| A kötet tárgya és beosztása | 5 |
| A NEMZETI-POLGÁROSULT IRODALOM KIBONTAKOZÁSA | |
| A korszak általános jellemzése | |
| Társadalmi és politikai viszonyok Világos után (S. S.) | 11 |
| Az abszolutizmus korának főbb jellemvonásai | 11 |
| A korszak felosztása | 12 |
| Társadalmi és politikai viszonyok a Bach-korszakban | 13 |
| Az arisztokrácia magatartása a Bach-korszakban | 14 |
| a középbirtokos nemesség és Deák magatartása | 15 |
| Pártpolitikai mozgalmak az évtized fordulóján | 16 |
| A kiegyezés előkészítése a provizórium idején | 21 |
| A kiegyezés | 23 |
| Az irodalmi élet Világos után (S. S.) | 26 |
| Az írók tábora | 26 |
| Folyóiratok, füzetes kiadványok és lapalapító kísérletek | 27 |
| Írói csoportok és irányzatok | 33 |
| Könyv- és folyóiratkiadók | 36 |
| Intézmények | 36 |
| Irányzatok az eruópai irodalomban (S. I.) | 37 |
| A magyar zene főbb irányai 1849 után (Sz. B.) | 41 |
| Az európai és a magyar képzőművészet fejlődése 1849 után (N. L.) | 45 |
| A népiesség elméletének kialakulása és öröksége (S. I.) | 47 |
| Erdélyi és a "művészeti formák" | 47 |
| Az "emberiség-költészet" eszménye | 48 |
| A népköltészet jeletősége | 49 |
| A népköltészet demokratizmusa | 51 |
| A népiesség szerepe Petőfinél és Aranynál (S. I.) | 53 |
| Petőfi költészetének népies-nemzeti szakasza | 53 |
| Petőfi túlhaladása a népiességen | 54 |
| Arany felfogása a népiességről és a nemzeti költészetről | 56 |
| A népies-nemzeti és a liberális-nemesi irodalom. A realizmussal elegy romantika (S. I.) | 59 |
| A népies-nemzeti eszmény Világos után | 60 |
| Népiesség és romantika | 61 |
| A romantikus irányzatosság | 62 |
| Az állambölcseleti és történeti fogantatású irodalom | 64 |
| Műfaji kérdések Világos után (S. I.) | 66 |
| A népies-nemzeti líra | 66 |
| A népies-nemzeti epika | 68 |
| Romantika és realizmus a regényben | 72 |
| Eszmék a világos utáni irodalomban (S. I. - V. Gy. M.) | 79 |
| A természettudományos szemlélet térhódítása (V. Gy. M.) | 80 |
| Az "ideál" és "reál", az eszményítés (S. I.) | 85 |
| A történetírás új irányzata (S. I.) | 90 |
| A népies-nemzeti irányzat | |
| Az irányzat jellege (S. I.) | 95 |
| Arany János (S. I.) | 96 |
| Az elveszett alkotmány | 99 |
| Első alkotói virágkora | 100 |
| Toldi | 102 |
| Barátsága Petőfivel | 109 |
| Toldi estéje | 111 |
| A forradalom idején és Nagykőrösön | 117 |
| Útkeresése az epikában | 121 |
| A nagykőrösi korszak lírája | 126 |
| A nagykőrösi balladák | 129 |
| A pesti évek | 133 |
| Buda halála | 134 |
| Az utolsó korszak | 137 |
| Az Őszikék | 138 |
| Toldi szerelme | 141 |
| Az Arany-életmű | 147 |
| Tompa Mihály (K. K.) | 152 |
| Egyéniség, életviszonyai | 152 |
| Költői fejlődése 1849-ig | 155 |
| Az önkényuralom korában | 159 |
| Epikus költészete | 165 |
| A népies-nemzeti irányzat kisebb költői (K. K.) | 168 |
| Lévay József | 169 |
| Szász Károly | 171 |
| Thaly Kálmán | 173 |
| Az ötvenes évek epigonköltészete (S. S.) | 175 |
| A tájköltészet képviselői | 175 |
| A valódi petőfieskedők | 177 |
| Arany, Erdélyi és Gyulai harca az epigon-költőkkel | 180 |
| A népies próza (N. M.) | 183 |
| Vas Gereben | 184 |
| Abonyi Lajos | 187 |
| A népszínmű útkeresése (O. B.) | 189 |
| Az örökség | 189 |
| Az útkeresők | 192 |
| Szigeti József népies bohózatai | 194 |
| Gyulai Pál (S. S.) | 197 |
| Ifjúsága | 197 |
| Kritikusi bemutatkozása | 199 |
| Petőfi-értékelése | 201 |
| Véleménye a regényíró Keményről | 202 |
| Szépirodalmi szemléje | 204 |
| Tragikumfelfogása | 206 |
| Polemikus levelei. Vitája Erdélyivel | 209 |
| Pályafordulata. Szépírói tevékenysége csúcsán | 209 |
| Harca az ellenzékkel ítélete Jókairól | 211 |
| Tudományos munkássága | 213 |
| Költészete | 216 |
| A konzervatív irodalompolitikus | 219 |
| Salamon Ferenc (S. S.) | 228 |
| Élete | 223 |
| Irodalomszemlélete | 224 |
| Petőfi-értékelése | 226 |
| Nézetei a drámáról | 227 |
| Greguss Ágost (S. S.) | 228 |
| Élete | 229 |
| Nézetei a Világos utáni irodalomról | 233 |
| Felfogása a népiességről s Arany művészetéről | 236 |
| A népies-nemzeti irányzat mérlege (S. I.) | 238 |
| A liberális-nemesi irányzat | |
| Az irányzat jellege (S. I.) | 241 |
| Kemény Zsigmond (S. I.) | 243 |
| A forradalom előtt | 243 |
| A Korteskedés és ellenszerei és a Gyulai Pál | 247 |
| A forradalom után | 251 |
| Röpiratok és esszék | 254 |
| Világos utáni regényei | 257 |
| A nemzeti-polgárosulás utolsó ideológusa | 268 |
| Csengery Antal (S. S.) | 270 |
| Élete | 271 |
| A publicista | 273 |
| Az esszéista és irodalompolitikus | 274 |
| A népies-nemzeti és a liberális-nemesi irányzat kiegyenlítődése (S. I.) | 278 |
| A romantika irányzata | |
| Romantika és realizmus (S. I.) | 281 |
| Jókai Mór (N. M.) | 284 |
| Írói kibontakozása az önkényuralom idején | 288 |
| A nemzeti romantika útján | 289 |
| Az Egy magyar nábob és a Kárpáthy Zoltán | 291 |
| Az irányregény határán | 293 |
| A nemzeti ábránd és csalódások könyvei | 295 |
| Virágzás és új törekvések | 297 |
| A hősi múlt ébresztése | 298 |
| A nemzeti kapitalizmus és az utópia jegyében | 302 |
| Kései romantika és hanyatlás | 305 |
| A Rab Ráby | 308 |
| Kuruckori és kalandorregények | 309 |
| A kis királyok | 310 |
| Új témák keresése | 311 |
| Regényírói módszere | 314 |
| A romantikus regény (N. M.) | 321 |
| Beöthy László | 322 |
| Degré Alajos | 323 |
| Pálffy Albert | 325 |
| P. Szathmáry Károly | 326 |
| Béreczy Károly | 327 |
| A Világos utáni eszmék és Madách Imre | |
| A Világos utáni korszak szemléletének sommázata Madách Imrénél (S. I.) | 330 |
| Madách Imre (S. I.) | 331 |
| Esztétika nézetei | 334 |
| Lírája | 336 |
| Drámai kísérletek | 340 |
| Az ember tragédiája | 343 |
| A Tragédia három szférája | 346 |
| A történelmi és a természeti végzet a Tragédiában | 352 |
| Nemzet és emberiség kapcsolata a Tragédiában | 355 |
| A Mózes-dráma | 357 |
| A nemzeti-polgárosult irodalom kibontakozásának mérlege | |
| A Világos utáni irányzatok (S. S.) | 362 |
| A romantika irányzata | 364 |
| A liberális-nemesi irányzat | 365 |
| A népies-nemzeti irányzat | 365 |
| Új fejlődés csírái a Világos utáni irodalomban (S. I.) | 366 |
| A népies-nemzeti irodalom útja és a városi polgárság (N. G. B.) | 369 |
| A haladó és magyarosodó városi polgárság szerepe 1849 előtt | 370 |
| A városi polgárság és a nemzeti közhangulat Világos után | 371 |
| A népies-nemzeti irány polgárosodási igénye | 373 |
| Az 1860-1861-es korszakhatár | 374 |
| Az értelmiségi polgárság hasonulása a nemesi közszellemhez | 376 |
| A nemzeti-polgárosult irodalom differenciálódásának kezdetei (K. K.) | 378 |
| Az osztódás jellege | 381 |
| A Deák-pártiak főbb elvei | 383 |
| Vajda és az ellenzék programja. Zilahy Károly | 387 |
| Az elkülönülés nyomai | 390 |
| Ellenzéki árnyalású tragikum-típusok | 395 |
| A Kritikai Lapok | 395 |
| A NEMZETI-POLGÁROSULT IRODALOM DIFFERENCIÁLÓDÁSÁNAK ELSŐ SZAKASZA: A KIEGYEZÉS UTÁNI ÉVTIZED | |
| Az évtized általános jellemzése | |
| Társadalmi és politikai viszonyok (S. S.) | 401 |
| Az osztályerők csoportosulása, pártpolitikai mozgalmak | 401 |
| A gazdasági élet főbb vonásai | 403 |
| A dualizmus rendszerének megszilárdulása | 405 |
| Eszmék és irodalmi irányzatok (N. G. B.) | 406 |
| Az irodalmi élet fő vonásai | 411 |
| A regény irányzatai | 414 |
| A líra irányzatai | 418 |
| A dráma irányzatai | 424 |
| A kritika irányzatai | 428 |
| Hírlapok, folyóiratok, irodalmi társaságok a kiegyezés után (N. G. B.) | 437 |
| Az évtized írói | |
| Arany László (N. G. B.) | 452 |
| Élete | 452 |
| Népmesegyűjteménye | 453 |
| Első tanulmányai | 455 |
| Első csalódásai - első köteményei | 456 |
| A délibábok hőse | 458 |
| A verses regény műfaja | 460 |
| A délibábok hősének nyelve és stílusa | 461 |
| A hunok harca | 463 |
| A kritikus | 464 |
| A tanulmányíró | 465 |
| Értekező stílusa | 467 |
| Tolnai Lajos (G. G. - N. M.) | 470 |
| Költészete | 471 |
| Szépprózájának általános jellemzése | 473 |
| Szépprózájának kibontakozása | 474 |
| A pálya végén | 480 |
| Összegzés | 481 |
| Toldy István (N. G. B.) | 483 |
| Ifjúsága s a pályakezdés évei | 483 |
| Történelemszemlélete, politikai álláspontja | 484 |
| Vígjátékai | 486 |
| Az Anatole | 487 |
| Utolsó drámái | 490 |
| Vértesi Arnold (D. A.) | 493 |
| Írói pályútja | 493 |
| A dzsentri-téma megjelenése | 494 |
| A tárcanovellista | 495 |
| Asbóth János (N. G. B.) | 497 |
| Élete | 497 |
| Politikai koncepciója | 499 |
| Regénye: az Álmok álmodója | 500 |
| Kritikai felfogása | 501 |
| Dömötör János (K. A.) | 504 |
| Ábrányi Emil (K. A.) | 506 |
| Darmay Viktor (K. A.) | 508 |
| Rákosi Jenő (N. M.) | 510 |
| Élete | 510 |
| Színművei | 511 |
| Kísérletek a polgári dráma megteremtésére (O. B.) | 513 |
| Színházi viszonyok a kiegyezés után | 514 |
| A népszínmű továbbélése | 517 |
| Tóth Ede és népszínművei | 519 |
| Csepreghy Ferenc és népszínművei | 520 |
| Az újromantikus dráma és Rákosi Jenő | 521 |
| Az újromantikus dráma és Dóczi Lajos | 523 |
| A polgári dráma és Szigligeti Ede | 523 |
| A polgári színjáték más képviselői | 526 |
| Szana Tamás (N. G. B.) | 529 |
| A Kiegyezés utáni évtized mérlege (S. I.) | 531 |
| A NEMZETI POLGÁROSULT IRODALOM DIFFERENCIÁLÓDÁSÁNAK MÁSODIK SZAKASZA: AZ UTOLSÓ SZÁZADNEGYED | |
| A századnegyed általános jellemzése | |
| Társadalmi és politikai viszonyok (S. S.) | 535 |
| A parlamenti pártok | 535 |
| A munkásmozgalom helyzete | 536 |
| A gazdasági élet főbb vonásai | 537 |
| A kormánypolitika a századfordulóig | 538 |
| A szociáldemokrata s az agrárszocialista mozgalom | 541 |
| A dualista rendszer belpolitikai válsága | 543 |
| Eszmék és irodalmi irányzatok (D. A.) | 545 |
| Liberalizmus - nacionalizmus - demokrácia | 545 |
| Filozófiai és tudományos irányzatok | 549 |
| Irodalmi-művészeti háttér: realizmus - naturalizmus - szecesszió | 553 |
| A műfordítás-irodalom (H. K.) | 558 |
| Hírlapok, folyóiratok és irodalmi társaságok az utolsó századnegyedben (N. G. B.) | 565 |
| Az európai és a magyar képzőművészet fejlődése (N. L.) | 590 |
| A líra megújulása | |
| Az új társadalmi tudat jelentkezése a lírában (K. A.) | 593 |
| Vajda János (K. A.) | 597 |
| Ifjúsága | 597 |
| Válsága Világos után | 598 |
| A Gina-versek | 600 |
| Novellái, kísérletei a drámai költészet terén | 603 |
| Röpiratai | 605 |
| Verses regényei | 607 |
| Filozófiai lírája | 609 |
| Politikai költészetének újravirágzása | 613 |
| Újra feltámadó szerelmi költészete | 615 |
| Költői eszközei | 619 |
| Reviczky Gyula (K. A.) | 625 |
| Élete | 625 |
| Az "általános emberi" jegyében | 627 |
| Az Apai örökség s az elbeszélések | 628 |
| A lírikus | 629 |
| Költői nyelve | 636 |
| Komjáthy Jenő (K. A.) | 639 |
| Élete | 639 |
| Lázadása | 641 |
| Miszticizmusa | 642 |
| A szimbolizmus előfutára | 644 |
| A preszimbolisták (K. A.) | 647 |
| Endrődi Sándor | 648 |
| Szalay Fruzina | 650 |
| Rudnyánszky Gyula | 650 |
| Telekes Béla | 653 |
| A közélet költői (K. A.) | 654 |
| Szabó Endre | 655 |
| Inczédi László | 656 |
| Zempléni Árpád | 657 |
| A nagyváros költői (K. A.) | 659 |
| Ignotus | 660 |
| Heltai Jenő | 661 |
| Szentessy Gyula | 663 |
| Makai Emil | 663 |
| A szocialista költészet első képviselői (K. A.) | 666 |
| Palágyi Lajos | 667 |
| Csizmadia Sándor | 668 |
| Farkas Antal | 670 |
| Kiss József (K. A.) | 674 |
| Az új költői hangnem kialakítója | 674 |
| A Hét | 675 |
| A pálya delelőjén | 675 |
| Költészetének elemei | 678 |
| A "népnemzeti" iskola elhalása a lírában | |
| A "népnemzeti" iskola utolsó képviselői (K. A.) | 681 |
| Pósa Lajos | 681 |
| Szabolcska Mihály | 682 |
| Kozma Andor | 684 |
| Bárd Miklós | 685 |
| Vargha Gyula | 686 |
| További kísérletek a polgári dráma megteremtésére | |
| Csiky Gergely (O. B.) | 690 |
| Élete | 690 |
| Kapcsolata az újromantikával | 691 |
| A francia tézis-drámák hatása dramaturgiájára | 692 |
| A proletárok | 694 |
| Tézis-drámái | 695 |
| Dzsentri-ábrázolása | 696 |
| Prózája | 697 |
| Az elbeszélő próza korszerűsítése | |
| A realizmus új igényének jelentkezése a regényben (S. I.) | 700 |
| Mikszáth Kálmán (K. K.) | 702 |
| Az első sikerig (1881) | 703 |
| Írói fejlődése | 709 |
| Idill és realizmus (1881-1890) | 715 |
| Játék a témával; idill | 716 |
| A Szent Péter esernyője | 720 |
| A történelmi idill | 722 |
| A realizmus felé; fejlődésének másik útja | 725 |
| A Beszterce ostroma | 728 |
| A kortársi közélet regényei | 730 |
| A középső pályaszakasz mérlege | 734 |
| Realista szándék és magvalósulás (1990-1910) | 735 |
| A Különös házasság | 738 |
| Helye szépprózánk fejlődésében | 759 |
| Az elbeszélő művészet új eszközeinek megteremtése (S. I.) | 762 |
| Bródy Sándor (D. A.) | 764 |
| Pályakezdése | 764 |
| Viták a Nyomor naturalizmusa körül | 765 |
| Regényei: karrier és dezillúzió | 768 |
| A Fehér Könyv és a Jövendő | 770 |
| Az Erzsébet dajka | 772 |
| A drámaíró | 774 |
| Bródy és a Nyugat | 776 |
| A Rembrand-ciklus | 778 |
| A korszak repzezetatív műfaja: a novella (D. A.) | 780 |
| A tárcanovella felvirágzása | 780 |
| Műfaji változatok | 781 |
| Társadalmi tényezők | 784 |
| Petelei István (D. A.) | 787 |
| Szatíra a kisvárosról | 788 |
| Ballada, és novella | 789 |
| Válságos évtizede | 791 |
| Félrecsúszottak, mániások, őrültek világa | 792 |
| Papp Dániel (D. A.) | 796 |
| "A vergődő egyén" | 797 |
| Az anarchista | 798 |
| Tündérlak Magyarhonban | 801 |
| Thury Zoltán (D. A.) | 804 |
| A nyomorúság vándora | 804 |
| A tárcanovella megteremtése | 805 |
| A közéleti író | 808 |
| Népdráma - novellában | 809 |
| A színpadon | 812 |
| Szatíra és humor | 813 |
| Lovik Károly (D. A.) | 816 |
| A gentleman álarcában | 816 |
| Az idill keresése | 818 |
| Közöny és nihilizmus | 819 |
| A romantikus árnyéktánc | 822 |
| Tárcanovellisták a Hét és a Nyugat között (D. A.) | 824 |
| A Hét köre | 824 |
| A Budapesti Napló szerepe | 826 |
| A Népszava novellistái | 827 |
| A lélektani regény (S. I.) | 829 |
| Gozsdu Elek (D. A.) | 832 |
| A Tantalus | 832 |
| Fehértemplomi magányossága | 834 |
| Gozsdu és a szecesszió | 836 |
| Levelezése | 837 |
| Iványi Ödön (D. A.) | 838 |
| A vidéki radikalizmus centrumában | 838 |
| A lassan érő novellista | 840 |
| A szenvedélyek iskolája | 842 |
| Romantika és realizmus | 845 |
| Kettétört pálya | 847 |
| Justh Zsigmond (D. A.) | 848 |
| Káprázatok | 849 |
| A Párizsi Napló és a Hazai Napló | 850 |
| A Puszta víziója | 852 |
| A szenttornyai parasztszínház | 853 |
| A kiválás genezise | 854 |
| Részvét és irónia | 855 |
| Ambrus Zoltán (D. A.) | 857 |
| Az irodalom írója | 857 |
| A Midas király és más regényei | 858 |
| Irodalmi harcai, az újságíró | 861 |
| A kritikus karaktere | 862 |
| Az intellektuális novella és a szatíra | 864 |
| A Nyugat nesztora | 868 |
| Utolsó évei | 870 |
| Herczeg Ferenc (M. J.) | 871 |
| Ifjúsága | 872 |
| Társadalmi regényei | 874 |
| A megrontó siker | 876 |
| A Pogányok | 877 |
| A történelmi témák | 879 |
| A novellista | 881 |
| Az első világháború után | 882 |
| Az új népiesség kezdetei a prózában (D. A.) | 885 |
| Tömörkény István (D. A.) | 887 |
| Radikalizmusa | 888 |
| A paraszti tragikuma | 889 |
| A humor problémája | 892 |
| Válság és útkresés | 894 |
| Találkozása a munkássággal | 895 |
| A Nemzeti Színházban | 898 |
| A háborús idők | 899 |
| Halála és öröksége | 900 |
| Gárdonyi Géza (M. J.) | 901 |
| Élete | 903 |
| Pályakezdése | 904 |
| Millenium utáni korszaka | 908 |
| Az én falum | 909 |
| Nagyregényei | 910 |
| A "népnemzeti" iskola elhalása a prózában | |
| A "népnemzeti" iskola utolsó képviselői (G. G.) | 915 |
| Baksay Sándor | 915 |
| Bársony István | 917 |
| Cserzy Mihály | 918 |
| Bendek Elek | 919 |
| Tóth Béla | 919 |
| Sebők Zsigmond | 920 |
| Rákosi Viktor | 921 |
| Eötvös Károly (G. G.) | 923 |
| Élete | 923 |
| Előadásmódja, anekdotizmusa | 924 |
| A nagy per | 925 |
| Kritika és irodalomtudomány az utolsó századnegyedben | |
| A "népnemzeti" elv nacionalizmussá válása (S. S.) | 927 |
| Beöthy Zsolt (N. G. B.) | 929 |
| Élete | 929 |
| Regényei és novellái | 930 |
| Az irodalomtörténész | 932 |
| Nemzet- és fajelmélete | 934 |
| Történelem- és irodalomszemléletének nacionalizmusa | 936 |
| Felemás visszahatások a "népnemzeti" dogmával szemben (N. G. B.) | 940 |
| Bodnár Zsigmond (N. G. B.) | 944 |
| Élete | 945 |
| Történelembölcselete | 946 |
| Irodalomszemlélete | 948 |
| Palágyi Menyhért (N. G. B.) | 950 |
| Élete | 951 |
| Kritikusi tevékenysége | 952 |
| A realizmus új igényének jelentkezése (N. G. B.) | 955 |
| Péterfy Jenő (N. G. B.) | 957 |
| Ifjúkora | 957 |
| Dramaturgiai felfogása | 960 |
| Bölcseleti, világnézeti tájékodódása | 963 |
| Kritikusi módszere | 965 |
| Esszéi Eötvösről, Keményről és Jókairól | 966 |
| Viszonya Taine-hez, a pozitivizmushoz s Rankéhoz | 972 |
| Viszonya a Budapesti Szemléhez s kortársaihoz | 974 |
| Magányossága | 975 |
| A modernség igénye a Nyugat előtt (N. G. B.) | 980 |
| Riedl Frigyes (N. G. B.) | 982 |
| Élete | 983 |
| Realizmus, eszménye | 985 |
| Irodalomtörténeti módszere | 986 |
| Politikai szemlélete | 987 |
| Arany János-monográfiája | 988 |
| Szintézis-kísérletei | 990 |
| Egyetemi tevékenysége | 992 |
| Ignotus (N. G. B.) | 996 |
| Élete | 997 |
| A konzervatív esztétika ellen | 999 |
| Esztétikai elvei | 1000 |
| A kritikai impresszionizmus ellentmondásai | 1001 |
| A szecessziós modor | 1004 |
| Lázár Béla (N. G. B.) | 1006 |
| Útban a modern polgári irodalomtudomány felé (S. I.) | 1008 |
| Heinrich Gusztáv (N. G. B.) | 1010 |
| Katona Lajos (N. G. B.) | 1013 |
| Mérleg és kitekintés | |
| Az utolsó századnegyed mérlege (S. I.) | 1019 |
| Az századforduló mint vég és kezdet (D. A.) | 1023 |
| Dezilluzionizmus | 1025 |
| Menekülés | 1027 |
| Tagadás | 1034 |
| A szintézis | 1037 |
| A rövidítések jegyzéke | 1041 |
| Névmutató | 1043 |