| Előszó | 3 |
| A magyar olvasástanítás története a kezdetektől 1777-ig | 5 |
| A hagyományos olvasástanítási módszer | 5 |
| Az első magyar ábécéskönyvek | 12 |
| Új elképzelések a 17-18. században | 21 |
| A 17-18. századi latin-magyar ábécéskönyvek | 35 |
| A 17-18. századi magyar ábécéskönyvek | 140 |
| Új írány | 42 |
| 1777-től 1868-ig | 49 |
| Az I. Ratio Educationis | 49 |
| Ignaz Felbiger olvasástanítási módszerének hatása | 52 |
| Révai Miklós ábécéfordítása | 54 |
| Az I. Ratio egyéb ábécéi | 58 |
| A II. Ratio ábécéi | 64 |
| Az olvasástanítás módszerei | 68 |
| Az ábécéskönyvek olvasmányanyaga | 75 |
| Magyarország elemi tanodáinak szabályai, 1845 | 80 |
| Az 1845 utáni ábécék | 82 |
| Az olvasástanítás módszerei | 83 |
| Az ábécék módszer szerinti csoportosítása | 85 |
| Az ábécék ismeretanyaga | 89 |
| Szemléltetés az ábécékben | 93 |
| 1868-tól 1925-ig | 97 |
| Az 1868-as népoktatási törvény utáni helyzet | 97 |
| Főbb írányzatok a korszak olvasástanításában | 102 |
| Az írvaolvastató módszer | 104 |
| Gönczy Pál vezérkönyve és ábécéje | 113 |
| Bárány Ignác módszertani könyvei és ábécéje | 120 |
| Árvai József tanterve, vezérkönyve és ábécéje | 126 |
| Dóczy Gedeon vezérkönyve és ábécéje | 131 |
| Módszertani kiadványok az írvaolvastatáshoz | 133 |
| Egyéb írvaolvastató ábécék | 135 |
| Az olvasmányok megújítása | 141 |
| Az írvaolvastató módszer korabeli kritikája | 144 |
| Az "arany ábécék" | 147 |
| A globális módszerek | 149 |
| A globális módszerek korabeli kritikája és a normálszavas módszer továbbfejlesztése | 159 |
| Módszerbeli újítások | 167 |
| A jelképes módszerek kialakulása | 167 |
| A fonomimika | 174 |
| Tomcsányiné Czukrász Róza vezérkönyve és ábécéje | 174 |
| Egyéb fonomimikai vezérkönyvek, tanulmányok és ábécék | 181 |
| Nagy László és Urhegyi Alajos vezérkönyve és ábécéje | 190 |
| 1925-től 1950-ig | 197 |
| Az olvasás-írás a korszak tanterveiben | 197 |
| Az olvasás-írás tanításának módszere a tantervekben | 205 |
| Az írvaolvasással egyesített jelképes, fonomimikus módszer ábécéi | 209 |
| Quint József és Drozdy Gyula ábécéskönyve | 209 |
| Voinovich Géza és Móra Ferenc ábécéje | 217 |
| Egyéb (fonomimikai) ábécék | 222 |
| Zsinórírásos ábécék | 229 |
| A globális módszer hazai útjai a 20. század első felében | 238 |
| Az "Új Iskola" törekvései | 242 |
| Egyéb globális mószerű ábécék | 247 |
| Ujváry Lajos elméleti munkássága és ábécéje | 251 |
| 1950-től 1978-ig | 259 |
| Az olvasás-írás a korszak tanterveiben és módszertanaiban | 259 |
| Ábécéskönyvek 1950 és 1978 között | 269 |
| Új törekvések | 276 |
| 1978 után | 287 |
| Az általános iskolai nevelés és oktatás 1978-as terve | 287 |
| A hangoztató-elemző összetevő módszer, szóképes előprogrammal | 290 |
| A globális módszer | 294 |
| Az olvasástanítás a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelésben | 299 |
| Az intenzív-kombinált olvasástanítási program | 303 |
| Ábécé dyslexiás gyermeknek | 307 |
| Összegezés | 309 |
| Válogatott bibliográfia | 319 |
| Névmutató | 329 |