1.034.161

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nyelv

Jegyzet a tanítóképző főiskolák számára a budapesti program szerint/Egységes jegyzet/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 471 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 20 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J11-1032. Kézirat. Kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar nyelv a tanítóképző főiskolákon 1980 óta kétéves tantárgy, a stúdium szigorlattal zárul. Ez a jegyzet vitában született. 1980-ban ugyanis két program készült a magyar nyelv tanításához. Az... Tovább

Előszó

A magyar nyelv a tanítóképző főiskolákon 1980 óta kétéves tantárgy, a stúdium szigorlattal zárul. Ez a jegyzet vitában született. 1980-ban ugyanis két program készült a magyar nyelv tanításához. Az egyik - a budapesti - a kisebb egységektől kezdve, fonéma-morféma-lexéma-szintagma-mondat-szöveg sorrendben építi fel az anyagot, a másik - a jászberényi - fordítva halad, a szöveggel kezd, és a hangtannal zárja le stúdiumot. A tanítóképzők egyik felében a budapesti, a másik felében a jászberényi program szerint tanítanak. Jegyzetünk szerzői természetesen azonos állásponton vannak.
Véleményünk szerint a nyelvi rendszert - mint minden rendszert - csak alulról felfelé építkezve lehet tanítani: a magasabb nyelvi szintek megértéséhez szükséges az alacsonyabb szintek ismerete. A tanítóképző főiskolákon szakembereket képzünk, akiknek legfontosabb feladata az alsó tagozatos anyanyelvi nevelés. Ezeknek a leendő szakembereknek egymásra épülő, hézagmentes, szilárd tudást kell adnunk. Ilyet nem hoznak magukkal az iskolából, valahol tehát meg kell szerezniük ismereteiket, valahol el kell sajátítaniuk egy egységes nyelvi szemléletet. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Általános ismeretek a nyelvről és a nyelvtudományról5
A nyelv és beszéd5
A nyelvtudomány problematikája, területei és módszere37
Irodalom43
Hangtan45
A hangtan tárgya, területei: fonetika és fonológia45
Az elemek hangtana49
Fonetika49
Fonológia65
A szerkezetek hangtana71
A beszédhangok kapcsolódása71
A beszédfolyamat összetettt szerkezeti elemei80
A hangok stilisztikája87
Beszédhibák és kiejtési hibák93
Hangtörténeti áttekintés102
Irodalom106
Szótan109
Szófajtan110
A szófaj fogalma110
A mai magyar nyelv szófajai és a szófajok rendszere111
A nem tiszta szófajúság és a szófajváltás115
A mai magyar nyelv szófajainak fogalma, fajtáinak jellemzése és használata117
A szófajok kialakulása, eredete144
Irodalom146
Kiegészítés a szófajtanhoz: Névtani ismeretek147
Irodalom159
Szóalaktan160
A szóalaktan mibenléte, tárgya és alapfogalmai160
A nyelvtani tő fogalma, fajtái, típusai168
A jelezés és a ragozás173
Irodalom182
A szóalkotás módjai183
Irodalom205
Szókészlettan206
A szókészlettan és a szótárírás206
A szókészlet és a szókincs208
A szókészlet tagolódása, rétegződése, mozgása217
Irodalom227
A mai magyar nyelvjárások229
A nyelvjárások általános kérdései229
A nyelvváltozatok229
A nyelvjárások és a regionális köznyelvek szerepe a nyelv életében230
A nyelvjárási jelenségek keletkezése és terjedése233
A nyelvjárási jelenségek határai235
A nyelvjárási típusok237
A magyar nyelvjárási jelenségek áttekintése238
Hangtani jelenségek a magánhangzók körében238
Hangtani jelenségek a mássalhangzók körében240
Alaktani jelenségek241
A nyelvjárási szókészlet sajátosságai243
A magyar nyelvjárások osztályozása245
A nyelvjárások tanulmányozása249
Irodalom258
Jelentéstan261
A jelentés262
A jelentés fajai266
A nyelvi kategóriák jelentéséről271
A poliszémia és a homonimia274
A jelentésmező279
A szinonimia282
A jelentésváltozás285
Az újabb nyelvészeti irányzatok jelentéstani felfogásáról288
A jelentéstan interdiszciplináris kapcsolatai290
A magyar jelentéstani irodalom291
Irodalom292
Mondattan295
A mondattan és a mondat általános kérdései295
A mondat meghatározása296
A mondatok osztályozása298
Irodalom312
Az egyszerű mondatok313
A szószerkezetek313
Irodalom362
Az összetett mondatok363
Az összetett mondat fogalma és fajai363
A mellérendelt mondatok364
Az alárendelt mondatok368
A sajátos jelentéstartalmú mondatok áttekintése371
A többszörösen összetett mondatok383
Az összetett mondatokkal kapcsolatos nyelvhelyességi tudnivalók386
Irodalom388
Szövegtan389
A szöveg fogalma, fajtái391
A mondat a szövegben396
A szöveg szerkezete399
Szövegszervezési szabályok402
A kohézió402
Grammatikai szabályok404
Jelentéstani szabályok407
A tartalomelemzés411
Sajátos szövegszervezési problémák411
A szöveg és a külső kontextus viszonya412
Szöveg és közlés, szöveg és stílus (interdiszciplináris kapcsolatok)413
A szövegelemzésről és a szövegalkotásról415
A magyar szövegtani irodalom417
Irodalom418
A XX. századi nyelvtudomány és interdiszciplináris kapcsolatai421
A nyelvtudomány történetének vázlatos áttekintése a XIX. századig421
A nyelvtudomány a XIX. században421
A nyelvtudomány XX. században423
Saussure jelentősége427
A nyelvészeti strukturalizmus431
Generatív-transzformációs grammatika434
A nyelvtudomány interdiszciplináris kapcsolatai438
Kommunikációelmélet439
Szemiotika441
Pszicholingvisztika441
Szociolingvisztika443
Etnolingvisztika445
Matematikai nyelvészet445
Irodalom446
A gyermeknyelv449
Bevezetés449
A gyermeknyelv hangtana451
A gyermek szókincse, szóhasználata452
Alaktani jelenségek a gyermeknyelvben455
A gyermek mondat- és szövegalkotása458
Irodalom460
Utószó463-471
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv