| Előszó | 9 |
| Kiegészítő kutatások más forrásból | 11 |
| Kultúra és szabadidő (Nemzeti Kulturális Alap - Szonda Ipsos) | 11 |
| A közösségek, valamint az ifjúság helyzete (a Miniszterelnöki Hivatal által támogatott akadémiai kutatások keretében) | 11 |
| Európa kapujában | 13 |
| Az átalakulás szakaszai | 14 |
| A kultúra, a tudás, az emberi tőke szerepe | 14 |
| Magyarország a "rajtvonalon" | 15 |
| A kiinduló helyzet - új elemek a társadalom és a kultúra szemléletében | |
| Társadalom, "álladalom" | 23 |
| A társadalom (termo-) és szociodinamikája | 23 |
| Holtpont és forrpont | 26 |
| A fejlődés és a struktúrák dinamikus felfogása | 26 |
| A struktúrák statikája | 27 |
| A dinamika algoritmusai | 28 |
| Három társadalmasulás, három "prométheuszi" forradalom | 29 |
| Első-, másod- és harmadfokú közösségek | 32 |
| Elsőfokú közösségek | 32 |
| Másodfokú közösségek | 32 |
| A hierarchia. Az első- és másodfokú közösségek az első- és másodfokú társadalomban | 33 |
| A közösségi viszonyok átalakulása. Az individualizáció | 34 |
| A harmadfokú közösségek lehetősége | 35 |
| A két modernizáció forduló (vagy holt-)pontján | 36 |
| A globalizáció | 36 |
| Az első ellentmondás tehát: új jelenség vagy sem a globalizáció? | 37 |
| A második ellentmondás: veszély vagy lehetőség? | 38 |
| Gazdaság | 40 |
| Állam (álladalom) - társadalom | 42 |
| A harmadfokú társadalom felépítése, osztályszerkezete. Hálózatiság, civil társadalom | 46 |
| Keret, pólus és reziduum | 47 |
| Hálózatiság | 50 |
| Civil társadalom | 51 |
| Szociodinamikai osztályok | 54 |
| Harmadfokú közösségek | 58 |
| Hazánk szerves és szervetlen fejlődése. A fejlődés algoritmusa | 59 |
| Alternatívák | 67 |
| Új hálózat világtotalitarianizmus | 67 |
| A régiók harca | 67 |
| Káosz | 68 |
| Új jóléti társadalom, magasabb demokrácia | 68 |
| Gondolkodás, kultúra, életmód | 70 |
| A gondolkodás módszere (minéműség-mennyiség-minőség) | 70 |
| A gondolkodás és az alkotás stílusa, illetve szintjei | 75 |
| A gondolkodás | 75 |
| Alkotóképesség és készség (kreativitás) | 76 |
| Generatív alkotókészség | 77 |
| Konstruktív alkotókészség | 78 |
| A gondolkodási stílus és a kreativitás összefüggése | 79 |
| Átvezetés a kultúrára | 80 |
| A kultúra, az életmód és a civilizáció fogalma | 81 |
| A kultúra | 82 |
| Civilizáció | 85 |
| Az életmód | 87 |
| A 20. század kulturális kihívásai | 88 |
| A kultúra szerepe | 89 |
| A kultúra mennyisége | 89 |
| A kultúra átadásának és terjedésének módja | 92 |
| A kultúra értékviszonyai | 92 |
| A kultúra szerkezete | 94 |
| Az elsőfokú társadalmak kultúrája | 96 |
| A magas (autonóm) kultúra megjelenése | 96 |
| Az újkori másodfokú társadalmak kultúrái | 97 |
| A folklór és a magaskultúra között | 99 |
| A harmadik szint: a legújabb évtizedek kihívásai | 101 |
| Kulturális magatartás | 104 |
| A kulturális magatartás hét fajtája | 104 |
| A jelenlegi helyzet | 110 |
| A feladat | 111 |
| Életmód | 112 |
| Az analitikus, hierarchikus időszerkezet belső ellentmondásai | 113 |
| Az idő társadalmi felosztásának vázlata | 116 |
| Az életmód hét fajtája | 117 |
| A társadalmi fejlődés holtpontja és a kultúra | 118 |
| Tanulságok a jelen kultúra-, szabadidő- és életmód-szociológiai megközelítéséből | |
| Kultúra | 125 |
| "Cultural Studies" | 125 |
| Az első hullám | 126 |
| A második hullám | 129 |
| Kitekintés a kultúra pszichológiájára | 135 |
| Kultúra és kultúrák | 137 |
| Kultúrák értékválasztás szerint | 138 |
| Reflexiók Hunter könyvére | 140 |
| A kultúra fajtái kultúratípusok szerint | 141 |
| A szubkultúrák | 144 |
| A kultúra fajtái életvitel és orientációs típusok szerint | 144 |
| Az idő-háztartás szerkezete és a szociokulturális szerkezet | 145 |
| Richard A. Peterson és Michael Hughes vizsgálata | 146 |
| Franciaországi vizsgálatok | 147 |
| Németországi vizsgálatok | 148 |
| Függelék | 149 |
| Jegyzetek az európai cultural research-ökről | 149 |
| Cultural Studies in Europe (1996) | 150 |
| Cultural Industries in Europe (1999) | 151 |
| Creative Europe (2002) | 152 |
| Életmód, szabadidő | 154 |
| A kutatások áttekintése | 154 |
| Egy összegzés Amerikából (John P. Robinson és Geoffrey Godbey) | 158 |
| Kitekintés a világra | 160 |
| Kritika és kiút | 160 |
| Közösség és kultúra | 161 |
| Harambee project | 161 |
| A közösségek helyzete (amerikai példa: Robert D. Putnam) | 162 |
| Ugyanaz a másik oldalról: az individualizáció (európai példa: Ulrich Beck) | 167 |
| A "világállapot" - Összegzés és kiútkeresés | 169 |
| Első és második, reflexív modernizáció (Beck-Giddens-Lash-Bonss) | 169 |
| McWorld és az independencia (Benjamin Barber) | 171 |
| Az életmód, a kultúra, a mindennapi élet alakulása. A kutatás eredményei | |
| A társadalmi és kulturális magatartás felmérése, a kultúra helyzete | 177 |
| Az életvitel körülményei | 177 |
| A szabadidő alakulása | 179 |
| Az első átalakulás: a hetvenes évek | 180 |
| A második átalakulás: a kilencvenes évek | 181 |
| A szabadidő szerkezete, szociokulturális életmódtípusok, habitusok | 183 |
| Korábbi vizsgálataink | 183 |
| Munkaközösségünk korábbi vizsgálatai | 184 |
| Kitekintés más vizsgálatokra | 185 |
| Dimenziók | 187 |
| A társadalmi rétegződés vizsgálatai Magyarországon | 188 |
| Kolosi Tamás vizsgálatai | 188 |
| A legújabb kép a társadalmi rétegződésről | 189 |
| A "társadalom alattiak" (Ladányi János és Szelényi Iván vizsgálatai) | 191 |
| A társadalmi egyenlőtlenség (Ferge Zsuzsa vizsgálatai) | 191 |
| A jelen vizsgálata eredményei. Szociokulturális életmódtípusok. Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | 192 |
| Életmódtípusok Budapesten | 196 |
| Néhány szó az öltözködés kultúrájáról | 198 |
| Akik kimaradtak: a társadalom alattiak | 199 |
| Összefoglalás | 200 |
| A kulturális intézményrendszer (kereslet és kínálat) Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | |
| Könyvkiadás, könyvtár, olvasás | 203 |
| Könyvkiadás | 203 |
| Könyvtárak | 204 |
| Olvasás | 204 |
| Kik olvasnak? (Társadalmi-demográfiai különbségek) | 204 |
| Mit olvasunk? | 206 |
| Könyvolvasói típusok | 206 |
| Internet | 207 |
| Mire használják? | 208 |
| Internetes olvasás | 208 |
| Összefoglalás | 209 |
| Tömegkommunikáció (rádió, televízió, sajtó) | 209 |
| A televíziók műsorainak arányai | 210 |
| Az erőszak helye és szerepe a televíziózásban | 210 |
| Újságok, folyóiratok | 211 |
| Mozi, filmgyártás | 211 |
| A filmkínálat | 212 |
| Színházak | 212 |
| Muzeális intézmények | 214 |
| Zene | 215 |
| Hangversenyek | 215 |
| Zenei stílusok és műfajok kedveltésge | 215 |
| Zenehallgatás | 216 |
| Népi együttesek | 216 |
| Cirkuszok | 217 |
| A különböző kulturális tevékenységek összefüggése | 217 |
| A közösségi művelődés intézményei. Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | 218 |
| Művelődési házak | 218 |
| A művelődési házak szerepe ma | 221 |
| A művelődési házak kínálata | 222 |
| A kereslet | 223 |
| Az amatőr művészet | 225 |
| Összefoglalva | 225 |
| Közművelődés külföldön | 226 |
| Európai-magyar összehasonlítás | 227 |
| Fesztiválok | 228 |
| A fesztiválok közönségének összetétele | 229 |
| Budapest és vidék | 230 |
| Budapest változásai | 230 |
| A kultúra fordított kiadások | 232 |
| Európaiak részvétele a kulturális tevékenységben. | 233 |
| Társas-közösségi viszonyok és kulturális habitus. Társszerző: Csejtei Mária | 236 |
| Közösség és kultúra - a kérdés felvetése | 236 |
| Egy előzmény: a Művelődéskutató Intézet felmérése (1986-88) | 237 |
| Az elméleti koncepció | 237 |
| A vizsgálati módszer | 238 |
| A kérdezés | 239 |
| A társas-közösségi élet keretei az 1986-89-es kutatásban | 240 |
| A család | 241 |
| Az iskolarendszer | 243 |
| A munkahely | 244 |
| A lakóhely | 244 |
| A közösségek jellege, típusai | 245 |
| A közösségek helyzete | 246 |
| A próbakérdezés (2004) | 247 |
| Kitekintés | 249 |
| Ifjúság és kultúra. Társszerző: Bánáti Ferenc | |
| Az általános helyzet | 251 |
| A társadalmi szerkezet | 252 |
| Az ifjúság helyzetének mai ellentmondásai | 253 |
| Munkaerő-piaci folyamatok | 254 |
| A generációs újratermelődés új folyamatai | 256 |
| Ifjúsági munkanélküliség | 257 |
| A családról való leválás és az önálló egzisztencia megteremtése | 258 |
| Esélyek és esélykülönbségek | 258 |
| Régiók és települések esélyegyenlőtlenségei | 259 |
| Iskolázási, továbbtanulási, mobilitási esélyek | 260 |
| Családi háttér | 261 |
| Az ifjúság kulturális magatartása | 262 |
| A tevékenységek gyakorisága | 263 |
| Az ifjúság szabadidős tevékenységi struktúrája | 264 |
| A kulturális olló, lejtő vagy spirál | 267 |
| Egy pillantás a tartalmi kérdésekre: az ifjúsági szubkultúrák (Szapu Magda és munkaközösségének vizsgálatai) | 268 |
| A kutatás eredményei | 270 |
| Következtetések | 272 |
| Összefoglalás és kitekintés | 272 |
| Kulturális politika (összegzés) | |
| Összefoglalás | 279 |
| Ágazatok, intézmények | 279 |
| Irodalom | 279 |
| Számítógép és internet | 279 |
| Televízió, rádió | 279 |
| Sajtó | 280 |
| Mozi | 280 |
| Színház | 280 |
| Múzeumok | 280 |
| Zene | 281 |
| Művelődési házak | 281 |
| Amatőr művészet | 282 |
| Fesztiválok | 282 |
| Szabadidő | 282 |
| Társadalmi rétegződés - kulturális rétegződés | 283 |
| Közösségek - individualizáció | 284 |
| Kultúra és ifjúság | 284 |
| A kultúra forradalmai - tartalmi szempontból | 285 |
| Következtetések a kulturális politika számára | 289 |
| Vélemények a kulturális politika dimenziójáról | 289 |
| A kulturális politika fogalma | 289 |
| Kulturális politika, modernizáció, szociokultúra | 293 |
| A kulturális politikai stratégia | 296 |
| Identitásépítő stratégia | 296 |
| Piaci stratégia | 297 |
| A jóléti állam stratégiája | 297 |
| Posztindusztriális stratégia | 297 |
| A hetedik lehetséges-e? | 298 |
| A kulturális politika stratégiája (következtetések) | |
| A feladatok - első szint | 301 |
| Három alapvető prioritás | 301 |
| Kiegészítő alapfeladatok, módszerek | 303 |
| A célok - második szint | 304 |
| Kitekintés és zárszó | 306 |
| Rendszerváltás | 307 |
| Primer - szekunder - és tercier társadalom. Rendiség - első - és második modernizáció Periféria - félperiféria - centrum | 307 |
| Zsákutca és főútvonal (Periféria - félperiféria - centrum) | 308 |
| Szerves és szervetlen fejlődés | 309 |
| Első és második modernitás, rendiség | 310 |
| Holtpont és forrpont | 310 |
| A kultúra szociodinamikai szerepe | 311 |
| Felhasznált irodalom | 313 |