| Bevezetés | 9 |
| A magyar játékfilm története a kezdetektől 1945-ig | 10 |
| A magyar némafilm kora 1896-1929 (Balogh Gyöngyi) | 12 |
| A magyar film születése | 13 |
| Első lépések | 13 |
| Az első sikeres kísérlet: A táncz (1901) | 13 |
| A rendszeres filmgyártsá kezdetei: | |
| A Projectograph tevékenysége (1908-1912) | 14 |
| A filmdráma gyökerei | 15 |
| A filmvígjáték gyökerei | 15 |
| A rendszeres filmgyártás kialakulása | 16 |
| Az első magyar játékfilmstúdió - Hunnia Biográf (1911) | 16 |
| A magyar filmdráma megszületése (1912) | 17 |
| Az első szkeccsláz | 19 |
| A vidék bekapcsolódása a filmgyártásba | 19 |
| Filmszakirodalom, a magyar filmesztétika kezdetei | 21 |
| A prosperitás évei | 21 |
| Kísérlet a magyar filmburleszk megteremtésére | 22 |
| Az irodalmi film megszületése | 22 |
| A filmponyva | 31 |
| Az operettfilm | 33 |
| A magyar film formanyelve | 34 |
| Műfaji struktúra | 34 |
| A polgári forradalom és a Tanácsköztársaság filmgyártása | 34 |
| A válságos húszas évek | 36 |
| Elmaradt virágkor | 36 |
| Átmeneti fellendülés, új tehetségek | 36 |
| Széthullás | 40 |
| Állami beavatkozás | 40 |
| A magyar hangosfilm első korszaka 1929-1945 (Balogh Gyöngyi) | 42 |
| A magyar hangosfilm születése | 43 |
| Átmeneti korszak | 43 |
| Az útkeresés évei | 43 |
| A komédia aranykora | 47 |
| A komédia egyeduralomra tör | 47 |
| Társadalmi problémák megjelenése a komédiákban | 48 |
| A műfajváltás első jelei - a melodráma előfutárai | 48 |
| A tömeggyártás megindulása | 50 |
| A sztárrendszer | 50 |
| A melodráma kora | 50 |
| A műfajváltás társadalmi háttere | 50 |
| A melodráma születése | 51 |
| A komédia műfajának átalakulása - az abszurd komédia megjelenése | 54 |
| Politikai filmek | 55 |
| Népi filmek | 57 |
| Lépések a neorealizmus felé | 58 |
| Az irodalom és a hangosfilm | 60 |
| Műfaji struktúra a hangosfilm-korszakban | 61 |
| Stílus és formanyelv | 62 |
| A magyar filmszakirodalom | 65 |
| Egy korszak lezárul | 65 |
| A magyar játékfilm története 1945-1990 | 66 |
| Újrakezdés, sematizmus és a sematizmus meghaladásának első sikerei - magyar játékfilmek 1945-től 1957-ig (Gyürey Vera - Honffy Pál) | 68 |
| Az újrakezdés nehézségei | 69 |
| A Valahol Európában és az Ének a búzamezőkről | 71 |
| A filmgyártás körülményei az államosítás után | 73 |
| Jellegzetes témák és problémakörök | 74 |
| Klasszikus irodalmi művekből készült filmek | 74 |
| Történelmi témájú filmek | 76 |
| A jelenkorban játszódó filmek | 78 |
| Jellegzetes sémák és megoldások | 82 |
| A sematizmus meghaladásának első sikerei | 83 |
| A hagyományok kitaposott ösvényén - magyar játékfilmek 1957-től 1962-ig (Honffy Pál) | 92 |
| A játékfilmgyártás és -forgalmazás szervezeti keretei | 93 |
| Újraindul a játékfilmgyártás (Két fétis: a forgatókönyv és a téma) | 94 |
| Filmtermésünk átlagának jellemzése | 95 |
| Téma és valóságkép | 95 |
| Konfliktusok és társadalomkép | 98 |
| Cselekményszervezés | 99 |
| Hősök, alakok, figurák | 100 |
| Hang és kép | 102 |
| Rendezői pályák | 103 |
| A magyar film és közönsége | 103 |
| Filmkritika, filmtudomány, filmről szóló irodalom | 104 |
| A korszak néhány jelentősebb játékfilmje és rendezői törekvése | 105 |
| Fábri Zoltán és alkotói pályáka 1957-től 1963-ig | 105 |
| Máriássy Félix és alkotói pályája 1957-től 1962-ig | 110 |
| Makk Károly és alkotói pályája 1957-től 1961-ig | 113 |
| Ranódy László és alkotói pályája 1957-től 1962-ig | 118 |
| Néhány jelentősebb témacsoport a magyar filmgyártásban 1957 és 1962 között | 119 |
| A magyar játékfilm kiemelkedő korszaka - magyar játékfilmek 1963-tól az 1970-es évek elejéig | 124 |
| Változások a '60-as években | 125 |
| A gyártási feltételek 1963 után | 126 |
| A befogadók: a nézők és a kritikusok magatartása | 127 |
| Az újjáéledés korszakának játékfilmjei | 128 |
| Témakörök, valóságszemlélet | 128 |
| Jancsó Miklós pályája 1965-től 1971-ig | 163 |
| Más alkotók parabolisztikus filmjei | 172 |
| Klasszikus magyar regények filmen | 173 |
| Az ábrázolásmód változatai | 175 |
| Két remekmű az évtizedfordulón | 184 |
| Magyar játékfilmek az 1970-es években (Honffy Pál) | 190 |
| Változások a magyar filmelméletben | 191 |
| A '70-es évek magyar filmjeinek néhány általános jellemzője | 191 |
| Parabolák, allegóriák, példázatok, többletjelentések | 192 |
| Híradások a jelenről | 204 |
| Filmek az ötvenes évekről | 219 |
| Filmek a félmúltról | 222 |
| Szatíra, groteszk, humor | 225 |
| Dokumentum és fikció elegyítése | 228 |
| Kísérleti filmek | 233 |
| Magyar játékfilmek az 1980-as években (Honffy Pál) | 240 |
| A magyar filmgyártás társadalmi környezete | 241 |
| A gyártási feltételek alakulása | 241 |
| A '80-as évek filmjeinek általános áttekintése | 242 |
| A '80-as évek fontosabb játékfilmjei | 243 |
| Újklasszicista alkotások | 243 |
| Fikciós dokumentumfilmek vagy dokumentarista fikciók | 254 |
| A példázatosság utóvédjei | 255 |
| Kísérletek a szatirikus ábrázolásra | 257 |
| Műfajfilmek | 257 |
| Felbomló dramaturgiájú filmek egy kaotikusnak látott világ ábrázolására | 260 |
| "Lumpen" filmek | 263 |
| Radikális szakítás a hagyományos filmezéssel | 265 |
| Tarr Béla és Fehér György öntörvényű rendezői alkotásai | 268 |
| Jancsó Miklós újabb trilógija | 272 |
| Búcsú az évszázadtól | 273 |
| Függelék | 275 |
| Bibliográfia | 275 |
| Filmográfia | 277 |
| Névmutató | 299 |
| Filmmutató | 303 |