| Bevezetés | 5 |
| I. | |
| A Tükör kerete: Egy kép a Volga mellől | |
| A magyar léleknek néhány ős vonása | 15 |
| II. | |
| A Tükör: Műveltségi mozzanatok a honfoglalás korában. | |
| Nemzeti mondáink két nagy köre | |
| Krónikáink magyarsága... | 21 |
| III. | |
| A keresztyén művelődés | |
| Román és gót művészet | |
| Szent István Intése | |
| Vallásos irodalom; fejlődésének jelleme | |
| A lovagkor és nemzeti költészetünk | 26 |
| IV. | |
| A renaissance és Mátyás király | |
| Szellemének nyomai művelődésünkben | 38 |
| V. | |
| A török világ és a protestantizmus hatása | |
| A protestáns pap az irodalomban | |
| Az énekmondók és a magyar hős alakja | |
| Balassi magyarsága | 43 |
| VI. | |
| Az antireformáció: Pázmány és Molnár | |
| A keresztyén és magyar eszmény Zrínyinél | |
| Gyöngyösi | |
| A hős asszony | 54 |
| VII. | |
| Erdély | |
| A nemzeti harcok és irodalmunk | |
| Apáczai és a történetírás | |
| Mikes | 64 |
| VIII. | |
| Rákóczi Ferenc | |
| A kuruc költészet ősi vonásai: a magyar katona | 69 |
| IX. | |
| A nemzetietlen kor | |
| Jezsuiták tudományos működése | |
| Költészet | 74 |
| X. | |
| A magyar szellem ébredése és Orczy | |
| Bessenyei és a franciások | |
| A deákosok | |
| A nemzeti szellem és a felvilágosodás | |
| A magyarosok | 78 |
| XI. | |
| Kármán | |
| A szabadgondolat nyomai | |
| Csokonai | |
| Kisfaludy Sándor | |
| A nemzeti élet más-más körei, mint költői környezetök | 88 |
| XII. | |
| Kazinczy és irodalmi életünk szervezése | |
| A nyelvújítás | |
| Révai és Verseghy | 97 |
| Berzsenyi és a magyar vitézség ódai kultusza | |
| Kölcsey és honfi-fájdalma | 104 |
| XIV. | |
| Századunk tízes évei | |
| Katona Bánk bánja: a magyar tragédia | |
| Kisfaludy Károly és hatása | |
| Az Aurora-kör és a Kisfaludy-Társaság | 109 |
| XV. | |
| Vörösmarty és az új Magyarország | 117 |
| XVI. | |
| Az Athenaeum költői és novellistái | |
| Toldy és Fáy | 125 |
| XVII. | |
| Széchenyi és programmja | |
| Helye a magyar szellem fejlődésében | 130 |
| XVIII. | |
| A regény | |
| Beilleszkedés a kor áramlatába | |
| Jósika, Eötvös, Kemény | |
| A tudományos próza | 135 |
| XIX. | |
| A pesti Nemzeti Színház | |
| Szigligeti és társai | |
| Teleki | 143 |
| XX. | |
| A magyar ízlés fejlődése | |
| Az eperjesi költők | |
| Népköltésünk és ideáljai | |
| Gyűjtői és hatása | 151 |
| XXI. | |
| Tompa | |
| Természetérzése és allegóriái | |
| Kapcsolata a nemzeti szellemmel | 156 |
| XXII. | |
| Kossuth és a forradalom | |
| Petőfi | |
| Hatásának forrásai | |
| Helye a magyar és az egyetemes költészetben | 160 |
| XXIII. | |
| Arany | |
| Eposza, balladája, lírája | |
| Költői primátusa | 169 |
| XXIV. | |
| A magyar költői próza új stílje | |
| Jókai | |
| Történeti jelentősége | 178 |
| XXV. | |
| Az önkényuralom és a magyar nemzeti szellem | |
| Az Akadémia és a tudomány | |
| A művészetek | 183 |
| XXVI. | |
| Petőfi és Arany iskolája; a nagykőrösi kör | |
| A próza | |
| A dráma | 190 |
| XXVII. | |
| Madách és Az ember tragédiája | 199 |
| XXVIII. | |
| Deák és az új Magyarország törekvései | |
| A tudományos élet jelleme | |
| A művészet; Munkácsy magyarsága | 204 |
| XXIX. | |
| Az új líra; Arany és Petőfi iskolájának folytatása | |
| A népszínmű és a társadalmi dráma | |
| Az elbeszélés és a tárca | 213 |
| XXX. | |
| A Tükör kerete: Irodalmunk magyarsága | |
| Befejezés | 222 |
| Könyvészeti függelék | |
| Irodalomtörténeti repertorium | 227 |
| Tárgytörténeti repertorium | 246 |