalom kezdetei | 272 |
| Az új pszichológia terjedése és megoszlása Európában: a tartalom, a folyamat és az intencionalitás | 274 |
| A laboratóriumok diadala | 275 |
| A tartalom pszichológiája: alternatív központok | 278 |
| A megismerés, mint evolúciós hipotézisek világa és az Én felbomlása: Ernst Mach filozófiai és kísérleti pszichológiája | 284 |
| Aktuspszichológiák, nativizmus és a korai fenomenológia | 292 |
| A gondolkodás bevonul a laboratóriumokba: a würzburgi iskola | 303 |
| A kísérleti pszichológia kritikái: irracionalista és szellemtudományos alternatívák | 310 |
| A pszichológia megkérdőjelezései | 311 |
| Bergson és a szellemi integráció megmentése | 314 |
| Magyarázat és megértés. A szellemtudományos pszichológia | 321 |
| A pszichológizmus mint a pszichológiaellenes kampány jelszava | 328 |
| A pszichologizmus és a szellemtudományos pszichológia körüli viták tanulsága a mai pszichológia számára | 338 |
| A nagy iskolák korszaka | |
| A behaviorista forradalom: a lélek végső kiiktatása a lélektanból | 345 |
| Távoli és közeli előzmények | 346 |
| A behaviorizmus és az amerikai ember | 348 |
| Watson behaviorista programja | 349 |
| A viselkedés mechanikája vagy teleológiája | 357 |
| A nyelv és a szociális tényezők szerepe a korai behaviorizmusban | 360 |
| A behaviorista forradalom - még egyszer | 362 |
| Az egész és az értelem: az alaklélektan | 365 |
| Az egész gondolat régmúltja és a Gestalt-pszichológia keletkezése | 366 |
| Az alaklélektani gondolat győzedelmeskedése a látástól a gondolkodásig | 371 |
| Az érzékleti szerveződés kitüntetett szerepe a gestaltos gondolatrendszerben | 372 |
| A tanulás az alaklélektanban | 376 |
| Fejlődés, személyiség és csoport az alaklélektanban | 380 |
| Az alaklélektanos világkép | 382 |
| A jéghegy víz alatti része: Freud és a tudattalan felfedezése | 386 |
| A pszichoanalitikus gondolatrendszer előzményei | 387 |
| A pszichoanalitikus felfogás mint sajátos funkcionális magyarázat | 393 |
| A pszichoanalitikus gondolkodásmód: kettősségek a pszichoanalízisben | 395 |
| A freudi metapszichológia | 401 |
| A radikális és a konzervatív Freud | 403 |
| A nagy iskolák nyomában és árnyékában | |
| A mélylélektani iskolák. A pszichoanalízis megoszlásai és a neofreudizmus | 412 |
| A pszichoanalízis áthatja a kultúrát | 413 |
| Az első szakadás: Jung analitikus pszichológiája | 413 |
| Adler individuálpszichológiája | 415 |
| Az ösztöntan kiterjesztése sorsanalízissé: Szondi Lipót | 416 |
| A freudi pszichoanalízis saját fejlődése | 417 |
| A neofreudimus Európában és Amerikában: a pszichoanalízis szociologizálódása | 418 |
| Egyén és típus: a személyiség-lélektan és mérés diadalútja | 422 |
| A személyiség témává válása: William Stern | 423 |
| A típusfogalom a társadalomtudományokban | 427 |
| A típus diadalútja a pszichológiában: testi és tisztán pszichológiai tipológiák | 431 |
| A statisztika és a képességpszichológia | 436 |
| A motiváció és a dinamikus pszichológiák | 439 |
| A motiváció mint hiányzó láncszem | 440 |
| Woodworth dinamikus lélektana | 440 |
| McDougall hormikus pszichológiája | 441 |
| A motivációs gondolat továbbélése a korai etológiában | 444 |
| Az emberi motívumok rendszerezése | 448 |
| A fejlődéselv diadalútja | 451 |
| A gyermeki világképtől a műveleti logikáig: Jean Piaget | 452 |
| A Piaget-hagyomány és a magyar pedológia: Mérei Ferenc | 461 |
| Henri Wallon: a marxizmus a fejlődéslélektanban | 464 |
| Vigotszkij és Piaget | 466 |
| A lelki jelenségek társas elméletei és a szociálpszichológia diadalútja | 470 |
| Az emberi társas lét és a lelki jelenségek szerveződése | 471 |
| A francia szociológiai iskola és a pszichológia | 471 |
| A primitív gondolkodás | 480 |
| Bartlett: az asszociácionizmus meghaladása | 486 |
| Karl Bühler jeltani felfogása | 492 |
| A hivatásos szociálpszichológia kialakulása | 495 |
| Társas és társadalmi: hogyan látjuk ezt ma? | 498 |
| A pszichológia mint tanuláselmélet: a neobehaviorizmus | 500 |
| Furcsa házasság: liberalizálódás és szigorúbb normák | 501 |
| A tudományelmélet hatása: a neopozitivizmus és a pszichológia | 502 |
| A tanuláselméletek kora | 506 |
| Útban a mai pszichológia felé: a neobehaviorizmus a háború után | 514 |
| A fiziológiai gondolkodás a neobehaviorizmusban | 521 |
| A szovjet-orosz pszichológia | 525 |
| Társadalmi háttér. Miért külön? | 526 |
| Az orosz pszichológia a forradalom előtt | 527 |
| Az első marxista próbálkozások: a viselkedéselv Blonszkij és Kornyilov munkáiban | 528 |
| Alternatív koncepciók | 531 |
| Pavlov és a Pavlov-iskola | 533 |
| Korai freudisták | 535 |
| A második marxista hullám: a Vigotszkij-iskola és Rubinstein | 536 |
| A pszichológia diszkreditálása: a sztálini kor és a pszichológia | 541 |
| A száműzetés vége | 544 |
| Útban a mai pszichológia felé | 547 |
| A pszichológusi szakma elterjedése | 548 |
| A kísérleti lélektan átalakulása: a kognitív pszichológia megjelenése | 550 |
| A kognitív szemlélet kiterjedése | 554 |
| Új értelmezések a pszichológia jövőjéről | 561 |
| Kulcsfogalmak | 567 |
| Irodalomjegyzék | 574 |
| Névmutató | 608 |
| Tárgymutató | 616 |