| Ajánlás | 3 |
| Nogrády László dr.: Előszó | 5 |
| Melyik életkor a legjellemzőbb a gyermekre? | 11 |
| Vajjon a gyermek szellemi fejlődése is az ősök szellemi fejlődése nyomán történik-e? | |
| A fejlődés megindítója a szükség | |
| A primitiv embernél a külső kényszer nagy szerepe | |
| A gyermeknél e külső kényszer ösztönné alakul át | |
| Két probléma? meddig fejlődik önmagától a gyermek? Milyen korban mutatkozik a faji jelleg? | |
| Hazai és külföldi vizsgálatok és eredményei | |
| A 9-10 éves gyermek és a primitiv ember lélekfejlődéstani összetartozása | |
| A gyermek fejlődésében a faji sajátosságok mikor jelentkeznek | |
| A probléma megoldásának nehézségei | |
| Bartucz Lajos dr. adatai | |
| Az emberrélevés ideje | |
| A gyeremektanulmányi vizsgálatokban a faji szempont fokozottabb figyelembevétele szükséges | |
| Koczián Lajos és Ballai Károly eredményeinek különbözősége | |
| Oka: az anyag megválasztásában levő eltérés | |
| Binet-Simon test-jeleinek különféle értékei a más fajú gyermekeknél | |
| A magyar gyermek kephal-indexe | 25 |
| Az anyag megválasztása | |
| Módszer | |
| A magyar gyermek hosszúság-szélességi jelzője és gyakorisága | |
| Milyen a magyar gyermek egyes korában hosszúság-szélességi jelzője? | |
| A hosszúság-szélességi jelző egyes értékeinek gyakorisága a magyar gyermek különböző életéveiben | |
| A hosszúság-szélességi jelzők eloszlása | |
| A felnőtt magyarok és a gyermek magyarok hosszúság-szélességi jelzői | 44 |
| Bartucz Lajos dr. és Ballai Károly adatainak egybevetése | |
| A magyar és az idegen gyermekek jelzői | 52 |
| Az indexszámok Garson-féle csoportosítása | |
| Lucy Hoesch-Ernst (Svájc), V. Mercante (Argentina) és Ballai Károly adatainak egybevetése | |
| A matyó fiúk képe | 58 |
| A matyók mint a magyarság reprezentánsai | |
| A matyó fiúk termete, fejkerülete, karöle, hosszúsági-szélességi indexe | |
| A 10, 11, 12 éves matyófiúk | |
| A magyar gyermek egyénisége | 64 |
| A magyar gyermekről szóló lélektani adatok elemzése | |
| A Magyar Gyermektanulmányi Társaság adatgyűjtései a gyermek játékáról, meseszeretetéről, általános és esztétikai fejlődéséről | |
| Ezen adatok analizálása | |
| A magyar gyermek értelmi típusa | |
| A magyar gyermek képe | 79 |
| A felnőtt magyarság jellemző érzés- és gondolatvilága | |
| Vámbéry, Winkler, W. Crane, Vodnay Andor a magyar emberről | |
| Pekár Károly összefoglalása | |
| A magyar gyermek | |
| Mi a magyar embern jellemének iskolája, fejlesztője? | |
| Herman Ottó sorai | |
| Jegyzetek | 84 |