| Bevezetés | 5 |
| A regény fejlődése | |
| Régi és új regény | |
| A regény fajai | |
| Regény és novella | |
| Előzmények | 23 |
| Nagy Sándornak históriája | |
| Szép Magelona | |
| Haller János Hármas istoriája | |
| Octavianus | |
| Mészáros Ignác Kartigámja | |
| Bárótzi, Kassándra | |
| Kónyi János fordításai | |
| Népkönyvek | |
| Faludi Ferenc és Mikes Kelemen novella-gyűjteményei | |
| A Schwedische Gräfin fordításai | |
| Fordított államregények és robinzonádok | |
| Eredmények | |
| A kisérletezés kora | 37 |
| Dugonics András - Regényirodalmunk megindulása | 39 |
| Az Etelka | |
| Értéke, eredetisége, jelentősége | |
| Dugonics többi regénye | |
| A korszak regénytermése | |
| A rémregények és az átmeneti fajok | 49 |
| Modernizált lovagregények, kísérteties és rablóhistóriák | |
| P. Horváth Ádám, Barragóné és Zalád | |
| Verseghy történeti regényei | |
| Csokonai, Csókok | |
| Bessenyei, Tarimenes utazása | |
| Szekér, Magyar Robinson | |
| A tiszta műfajú regények | 60 |
| Történeti regények: Sz. Szabó, Első Mária | |
| Kármán, Fejveszteség | |
| Gorove, Jegyesek Carthagóban | |
| Társadalmi regények: Bölöni Sámuel, Mária | |
| Bárótzi, Amália története | |
| Verseghy modern tárgyú regényei | |
| A szentimentális regények | 69 |
| Rousseau és a szentimentális regény | |
| A szentimentális irány nyugaton | |
| Goethe Werthere | |
| A szentimentalizmus nálunk | |
| Barczafalvi Szabó Szigvártja | |
| Kazinczy átdolgozásai | |
| Kármán, Fanni hagyományai | |
| P. Takáts, Ágnes története | |
| Vitkovics novellája | |
| Kisfaludy Sándor levélregénye | |
| Kései szentimentális novellák | |
| A novella; a korszak eredményei | 86 |
| Anekdota-gyüjtemények | |
| Gaal György és Verseghy rajzciklusai | |
| Kisfaludy Károly, Tihamér | |
| A korszak eredménye | |
| A magyar regény megszületése | 95 |
| Fáy András: | 97 |
| A Bélteky-ház | |
| Cselekvénye | |
| Mintái | |
| Célzata | |
| Alakjai | |
| Jelentősége | |
| Hatása | |
| Aggkori regényei | |
| A romanticizmus és Jósika | 106 |
| A romanticizmus | |
| Fejlődése a francia, a német és az angol irodalomban | |
| A romanticizmus nálunk | |
| Jósika | |
| Pályája | |
| Jósika és Scott | |
| A történeti regény és fajai | |
| Az Abafi | |
| A Csehek | |
| Többi angol szabásu történeti regénye | |
| Érdemek és fogyatkozásaik | |
| Jósika jelentősége | |
| Társadalmi és francia szabásu történeti regényei | |
| Jósika és a közönség | |
| A magyar regény Jósika korában | 133 |
| A 30-as évek regényirodalma | |
| Gaal József, Szirmay Ilona | |
| P. Horváth, Az elbujdosott | |
| Vajda Péter, Tárcsai Bende | |
| A negyvenes évek regényirodalma | |
| Nagy Ignác, Magyar titkok | |
| Kuthy, Hazai rejtelmek | |
| Pálffy Albert fiatalkori művei | |
| Petőfi regénye | |
| Kelmenfy, Meghasonlott kedély | |
| A magyar regény virágkora | 157 |
| Eötvös: | 159 |
| Pályája | |
| Fölfogása a regény hivatásáról | |
| A Karthausi | |
| A Falu jegyzője | |
| Magyarország 1514-ben | |
| A Nővérek | |
| Eötvös jelentősége | |
| Kemény: | 180 |
| Pályája | |
| Kéziratban maradt regényei | |
| Gyulai Pál | |
| Férj és nő | |
| Özvegy és leánya | |
| Rajongók | |
| Zord idő | |
| A történeti hűség és Kemény | |
| A korrajz Kemény regényeiben | |
| A lelkiélet és jellemrajz | |
| Kemény és Balzac | |
| A realizmus Kemény regényeiben | |
| Kemény világnézete | |
| Erényei és azok túlhajtásai | |
| A romantika szerepe Keménynél | |
| Szerkesztő művészete és előadása | |
| Jelentősége | |
| Jókai: | 212 |
| Népszerűsége és kritikusai | |
| Pályája | |
| A Nábob, a Kárpáthy Zoltán és az Új földesúr | |
| Későbbi nagy regényei | |
| Termékenysége és költészetének változatosságai | |
| Jókai és a romantika | |
| Hatásának titkai | |
| Képzelete | |
| Lélekrajza és emberábrázolása | |
| Jókai és a realitás | |
| Magyaros alakjai | |
| Jókai mint nyelv- és stílművész | |
| Elbeszélő művészete | |
| Humora | |
| Költészetének esztétikai értéke és jelentősége | |
| A magyar regény az önkényuralom idején | 243 |
| A kor regényirodalmának jellemzése | 245 |
| A közélet hatása regényirodalmunkra | |
| A sajtó és regényirodalmunk | |
| Jókai hatása | |
| A realizmus | |
| A francia, angol és orosz realisták | |
| A realizmus nálunk | |
| Novella-irodalmunk | |
| Gyulai Pál | |
| A kor regényirodalmának jellemző vonásai | |
| A romantikusok | 261 |
| Beöthy László | |
| Degré Alajos | |
| P. Szathmáry Károly | |
| Abonyi Lajos | |
| Magyaros korrajzok | 276 |
| Vas Gereben | |
| Pályája | |
| Regényei | |
| A közönség és a kritika Vas Gerebenről | |
| Mese, korrajz, jellemrajz regényeiben | |
| Megfigyelő tehetsége | |
| Alakjai | |
| Stílusa | |
| Tendenciája | |
| Pálffy Albert | |
| Pályája | |
| Regényei | |
| Pálffy és Jókai | |
| Költészetének jelleme és jelentősége | |
| Színtelen egyéniségek | 292 |
| Podmaniczky Frigyes | |
| Vadnai Károly | |
| Beniczkyné | |
| A kor regényirodalmának képe | |
| Regényirodalmunk a kiegyezés után | 299 |
| Általános jellemzés - A realizmus | 301 |
| A politikai és a gazdasági élet hatása regényirodalmunkra | |
| Regényirodalmunk számbeli föllendülése | |
| A társadalmi viszonyok hatása | |
| A realizmus megerősödése és hatása | |
| Világnézet és hangulat | |
| Regényirodalmunk kép és művelői | |
| Az angol nyomon járók | 311 |
| Tolnai Lajos: | |
| Pályája | |
| Élményi elemek regényeiben | |
| Lélektani és társadalmi regényei | |
| Tolnai és az angolok | |
| Szatírája | |
| Korrajz és jellemrajz regényeiben | |
| Jelentősége | |
| Beöthy Zsolt: | |
| A. Kálozdy Béla | |
| Beöthy és az angol realizmus | |
| Megokolás és jellemrajz regényeiben | |
| Előadása | |
| A regény értéke | |
| Az orosz nyomon járók | 325 |
| Vértesi Arnold: | |
| Pályája | |
| Regényeinek tárgyköre, háttere, magyarsága | |
| Világnézete | |
| Acsády Ignác | |
| Gozsdu Elek | |
| A franciások | 332 |
| Toldy István: Anatole | |
| Szerkezete | |
| Lélektani problémája | |
| Ábrányi Kornél: | |
| Regényeinek problémái | |
| Életnézete | |
| Az analízis regényeiben | |
| Fölületessége | |
| Kazár Emil: | |
| A lélekrazj regényeiben | |
| Justh Zsigmond: | |
| Regényei | |
| Irányzatosságuk | |
| Justh mint regényíró | |
| A magyar élet krónikásai | 349 |
| Rákosi Jenő: | |
| Regényének meséje | |
| A valószerű magra boruló romantikus rétegek | |
| Korrajza | |
| Iványi Ödön: | |
| Regényének psychológiája | |
| A részletrajz | |
| Érdemei | |
| Csiky Gergely: | |
| Regényeinek kettős iránya | |
| Megokolás és társadalmi rajz regényeiben | |
| Mikszáth Kálmán: | 361 |
| Pályája | |
| Szent Péter esernyője | |
| Beszterce ostroma | |
| Új Zrinyiász | |
| Történeti regényei | |
| Regényeinek szerkezete | |
| Részletrajz | |
| Jellemábrázolás | |
| Előadása | |
| Jókai és Mikszáth | |
| Regényköltészetének értéke | |
| Befejezés | 371 |
| Regényirodalmunk 1896 körül | |
| A régit fölváltó új nemzedék | |
| Regényirodalmunk gyarapodása és haladása | |
| A társadalom és a magyar élet rajzának hiánya | |
| Budapest szerepe regényirodalmunkban | |
| Világnézet regényeinkben | |
| Íróink nagyobb eredetisége | |
| A naturalizmus nálunk | |
| Bródy Sándor és Kóbor Tamás | |
| A régi hagyományok megbecsülése | |
| Ambrus Zoltán | |
| Benedek Elek és Rákosi Viktor | |
| Werner Gyula | |
| Pekár Gyula | |
| Gárdonyi Géza | |
| Herczeg Ferenc, mint a kor legnagyobb és legjellemzőbb regényírója | |
| A legújabb regényíró nemzedék | |
| A magyar érzés és a magyar lélek a jelen regényirodalmában | |
| Regényirodalmunk értéke világirodalmi mértékkel mérve | |
| Névmutató | 387 |