1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában

Szerző
Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 279 oldal
Sorozatcím: Neveléstörténeti Könyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz. Tankönyvi szám: 52234.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E vázlatos összefoglalás tárgya a magyar társadalom fejlődése során létrejött nevelési intézmények, nevelési eszmények és elméletek történeti alakulása. A nevelés gyakorlatának sok fontos... Tovább

Előszó

E vázlatos összefoglalás tárgya a magyar társadalom fejlődése során létrejött nevelési intézmények, nevelési eszmények és elméletek történeti alakulása. A nevelés gyakorlatának sok fontos részletkérdésére feldolgozások és tér hiányában csak itt-ott utalhatunk. A nevelés osztály jellegének megfelelően különös figyelmet fordítunk az uralkodó és a dolgozó osztályok harcára s a haladó, a nép széleskörű, tudományos igényű művelődését szolgáló törekvésekre. A neveléstörténet tényeit és folyamatait természetesen mindig az adott korszak társadalmi és kulturális viszonyainak megfelelően igyekszünk értékelni. Hogyan tűnik fel az új szervezet, művelődési anyag és módszer, majd hogyan lesz maga is avulttá vagy éppen reakcióssá a népi tömegek érdekeit jobban szolgáló új szervezettel, új tananyaggal szemben - ez lesz fő szempontunk. Látni fogjuk a haladó pedagógusok szívós harcait vagy - olykor forradalom során kivívott - győzelmeit a népelnyomás és a vele szövetkező avult eszmék ellen. Munkájukat és harcukat kulturális önállóságunkért, nemzeti nyelvű, az egész népre kiterjedő művelődésünkért, nemzetté válásunkért. Nem szabad felednünk, hogy a haladás és a maradiság vagy éppen a reakció jelenségei egy-egy korszakban, törekvésben, személyiségben sokszor bonyolultan összeszövődnek. (Példaként elég erre a felvilágosult abszolutizmust, valamint a polgári korszak számos neveléstudományi irányzatát említeni.) Ilyenkor tekintetbe kell vennünk: mi gátolta s mi szolgálta akkor a haladást, s mi az, ami számunkra is tanulságul szolgálhat. Csak ilyen történeti szemlélettel tudjuk megérteni mai helyzetünket - eredményeinket, hiányainkat - és feladatainkat. Csak így tudjuk múltunk egész örökségét, nagy és haladó vagy jelentős nevelőink példáját a szocialista építés nagyarányú kulturális forradalmában felhasználni. Vissza

Tartalom

Előszó5
A feudalizmus kora (10. sz. - 1848)
A feudalizmus korai szakasza (10.sz.-kb. 1250)9
A feudalizmus virágzó szakasza (kb. 1250-1526)14
A török és Habsburg hódítás elleni függetlenségi harcok kora.
A reformáció és az ellenreformáció nevelésügye (1526-1711)20
A protestáns iskolázás a 16. században21
A katolikus iskolázás a 16-17. században23
A protestáns iskolázás a 17. században26
Haladó nevelésügyi törekvések a 17. században30
Apáczai Csere János (1625-1659)33
Köznevelésünk a kuruc korszakban37
A gyarmatosító Habsburg-abszolutizmus hatalmi szervezetének kiépítése. A polgári nemzetté válás megindulása a gyarmati rendszer korlátai között (1711-1790)39
Törekvések a hagyományos feudális iskola továbbfejlesztésére40
A felvilágosult abszolutizmus neveléspolitikája (kb. 1760-1790)45
Tessedik Sámuel (1742-1820)49
Kazinczy és Bessenyi mint a nevelésügy a felvilágosodott kritikusa és programadója53
A feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet kora (1790-1848)55
Haladó és reakciós erők harca a nevelésügyben az 1790-1830 közti időszakban56
A reformkor nevelésügyi törekvései (1831-1848)60
A magasabb iskolázás magyar nyelvűségének kérdése60
A népoktatás és a tanítóképzés ügye62
Az óvodai mozgalom64
A nőnevelés kérdése67
A közép- és felsőfokú iskolázás67
A szakoktatás kérdése67
A reformkor haladó pedagógus nemzedékéről68
A reformkor haladó művelődéspolitikusai70
A kapitalizmus kora (1848-1945)
A polgári forradalom és a nemzeti szabadságharc (1848-49)81
A nevelők és az ifjúság kezdeményezései a köznevelés újjáalakítására81
A pedagógusok forradalom balszárnyának vezéralakjai83
Az első egyetemes tanítógyűlés84
Eötvös József művelődéspolitikája 1848-ban88
A népoktatási törvényjavaslat (1848)93
Nevelők és diákok a szabadságharcban95
Az osztrák önkényuralom közoktatáspolitikája (1849-1867)96
A Bach-rendszer iskolaügye96
Az iskolaügy a 60-as években, a provizórium idején101
A dualizmus kora (1867-1918)102
Eötvös második népoktatási törvényjavaslata az országgyűlés előtt104
A népoktatási törvény105
A népoktatás sorsa a törvény elfogadása után106
Az iskolarendszer többi ágának helyzete a dualizmus korában113
A dualizmus közoktatásügyének egykorú bírálata. A munkásmozgalom követelései117
A modern polgári pedagógia fontosabb elméletei Magyarországon (1867-1944)124
A herbartizmus Magyarországon. Kármán Mór127
A kési herbartizmus. Fináczy Ernő pedagógiája132
A "nemzetnevelés" irányzata: Imre Sándor135
Nagy László pedagógiája141
A polgári demokratikus köztársaság közoktatásügye (1918-19)149
A Magyar Tanácsköztársaság közoktatásügye (1919)153
Az ellenforradalmi rendszer közoktatásügye (1919-1945)164
Az ellenforradalom művelődéspolitikája164
Köznevelési célok és feladatok az ellenforradalom időszakában166
Az ellenforradalom közoktatásügye171
Az ellenforradalom közoktatásügyének egykorú bírálata Kemény Gábor (1883-1948)189
A Kommunista Párt harca a magyar ifjúságért192
Földes Ferenc (1910-1943)196
Függelék
Irodalmi útmutató203
E bibliográfia kereteiről203
Bibliográfiák205
Forráskiadványok. Kéziratos források ismertetései208
Összefoglaló feldolgozások209
Az egyetemes neveléstörténeti tájékozódás néhány eszközéről212
A határterületeket áttekintő művek214
Összefoglaló történeti művek az egyes iskolafokokról és iskolatípusokról, a nevelés egyes területeiről215
Egyes oktatási intézmények története218
Elméleti tárgyú, de hosszabb történeti folyamatokhoz hozzászóló közlemények222
Egyetei és főiskolai jegyzetek222
Neveléstörténetünk egyes korszakaihoz223
1526-ig223
1526-1711225
1711-1790230
1790-1848248
1849-1867250
1867-1918252
1918-1919262
1919-1945266
Rövidítések273
Jegyzetek a képekhez275
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában

A védőborító kissé kopott, enyhén szakadt, elszíneződött. Néhány lapon ceruzás aláhúzás látható.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában A magyar nevelés története a feudalizmus és a kapitalizmus korában

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
1.940 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba
konyv