| A sorozatszerkesztő előszava | 9 |
| A rektorhelyettes köszöntője | 11 |
| Előszó | 13 |
| A magyar felnőttnevelés állapota, kutatása | 15 |
| Gelecsér Katalin: A felnőttművelődés funkcióinak főbb változásai | 15 |
| Soós Pál: Tapasztalatok és következtetések a magyar felnőttnevelés 200 éves története alapján | 26 |
| Benedek András: A szakképzés fejlesztésének hazai irányai, különös tekintettel az európai elvárásokra | 37 |
| Zachár László: Globális problémák - komplex megoldások a felnőttek képzésében | 43 |
| Maróti Andor: Fogalomváltás a magyar népművelés és felnőttoktatás történetében | 52 |
| Rubovszky Kálmán: A felnőttnevelés történetének mint holisztikus kommunikációnak a kutatása | 63 |
| Durkó Mátyás: Bevezetés a felnőttnevelési kutatások történetébe | 72 |
| Magyar Edit: 1948-1988. Tanuságtétel a felnőttoktatás hazai fejlődéséről | 79 |
| Rigó Jázon: A magyar filozófiai gondolkodás történetének néhány vonása és a felnőttek nevelése | 83 |
| A felnőttnevelés kiemelkedő személyiségei | 87 |
| Némedi Lajos: Az Erdélyi Magyar Nyelvművelő Társaság | 87 |
| Sz. Szabó László: Adalékok a magyar reformkor felnőttképzéséhez (népneveléséhez) Erdélyben, különös tekintettel Jósika Miklós munkásságára | 90 |
| Sári Mihály: Parasztiskolák, felnőttiskola-kísérletek a felvilágosodás korában Magyarországon | 94 |
| Bényei Miklós: Eötvös József művelődéspolitikai koncepciója és felnőttnevelési törekvése | 99 |
| Kováts Dániel: Újszászy Kálmán és a falunevelés sárospataki modellje | 104 |
| Török Iván: Radnai Béla ismeretterjesztő munkássága | 108 |
| Harangi László: A Népművészeti Intézet és Széll Jenő (1951-1957) | 112 |
| Felnőttoktatási szervezetek története | 117 |
| Felkai László: Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület első évtizedei | 117 |
| Maróti Andor: A Királyi Magyar Tudományi Társulat 19. századi tudomány-népszerűsítő tevékenysége | 125 |
| Vigh Károly: A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat felnőttnevelő munkája 1949-1988 között | 131 |
| Németh Balázs: A XVIII. századi Magyarország főpapi könyvtárainak szerepe az írásbeliség fejlődésében, különös tekintettel a szombathelyi és pécsi püspöki könyvtárakra | 136 |
| Pordány Sarolta: Civil "utazások" a kilencvenes évek hazai felnőttoktatásában. A Nyitott Képzések Egyesület tevékenységének története 1989-1996 | 141 |
| Mozgalmak, akciók a felnőttoktatásban | 155 |
| Soós Pál: Adalékok a népi írók és a népi mozgalom felnőttnevelési törekvéseinek előzményeihez | 155 |
| Csorba Péter: A magyar református népfőiskolai mozgalom 1936-48 között | 160 |
| Bardócz-Tódor András: Regöscserkészet és néptáncmozgalom a két világháború között | 164 |
| Falvay Károly: A néphagyomány és a tánc szerepe a felnőttoktatásban | 168 |
| Szóró Ilona: Az olvasókörök közművelődési, felnőttnevelési tevékenysége a Dél-Alföldön a szabadművelődés korszakában (1945-1949) | 174 |
| N. Szabó József: A népfőiskolák és a II. világháború utáni művelődéspolitika (1945-1946) | 179 |
| Kővágó Sarolta: A szakszervezetek felnőttoktatási tevékenységéről (1945-1950) | 182 |
| Felnőttnevelés - társadalom - szociológia | 187 |
| Tóvári Judit: A vidéki város és a polgári művelődés a XIX. század közepén | 187 |
| Kovács Ilma: Kutatások a felsőfokú felnőttoktatás területén 1970-1980 között | 197 |
| Mankó Mária: Felnőttképzési sajátosságok Szabolcs-Szatmár-Bereg és Vas megyében 1990-1997 | 200 |
| A felnőttoktatás stratégiái, elvi, módszertani problémái | 211 |
| Pethő László: Arcképek a magyar felnőttoktatás "hőskorából" és félmúltjából | 211 |
| T. Kiss Tamás: Az iskolán kívüli népművelés és felnőttoktatás Magyarországon az 1920-as években | 217 |
| Csoma Gyula: A dolgozók iskolái tanterveinek első andralógiai koncepciója (1962-1972) | 227 |
| Merényi László: A felnőttiskolák és a közművelődés kapcsolata 1949-1988 között | 233 |
| Juhász Erika: Az ifjú felnőttek és rugalmas munkaerőpiaci képzésük | 236 |
| Khaled Abdulla: Az idegen nyelv szerepe és fontossága az interkulturális és a multikulturális kapcsolatokban | 242 |
| Koczokné Boruzs Judit: Felnőttnevelési-felnőttképzési törekvések egy megyei művelődési központban a kilencvenes években | 246 |
| Várnagy Marianne: A felnőttoktatás írásos segédanyagaival kapcsolatos néhány tapasztalat | 254 |
| Kálmán Anikó: A felnőttképzés megújítása 2000-ig | 259 |
| Massány Zsóka: A tudományos továbbképzés gyakorlati oktatásának andralógiai problémái | 263 |
| Zsarnai Szilárd: Az andralógia érvényesülésének lehetőségei az iskolarendszeren kívüli szakképzés területén | 267 |
| Szabó József - Forgon Emese: A távoktatás helyzete és lehetőségei Magyarországon | 270 |
| Kovács Ilma: Új út az oktatásban? | 282 |
| Boda István: A nyitott oktatási formák perspektívái a 90-es években | 285 |
| Felnőttnevelés - Katonai nevelés | 293 |
| Szabó József János: A magyar katonai felnőttoktatás intézménytörténete 1945-1996 között | 293 |
| Takács Ferenc: A civil felsőfokú tanintézetekben folyó honvédelmi oktatás a II. világháború után | 302 |
| Vámosi Zoltán: A honvédelem és a felnőttoktatás összefüggései a 21. század küszöbén | 305 |
| Horváth Csaba: A magyar vezérkari tisztképzés története 1920-1945 között | 308 |
| Nemzetközi kapcsolatok, távlatok, jövőkép a felnőttképzésben | 315 |
| Koltai Dénes: Rendszerváltó felnőttoktatás | 315 |
| Lada László: Az általános műveltség felértékelődése | 319 |
| Heribert Hinzen: Felnőttképzés Magyarországon, Ausztriában és Németországban. Megjegyzések a történelemmel, az összehasonlítással és az együttműködéssel kapcsolatban | 321 |
| Sz. Tóth János: Magyar történet - európai kincs. Adalékok a közművelődés-történeti kutatások továbbfejlesztéséhez | 346 |
| A sorozatszerkesztő előszava, összefoglalás angol nyelven | 371 |
| A sorozatszerkesztő előszava, összefoglalás német nyelven | 376 |