| Előszó | 5 |
| A magyar alsónéposztály lelki akarata és a népiskolai reform | |
| Bevezetés | 13 |
| Az alsó néposztálybeli magyar társas-lelki élet | 14 |
| A XVI-XVII. századfordulós magyarjának társas-lelki élete | 20 |
| Lehetséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között? | 23 |
| Szükséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között? | 28 |
| A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek szervezeti nehézségei | 34 |
| A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek módszerbeli nehézségei | 43 |
| A Ratio Educationis, a partikuláris iskola és az akadémikus rector: a probléma történeti vonatkozásai | 51 |
| A probléma pontos felállítása | 56 |
| A probléma besorozása a magyar pedagógiai irodalom problematikájában | 56 |
| A magyar középosztály lelki alkata és a középiskolai reform | |
| Lehetséges-e és szükséges-e a középiskolai reform elvben Magyarország jelenlegi helyzetében? | 63 |
| Az 1924. XI. t.-c. szociálpolitikai vonatkozásai és a qualifikációs törvény | 65 |
| A magyar középosztálybeliek civilizációja | 74 |
| A magyar középosztálybeliek kultúrája | 79 |
| A magyar alsó- és felsőosztály közötti szakadás, mint a középosztály társas-lelki válságának történelmi oka | 87 |
| Középiskolai reformra szükség van, az 1924. XI. t.-c. nem az | 91 |
| A magyar felső néposztály lelki akarata és az egyetemi reform | |
| Reformtörekvések közoktatásügyünkben | |
| Újabb tanügyi reformintézkedések és terek | 95 |
| Szelektálás, tehetségkutatás, szigorított ellenőrzés, tantervváltoztatás, megreformált tanárképzés, tanárok továbbképzése, tankönyvrevizió, új rendtartás | 96 |
| Az új tanítóképzés és a gyakorlati irányú középiskolák | 102 |
| Mi a reformintézkedéseket és terveket kiváltó közös ok? | 105 |
| A reformokat kiváltó ok és a felső néposztály lelki-alkata | 106 |
| A felső néposztály lelki-alkata | |
| Felső néposztály értelmi világa (nyelve) | |
| A problematikus magyar köznyelv | 107 |
| Nyelvünk fonétikai magyarsága | 108 |
| Nyelvünk grammatikai magyarsága | 113 |
| Nyelvünk szemasziológiai magyarsága | 118 |
| Felső néposztályunk nyelvének betegségei | 120 |
| Elrettentő példa | 123 |
| A legújabb nyelvújítási törekvés: maga is egyik kórtünet | 129 |
| Felső néposztályunk nyelve: fordítás nyelv | 131 |
| Felső néposztályunk érzelmi világa (művészete) | |
| A magyar hanglejtés és köznyelvünk | 135 |
| A magyar mellérendelés és köznyelvünk | 142 |
| Egy újabb elrettentő példa | 153 |
| A magyar szemléleteség és köznyelvünk | 157 |
| Harmadik elrettentő példa: az Ady-pör | 160 |
| A magyar szemléletesség és az indogermán elvonás | 163 |
| Mikszáth és Rosegger: a magyar népies szemléletesség és a német népies elvonás | 177 |
| A nyelvi krízis: esztétikai probléma is | 184 |
| Bartók és Kodály: felső néposztályunk esztétikai problémájának megoldása zenei téren | 184 |
| Ami magyar: formájában primitiv, tartalmában objektív | 189 |
| Felső néposztályunk akarati világa (társadalma) | |
| A magyar mellérendelő elv és társadalmunk | 191 |
| A kis autonómiák szerepe történelmünkben | 194 |
| Mikszáth Új Zrínyiásza: a magyar gentry és a XVII. század | 196 |
| A magyar passzív-rezisztencia | 199 |
| A szabadságszerető katona-nép | 202 |
| A magyar katonatiszt és tisztiszolgája. Háry János. Ferenc József | 207 |
| Az úgynevezett magyar bűnök: szalmaláng, patópáloskodás, turáni átok, sültgalambvárás. Beőthy turáni lovas | 210 |
| A magyar észjárás konzekvenciák | |
| Magyarnak lenni: lélek dolga és sajátos feladatunk következménye | 218 |
| Magyar fa sorsa | 223 |
| Julián barát és Szenci Molnár Albert: a magyar feladatok vállalói | 225 |
| Az egymás mellé rendelt magyar falu és magyar város | 226 |
| Eddig nem történt semmi baj | 231 |
| Jelenlegi helyzetünk történelmi kialakulása és a belőle következő problémák | 232 |
| Kísérleti parasztgimnázium Földesen, az 1919-20. tanévben | 236 |
| Közoktatásügyi reformjaink magyar mérték alatt | |
| A szelekció és a tehetségkutatás | 245 |
| Az ellenőrzés megszigorítása | 247 |
| A magyar tudományos rendszer | 250 |
| A magyar módszer problémája | 254 |
| Az új középiskolai rendtartás | 258 |
| A magyar tanári rend | 261 |
| A mezőgazdasági középiskola magyar problémái | 264 |
| Az ipari jellegű középiskola magyar problémái | 270 |
| A kereskedemi középiskola magyar problémái | 274 |
| Az új tanítóképzés | 277 |
| Az egyetemi reform | 277 |
| A magyar egyetemi gondolat eszménye | 280 |
| Összefoglalás és befejezés | 289 |
| A magyar észjárás társas-logikája | 291-303 |