1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar-nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban

Történeti áttekintés 3. rész

Szerző
Szerkesztő
,
Kiadó:
Kiadás helye: Eger
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 11 oldal
Sorozatcím: Az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskola füzetei
Kötetszám: 686
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Különlenyomat.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
A magyar nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban
(Történelmi áttekintés, 3. rész)
Dr. Chikán Zoltánné
(Közlésre érkezett: 1977. január 31.)
A magyar nyelvirodalom... Tovább

Előszó

Részlet:
A magyar nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban
(Történelmi áttekintés, 3. rész)
Dr. Chikán Zoltánné
(Közlésre érkezett: 1977. január 31.)
A magyar nyelvirodalom alakulásában jelentős tényező volt az 1905-i tanterv megjelenése. Ez a tanterv a nyelvtani magyarázatokra szánt időt felére csökkentette, ennek folytán az anyagot is alaposan meg kellett szorítania. Ezzel az volt a célja, hogy "a aromatizálás túlságait kiküszöbölje a népiskolából." Kimondta, hogy a grammatika tanítása a népiskolában főleg a helyesírást szolgálja. A fődolog, hogy a gyermekek egyszerű gondolataikat könnyen, világosan és szabatosan ki tudják fejezni szóban és írásban egyaránt.
Az új tanterv életbe lépése után dicséretes gyorsasággal jelentek meg új tankönyvek és régi tankönyvek új átdolgozásai. Már 1906-ban napvilágot látott Komáromi Lajos példatára. Ez a valóban nagyon gyakorlati munka módszertörténeti szempontból is jelentős. Előszó helyett módszertani utasításokat "figyelmeztetéseket" ad. Figyelmeztet pl. többek között arra, hogy a tanulókkal csak a megoldást kell leíratni, a feladatot nem; minden dolgozatnak legyen címe; minden írásbeli feladatot először szóban készíttessünk el; stb. stb. Sok transzformációs feladatot ad: írják át a tanulók a verses szöveget prózára, tegyék át más igeidőbe stb. stb. Nagyon életszerűek a feladatok: a mondatalkotást pl. így gyakoroltatja: "Mondj egyszerű vagy összetett mondatot a következő nagy férfiúról: Vörösmarty Mihály, Arany János, Kossuth Lajos, Széchenyi István." - Szituációs gyakorlatok tömegével gyakoroltatja a közéleti fogalmazványok szerkesztését és a levélírást - Érvényesíti a tantárgyi koncentrációt. A határozók tanításánál pl. ilyen feladatot ad: "Készítsetek fogalmazványt Magyarország bányái cím alatt a következő gondolatmenettel: Hazánk csak mezei terményekben gazdag-e? Ásványaink közül mik a legnevezetesebb, mik fordulnak elő nagyobb mennyiségben? Hazánk mely vidékei azok, amelyeken a bányászat a lakosok főfoglalkozása?" - Nagy gondot fordít a nyelvhelyesség ápolására. Az idegen szavak helyett magyar szavak használatát javasolja. - A jó magyarságért azzal is harcol, hogy sok szólást, közmondást közöl kötet több részében. Vissza

Dr. Chikán Zoltánné

Dr. Chikán Zoltánné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Chikán Zoltánné könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar-nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban A magyar-nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban

A borító enyhén elszíneződött.

Állapot:
840 ,-Ft
4 pont kapható
Kosárba
konyv