| A kötet tárgya és beosztása (Sz. M.) | 5 |
| Az új magyar irodalom kibontakozása | |
| A századelő történelmének áttekintése (H. P.) | 11 |
| Történelmi változások a századelő idején | 11 |
| A dzsentri és a korszak nacionalizmusa | 13 |
| A dualista rendszer válsága | 15 |
| A demokratikus ellenzéki erők | 17 |
| A koalíciós kormány és ellenzéke | 20 |
| A Monarchia külső és belső válsága a világháború előtt | 21 |
| A világháború és az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása | 23 |
| A forradalmak időszaka | 25 |
| A Nyugat és az irodalmi forradalom (B. Gy.) | 28 |
| Az induló Nyugat | 31 |
| A Nyugat környezete | 35 |
| A napisajtó | 36 |
| Irodalmi forradalom és szubjektivizmus | 38 |
| A kor művelődéstörténeti képe (B. Gy.) | 39 |
| Filozófia | 39 |
| Világirodalom | 45 |
| Képzőművészet | 51 |
| Zene | 54 |
| A kor kritikai áramlatai (K. A. - J. F.) | 57 |
| A Nyugat impresszionista kritikája | 57 |
| Ignotus | 60 |
| Osvát Ernő | 62 |
| Hatvany Lajos | 63 |
| Fenyő Miksa | 65 |
| Kosztolányi Dezső | 66 |
| Elvi kritikai törekvések | 68 |
| Ady Endre | 68 |
| Bölöni György | 70 |
| Móricz Zsigmond | 70 |
| Schöpflin Aladár | 73 |
| Babits Mihály | 75 |
| A konzervatív kritika | 78 |
| Horváth János (K. A.) | 80 |
| A szocialista kritika kezdetei | 82 |
| Szabó Ervin | 84 |
| Bresztovszky Ernő | 85 |
| Pogány József (J. F.) | 85 |
| A kor nagy írói - új alkotói törekvések | |
| Ady Endre (V. J.) | 87 |
| Életútja Nagyváradig (1877-1900). Az Ady család | 87 |
| Érmindszenttől Zilahig | 87 |
| Debrecen | 88 |
| II. Ady útja az "Új versek" felé (1900-1906) | 90 |
| Nagyvárad | 91 |
| Nagyváradi publicisztikája | 91 |
| "Még egyszer" (1903) | 94 |
| Lírai elemek nagyváradi publicisztikájában | 95 |
| A Léda-szerelem genezise | 96 |
| Az első párizsi út (1904) | 96 |
| Az 1905-ös orosz forradalom hatása Adyra | 97 |
| A Budapesti Napló szerkesztőségében | 99 |
| Ady publicisztikája (1905-1906) | 100 |
| Az "Új versek" (1906) születése | 102 |
| III. A "Vér és arany" időszaka (1906-1907). Második párizsi út. Publicisztika | 106 |
| "Vér és arany" (1907) | 107 |
| Ady dekadenciája | 107 |
| "A magyar Messiások" és "a Holnap idézésé"-nek motívuma | 108 |
| IV. A forradalmi versek kora (1908-1914). A korszak jellemzése | 109 |
| Az Ady-mű rendje | 110 |
| Forradalmi világnézet - forradalmas líra | 111 |
| Ady magyarság-versei 1908-14 között | 116 |
| Isten-versek | 120 |
| Szerelmi lírája | 122 |
| Az Élet - Halál motívum kibontakozása | 126 |
| Vallomások és tanulmányok (1911) | 128 |
| Novellái | 130 |
| V. "A megnőtt élet" (1914-1919). Költészete a világháború alatt | 132 |
| Élete a háború alatt | 134 |
| "A halottak élén" motívum | 136 |
| Jövőt idéző hangok | 137 |
| Csinszka-szerelem. Csinszka-versek | 138 |
| "Elégedetlen ifjú panasza" (1918) | 139 |
| Az októberi forradalom hónapjaiban | 140 |
| VI. Jelentősége. "Akarom, tisztán lássatok" | 141 |
| Szimbolizmus, költői nyelve, verstana | 142 |
| Utókora | 147 |
| Móricz Zsigmond (Cz. M.) | 151 |
| Első írói korszaka és pályakezdése 1919-ig | 151 |
| Az Ujság munkatársa | 153 |
| Népköltési gyűjtőutak | 154 |
| Első házassága | 155 |
| Az első példák. Jókai | 157 |
| Móricz és Mikszáth | 158 |
| Korai parasztszemlélete | 159 |
| Hét krajcár; novellisztikája | 161 |
| Móricz és Ady | 162 |
| Sárarany | 164 |
| Móricz parasztszemléletének kialakulása | 166 |
| Móricz naturalizmusa | 167 |
| Az Isten háta mögött | 170 |
| Az első dzsentri regények | 171 |
| Jószerencsét | 172 |
| Háborús írások | 173 |
| A fáklya | 174 |
| Munkássága a forradalmak idején | 177 |
| Második írói korszaka (1919-1930) | 179 |
| Légy jó mindhalálig | 180 |
| Pillangó | 180 |
| Erdély, Tündérkert | 183 |
| Dzsentri-regények | 188 |
| Rokonok | 191 |
| Harmadik írói korszaka (1930-1942) | 193 |
| Barbárok | 196 |
| A boldog ember | 197 |
| Alvó évek? | 200 |
| Életem regénye | 201 |
| Árvácska | 202 |
| Betyár-regények | 205 |
| Rózsa Sándor | 207 |
| Drámái | 212 |
| Publicisztikája | 212 |
| Tanulmányai | 213 |
| Utolsó évek | 214 |
| Kaffka Margit (B. Gy.) | 216 |
| A kísérletezés évei | 216 |
| Lélekrajz és társadalombírálat szintézise felé | 221 |
| Színek és évek | 224 |
| Mária évei | 228 |
| Állomások | 232 |
| Háború ellenes magatartása | 236 |
| Hangyaboly | 239 |
| Babits Mihály (R. Gy.) | 242 |
| Ifjúsága: az artisztikus alkotó | 243 |
| Racionalizmusának kialakulása: a pacifista | 249 |
| Útkeresése | 253 |
| A humanista | 262 |
| A "Jónás könyve" | 268 |
| Hatása | 272 |
| Juhász Gyula (K. F.) | 274 |
| Pályakezdése | 274 |
| Az élmények kiszélesedése | 279 |
| Az érett költő | 285 |
| Költészete az ellenforradalom idején | 293 |
| Az elbeszélő, a kritikus és a publicista | 302 |
| Kosztolányi Dezső (K. F.) | 306 |
| Dekadens korszaka | 306 |
| A háború, a forradalmak: érlelődés | 311 |
| Regényei | 312 |
| A novellák. Alakmása: Esti Kornél | 319 |
| Lírája a háború után | 322 |
| Átmeneti műfajok | 329 |
| Posztumusz kötetek. Kosztolányi stílusa | 330 |
| Tóth Árpád (K. F.) | 334 |
| Az esztétizmus jegyében | 334 |
| Szemléletének és eszközeinek tisztulása | 339 |
| Lírájának kiteljesedése | 345 |
| A novellista | 352 |
| A kritikus | 354 |
| Karinthy Frigyes (U. T.) | 357 |
| Pályakezdetének fő vonásai | 357 |
| Szemléletének forrásai: tudományos haladás és lélektan | 359 |
| Etikai nézetei | 360 |
| Kritikai-esztétikai látásmódja: Így írtok ti | 362 |
| Lírája | 364 |
| Relatívista értékrendje: realitás és fantasztikum, tudat és ösztön viszonya prózájában | 365 |
| A pálya csúcsán: Utazás a koponyám körül | 369 |
| Krúdy Gyula (Cz. M.) | 370 |
| Magános úton | 370 |
| Élete | 371 |
| A városi-polgári irodalom sodrában (1894-1900) | 373 |
| Miszáthos nyomok (1900-1911) | 374 |
| Szindbád születése | 376 |
| A vörös postakocsi | 378 |
| Krúdy a forradalmakban | 379 |
| Utolsó évek | 380 |
| Történelmi regények | 381 |
| A dzsentri végső mérlege | 382 |
| Pesti regények | 383 |
| Művészete, világnézete | 385 |
| Tersánszky Józsi Jenő (V. K.) | 389 |
| Korai novellák: romantikus társadalomellenessége | 389 |
| Erkölcsrajz első regényeiben | 392 |
| Kakuk Marci | 393 |
| Új témák jelentkezése | 395 |
| Az utolsó két évtized termése | 397 |
| Alkotói módszerének jellemzése | 398 |
| Füst Milán (U. T.) | 400 |
| Az élet mint esztétikum | 400 |
| Költészete | 402 |
| Drámái | 406 |
| Szépprózája | 407 |
| Esztétikája | 409 |
| A Nyugat körüli költők (K. A.) | 410 |
| Kemény Simon | 411 |
| Szép Ernő | 413 |
| Nagy Zoltán | 416 |
| Lesznai Anna | 418 |
| Dutka Ákos | 420 |
| Oláh Gábor | 421 |
| Bodor Aladár | 423 |
| Somlyó Zoltán | 424 |
| Gellért Oszkár | 426 |
| A Nyugat első korszakának prózaírói (V. K. - F. L.) | 430 |
| Az irodalmi szecesszió művészei | 430 |
| Cholnoky Viktor | 431 |
| Szomory Dezső | 435 |
| Szini Gyula | 439 |
| Elek Artúr | 443 |
| Cholnoky László | 445 |
| Objektív ábrázolási törekvések | 447 |
| Török Gyula (V. K.) | 447 |
| Laczkó Géza | 451 |
| Nagy Endre (F. L.) | 453 |
| Csáth Géza (V. K.) | 454 |
| A magyar dráma a század elején (O. B.) | 458 |
| Színházak és közönség. Naturalizmus, impresszionizmus | 458 |
| Társadalomkritikai és filozófiai törekvések a század eleji drámában | 461 |
| Barta Lajos | 463 |
| Lengyel Menyhért | 464 |
| Bíró Lajos | 466 |
| Karinthy Frigyes | 467 |
| Kísérletek az új népdrámára | 467 |
| Gárdonyi Gyéza | 468 |
| Móricz zsigmond | 468 |
| Kísérlet az esztéta dráma megteremtésére. szomory Dezső | 471 |
| Hevesi Sándor | 472 |
| A dzsentri és a polgár összebékülése. Konzervatív drámairodalom | 473 |
| Herczeg Ferenc | 473 |
| Molnár Ferenc | 476 |
| A szocialista irodalom kialakulása az első világháború és a forradalmak évei | |
| A szocialista irodalom kezdetei (J. F.) | 481 |
| Előzmények | 481 |
| Az elsőszocialista költők | 481 |
| A Nyugat és a munkásmozgalom irodalmának érintkezése | 482 |
| A korai szocialista líra | 484 |
| Gyagyovszky Emil | 484 |
| Peterdi Andor | 486 |
| Várnai Zseni | 487 |
| A század eleji szocialista próza | 489 |
| Révész Béla | 489 |
| Barta Lajos | 492 |
| Háborúellenes irodalmunk. A magyar avantgarde kezdetei (J. F.) | 497 |
| Irodalmunk nacionalizmusa a háború kezdetén | 497 |
| A háborúellenes irodalom fokozatos kibontakozása | 497 |
| Baloldali írók háborúellenes szervezkedése | 499 |
| Az antimilitarista írócsoport | 500 |
| Az avantgard törekvések | 501 |
| Az Októberi Forradalom hatása irodalmunkra | 503 |
| Szélesedő irodalmi front az imperialista háború ellen | 504 |
| Gyóni Géza | 505 |
| Forradalmi magyar írások a Nagy Október után | 506 |
| Támadás a konzervatív irodalom ellen | 506 |
| Új jelenségek a magyar szocialista irodalomban | 507 |
| A forradalmi szocialista írócsoport | 508 |
| A haladó irodalom egysége | 510 |
| Az 1918-19-es forradalmak irodalma (J. F.) | 510 |
| A polgári demokratikus forradalom győzelme után | 510 |
| Haladó és konzervatív magatartás a polgári irodalomban | 511 |
| A haladó irodalom szervezeti erősödése | 514 |
| A reakciós irodalom ellentámadásai | 515 |
| A munkásirodalom mint a proletárforradalom szellemi előkészítője | 517 |
| Haladó írók a Tanácsköztársaság szolgálatában | 518 |
| A Tanácsköztársaság irodalompolitikája | 521 |
| A bontakozó új irodalom fővonásai | 522 |
| Elvi viták az irodalomban | 525 |
| A Tanácsköztársaság nehézségei; visszhangja az irodalmi életben | 526 |
| A Tanácsköztársaság jeletősége irodalmunkban | 527 |
| A rövidítések jegyzéke | 529 |
| Névmutató | 531 |