1.034.790

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar olvasástanítás története

Az olvasásról az olvasásért: az élő ábécé

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 327 oldal
Sorozatcím: Osiris tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-037-3
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hogyan tudták régen megszerettetni az olvasást? Melyek voltak a célravezető olvasástanítási módzserek? Hogyan szemléltettek a tanítók régen? Milyen játékos módzsereket alkalmaztak? Mi jellemzi korunk olvasástanítását? - Ezekre és még számos egyéb kérdése talál választ az olvasó eben a tantárgytörténeti műben. A könyv nélkülözhetetlen segédanyag a főiskolákon, egyetemeken a neveléstörténet, didaktika, pszicholingvisztika, művelődéstörténet és tantárgy-pedagógia tanításában, illetve hasznos olvasmánya lehet tanároknak, tanítóknak és szülőkenk egyaránt.
A köynv az 1990-es kiadás bővített és javított változata.

Tartalom

Előszó9
A magyar olvasástanítás története a kezdetektől 1777-ig11
A hagyományos olvasástanítási módszer11
Az első magyar ábécéskönyvek16
Új elképzelések a 17-18. században23
A 17-18. századi latin-magyar ábécéskönyvek34
A 17-18. századi magyar ábécéskönyvek37
Új írány39
1777-től 1868-ig45
Az I. Ratio Educationis45
Ignaz Felbiger olvasástanítási módszerének hatása47
Révai Miklós ábécéfordítása48
Az I. Ratio egyéb ábécéi51
A II. Ratio ábécéi54
Az olvasástanítás módszerei55
Az ábécéskönyvek olvasmányanyaga59
Magyarország elemi tanodáinak szabályai, 184568
Az 1845 utáni ábécék69
Az olvasástanítás módszerei70
Az ábécék módszer szerinti csoportosítása71
Az ábécék ismeretanyaga74
Szemléltetés az ábécékben77
1868-tól 1925-ig79
Az 1868-as népoktatási törvény utáni helyzet79
Főbb írányzatok a korszak olvasástanításában82
Az írvaolvastató módszer84
Gönczy Pál vezérkönyve és ábécéje90
Bárány Ignác módszertani könyvei és ábécéje96
Árvai József tanterve, vezérkönyve és ábécéje101
Dóczy Gedeon vezérkönyve és ábécéje106
Módszertani kiadványok az írvaolvastatáshoz107
Egyéb írvaolvastató ábécék108
Az olvasmányok megújítása115
Az írvaolvastató módszer korabeli kritikája121
Az "arany ábécék"122
A globális módszerek125
A globális módszerek korabeli kritikája és a normálszavas módszer továbbfejlesztése132
Módszerbeli újítások138
A jelképes módszerek kialakulása138
A fonomimika143
Tomcsányiné Czukrász Róza vezérkönyve és ábécéje143
Egyéb fonomimikai vezérkönyvek, tanulmányok és ábécék149
Nagy László és Urhegyi Alajos vezérkönyve és ábécéje155
1925-től 1950-ig 161
Az olvasás-írás a korszak tanterveiben161
Az olvasás-írás tanításának módszere a tantervekben166
Az írvaolvasással egyesített jelképes, fonomimikus módszer ábécéi169
Quint József és Drozdy Gyula ábécéskönyve169
Voinovich Géza és Móra Ferenc ábécéje175
Egyéb (fonomimikai) ábécék179
Zsinórírásos ábécék184
A globális módszer hazai útjai a 20. század első felében191
Az "Új Iskola" törekvései194
Egyéb globális mószerű ábécék197
Ujváry Lajos elméleti munkássága és ábécéje200
1950-től 1978-ig 207
Az olvasás-írás a korszak tanterveiben és módszertanaiban207
Ábécéskönyvek 1950 és 1978 között213
Új törekvések220
1978 után227
Az általános iskolai nevelés és oktatás 1978-as terve227
A hangoztató-elemző összetevő módszer, szóképes előprogrammal229
A globális módszer235
Az olvasástanítás a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelésben239
Az intenzív-kombinált olvasástanítási program243
Ábécé dyslexiás gyermeknek247
Összegezés249
1989 után251
Az olvasás-írás korszak tanterveiben és módszertanaiban251
Vonalelemekből építkező kreatív betűtanítási eljárás252
A helyesejtésre alapozott elemző-összetevő olvasás- és írástanítás260
A fonomimikát alkalmazó, szótagoltató első osztályos program265
A Tizenkét Osztályos Komplex Iskola elsős programja267
Ábécés olvasókönyv 6-7 éveseknek, általános iskola 1. osztály268
Az Integrált magyar nyelvi és irdolami program 1-12 olvasástanítása271
A kilencvenes évek összegezése276
A szemléltetés ábécéskönyveinkben279
Összegzés289
Az olvasás fogalma289
Az elméleti alap290
Terminológiai kérdések292
Az integráció fogalma293
Mely módzserek a leginkább célravezetők?294
A hangoztatás kérdése295
A szótagolás kérdése296
A tanított hang- és betűkészlet298
A szókincsfejlesztés299
Az olvasmányok tartalma299
Új módzserek a szövegértő olvasás tanításában300
Olvasóvá nevelés300
Válogatott bibliográfia303
Kiegészító bibliográfia a második kiadáshoz309
Literacy in Hungary - past and present313
Névmutató321
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv