| Előszó | |
| Tartalom | |
| Felhasznált irodalom | |
| Forráskritikai bevezetés | |
| A megismerés útjain a Léthez | |
| A részleges okság (causa partialis) fogalma | 3 |
| Az értelem természetének megfelelő úton | 7 |
| A hasonulás (assimilatio) elmélete | 7 |
| Scotus nem osztja Szent Tamás nézetét | 10 |
| Genti Henrik ellenében | 15 |
| Első és megfelelő ismerettárgyunk: a lét | 20 |
| Létiségében, vagy létigazságában? | 25 |
| Hogyan ismerjük meg a létet? | 30 |
| Összefoglalva | 34 |
| Jelenlegi ismeretmódunk útján a léthez | 35 |
| Jelen állapotunk magyarázata | 35 |
| Anyagi, vagy érzékelhető dolog lényege? | 37 |
| A létet is elvonás útján ismerjük meg | 40 |
| Első homályos ismeretünk az egyed | 43 |
| Első szabatos ismeretünk: a lét | 47 |
| Összefoglalva | 52 |
| A legegyszerűbb létfogalom jellemzése | |
| Fizikai, metafizikai és logikai lét | 54 |
| A létfogalom fokainak jellemzése | 60 |
| A létfogalom logikai jelentése | 62 |
| A létfogalom egyértelműsége (univocatio entis) | 66 |
| A legegyszerűbb léthatározmányok | 81 |
| Összefoglalva | 89 |
| Egyértelmű fogalmaink útján a végtelen léthez | |
| A végtelen lét megismerhetősége | 93 |
| Nyilvánvaló-e ez a tétel: "van Isten"? | 94 |
| Mit ismerhetünk meg Istenből? | 96 |
| Az Isten-ismerés lehetséges útjai | 100 |
| A lényegi rend törvényszerűsége | 105 |
| A lényegi rend felosztása | 106 |
| A kiválóság rendje (ordo eminentiae seu perfectionis) | 107 |
| A függés rendje (oredo dependentiae) | 109 |
| A lényegi rend axiológiája | 111 |
| Az istenbizonyítás logikája | 115 |
| A létesítő okság lényegi rendjében | 116 |
| A célszerűség és kiválóság érvei | 126 |
| Az isteni Lét szükségessége és egyetlensége | 127 |
| Az isteni Lét tökéletességei | 132 |
| Az abszolút Lét egyszerűsége | 133 |
| Abszolút értelem és akarat | 135 |
| Végtelen Lét | 138 |
| Szent Anzelm istenérvének scotusi "átföstése" | 142 |
| Isten egyszerűsége és a lényegi tökéletességek különböztetésének alapja Distinctio formalis | 146 |
| Isten lényegi egyszerűsége | 146 |
| A scotusi létfogalom alkalmazása | 147 |
| Szent Tamás nézete | 150 |
| Genti Henrik ellenében | 153 |
| Duns Scotus felelete | 157 |
| A scotusi különböztetés jelentése | 159 |
| Scotus különböztetése és Isten egyszerűsége | 163 |
| Összefoglalva | 167 |
| A véges Lét metafizikája | |
| A létező valók egysége | 172 |
| Egyedi lét | 175 |
| Anyagi lét - formai lét | 178 |
| Állag és járulék létisége | 181 |
| Összefoglalva | 182 |
| Duns Scotus lételméletének méltatása | |
| Duns Scotus fellépésének történeti kerete | 184 |
| Duns Scotus lételméletének alapelvei | 187 |
| A lényegi rend (ordo essentialis) | 187 |
| A transzcendencia-törvény | 189 |
| A synthesis a priori | 190 |
| A fenomenológiai módszer | 191 |
| Duns Scotus lételméletének bírálata | 193 |
| A rész-okság elve | 193 |
| Az intentio secunda | 197 |
| A distinctio formalis | 200 |
| Univocitas entis | 201 |
| Az Isten-érvek logikája | 202 |
| Infinitas radicalis | 206 |
| Argumentum Anselmi | 208 |
| Közös természet (natura communis) | 212 |
| Duns Scotus létfogalma a bölcselettörténet tükrében | 214 |
| Scotus és Platon | 214 |
| Arisztotelesz hatása | 216 |
| Ágostonos gondolatok Scotus rendszerében | 218 |
| Avicenna és Scotus | 221 |
| Szent Bonaventura iskolája | 223 |
| Aquinói Szent Tamás fellépése | 225 |
| Az oxfordi tudományos eszmény | 227 |
| Ockham és Scotus | 229 |
| Scotusi gondolatok Suarez rendszerében | 232 |
| Leibniz | 235 |
| Scotus és Kant | 236 |
| Duns Scotus és napjaink bölcselete | 239 |
| Utószó | 242 |
| Névmutató | 247 |
| Tárgymutató | 250 |