kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Szépirodalmi Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Vászon |
| Oldalszám: | 528 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 18 cm x 13 cm |
| ISBN: | |
| Moralitás, korholás, szatíra | |
| A moralizáló, feddő és szatirikus irodalom közötti kapcsolat | |
| A nemesi konzervatív ellenállás humorának típusai, komikus bírálat eszmei fölénye | |
| A polgári szatíra fejlődési fokozatainak egymás mellé csúszása Orczy és mások munkásságában | |
| Haladó szellemű korholó irodalom | |
| Az anekdota | 5 |
| Vígjáték és röpirat | |
| Bessenyei szatirikus törekvései I. | |
| Egyéni adottságainak, életkörülményeinek szerepe szatirikus művészetének kialakulásában | |
| Valóság és komikus viszonya vígjátékaiban | |
| Az írói világnézet hatása az ábrázolásmódra | 21 |
| Az első magyar szatirikus regény | |
| Bessenyei szatirikus törekvései II. | |
| A Tariménes a korabeli magyar irodalomban | |
| Előzményei, műformája | |
| Leírások, hasonlatok, megszemélyesítések | |
| A szatirikus ábrázolás jellegzetességei és ezek okai | 35 |
| Maradi szellem és szatirikus látásmód | |
| Gvadányi József | |
| Világképe és jellleme | |
| Művészi és komikus eszközei | |
| Eredetiség és utánzás | |
| Műveinek kapcsolata a szatirikus irodalom nemzetközi motívumaival, alakjaival | 44 |
| Viták és paszkvillusok | |
| A nemesség bírálata | |
| Az antiklerikális szatíra főbb típusai | |
| Társadalmi, lélektani, valláspolitikai okai | |
| II. József cenzúrarendelete és az üzleti szellem hatása a paszkvillusirodalomra | |
| Az antiklerikális paszkvillusirodalom főbb vitái, alakjai, módszerei, művei. A szatirikus hitvédelem | 57 |
| Szentimentalizmus és szatíra | |
| A szentimentális eszmény és a szatirikus látásmód elllentéte | |
| A magyar szentimentalizmus sajátosságai és a szatíra | |
| Világnézet és komikum | |
| Csokonai verses szatírái | |
| Természettudomány, politikai radikalizmus és szatíra | |
| Földi | |
| Csokonai | |
| Debrecen légköre, a költő jelleme, adottságai | |
| Líra, játékosság és komikum | |
| Ironikus versei | |
| Természettudományos műveltségének hatása világnézeti és szatirikus verseire | |
| Nemesi és városi életforma-bírálata | |
| Klasszicista jellemrajzai | 91 |
| Komikumelmélet és szatirikus epika | |
| Csokonai vígeposzai | |
| A polgári szatíra fejlődési fokozatai | |
| Komikumelmélet és esztétikai tudatosság | |
| Műforma és komikus eszközök | |
| Valóságlátás Csokonai szatíráiban | |
| Vígeposz elmélete és gyakorlata a Dorottyá-ban | |
| Komikus ábrázoló módszerei | 113 |
| Iskoladrámától jellemkomédiáig | |
| A Cultura | |
| A Tempefői | |
| Jellemrajz és társadalom-bírálat | |
| A komikus eszközök egysége vígjátékaiban | |
| Az orosz vígjáték és a Tempefői | |
| Az Özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak | |
| A két vígjáték eltérése és szerepük a magyar vígjáték fejlődésében | 121 |
| Polgári szemlélet és plebejus népi szatíra | |
| Polgáriság és debreceniség hatása Fazekas szatirikus szemléletében | |
| Népmese és polgári életfölfogás szerepe a Lúdas Matyi szatirikus jelllegében | |
| Szerkezet és komikus hatás | |
| A fájdalommentesség elve | |
| A befejezés problematikája | |
| Kéziratos diákirodalom és a korabali szatíra | 131 |
| Felvilágosodás és reformkor határmezsgyéjén | |
| Az átmeneti kor három fő típusa a hanyatló szatírában: Verseghy - Virág Benedek | |
| Vitkovics a felívelő új hullám felé | 144 |
| Szatíra és nyelvújítás | |
| A társadalmi viszonyok következtében a szatíra a nyelvújítási harcokbal él tovább | |
| Kazinczy szerepe a szatíra fejlődésében | |
| A nyelvújítási viták | |
| A Mondolat és a Felelet | |
| A nyelvújítási szatírák 1820 után | 153 |
| A felvilágosodás és nyelvújítás szatíráinak komikus eszközei | |
| A komikumról | |
| A komikus motívumok nemzetközi jelllege | |
| Fölvilágosodás és új komikus formanyelv | |
| Bessenyei komikus művészete, sokszínűsége | |
| A maradi, köznemesi ízlés és komikus formavilága | |
| Bessenyei és Gvadányi stílusának ellentétei és eszmei vonatkozásai | |
| A középkori komikus eszközök a tizennyolcadik század vége körül | |
| Antiklerikális és nyelvújítási paszkvillusok | |
| Természettudomány és komikum | |
| Csokonai komikumának gazdag skálája | |
| A paraszti komikumról | |
| Verseghy komikus ízlésvilága | |
| Bajza és az epigramma | |
| Szerkezet és komikum összefüggései | |
| A korszak komikumtípusainak összefoglalása | 173 |
| Esztétika és kritikai irodalmunk a szatíráról és humorról | |
| Esztétikai irodalmunk kezdetei | |
| Első vita a "könnyű műfaj" és a komoly irodalom között | |
| Bajza szatirikus polémiái | |
| Az epigrammáról | |
| A polgári komikumelmélet körvonalai | 207 |
| Kölcsey a komikumról a a szatíráról és a humorról | |
| Elméletének korábbi értékelése | |
| Új ízlés a "durva komikum" ellenében: polgári, nemzeti és általános emberi vonások komikumelméletében | |
| A korabeli valóság és komikum | |
| A vígjátékról | |
| Humorról és szentimentalizmusról | 223 |
| Műforma és kompromisszum | |
| Cenzúra | |
| A reformnemesség és szatíra | |
| Fáy indulása a nemesi mulattatók és diáktréfák világából | |
| A megyei élet kórleírása | |
| Humor, nevelés és nemesi reformeszmék | |
| Fáy a szatirikus bírálat elsorvadásáról | |
| A meseműforma és társadalmi kompromisszum kapcsolata | |
| Az epigramma hatása meséire | 240 |
| Műfajváltás kora | |
| A humoros próza előtérbe kerülése | |
| Eredetiség, humor, valóságábrázolás | |
| Fáy elbeszélései és vígjátékai | |
| Fáy és Kisfaludy Károly életének két "vígjátéki konfliktusa" | |
| Valószínűtlenség és jellemrajz a romantikus és komikus művekben | |
| Általános emberi és aktuális elemek Kisfaludy Károly elbeszéléseiben | |
| Vígjátéki elemek prózájában | |
| Az előadásmód fejlődése | |
| Az aforizma az elbeszélő prózában | 254 |
| Jellemhiba és osztálykarakter a vígjátékban | |
| Kisfaludy Károly vígjátékai | |
| Színház Magyarországon | |
| Kisfaludy vígjátékainak újszerűsége, jellemző színhelyeik | |
| A szereplők foglalkozása | |
| Osztályjellem és emberi hiba aránya vígjátékaiban | |
| Jelllemek rajza | |
| A víg elbeszélés a húszas és a harmincas években | |
| A városiasodás és a humoros prózaműfajok elterjedése közötti összefüggések | |
| Új tematika | |
| Kovács Pál | |
| Az apigonok | 283 |
| Vígjáték a harmincas, negyvenes években | |
| Vígjátéktípusok a korabeli színpadokon | |
| A Kisfaludy-hagyomány | |
| Színpad és kritika | |
| Jelllem- és politikai vígjáték | |
| Nagy Ignác, Vahot Imre, Eötvös | |
| A komikus, az álombeli és a népmesei képtelenség | |
| Vörösmarty elbeszélései | |
| A komikus prózafejlődés iránya és Vörösmarty elbeszélései | |
| Fantasztikumok | |
| Irrealitás és álom szerepe a víg elbeszélésekben | |
| Komikus és álombeli képtelenség viszonya | |
| Novelláinak fölépítése | |
| A komikus hatás dialektikája | |
| Humoros prózájának néhány eleme | 310 |
| Humoros és szatirikus életképek | |
| Humoros szociográfia | |
| Külföldi irodalmi példák | |
| Életkép és humoreszk | |
| Regény és rövid műformák | |
| Életkép és romantika | |
| A magyar életképírók | 319 |
| Életképtől az új rövid műformák felé | |
| Nagy Ignác életképei és elbeszélései | |
| Polgári szemlélet és szatirikus szociográfia | |
| Romantika és valóságelemek | |
| A kávéházi mulattatók | |
| Újság-műformák kialakulása | |
| Az újszerű ábrázolás | |
| Vajda Péter és Boross Mihály | 342 |
| Életkép és regény | |
| Komikus regénykísérletek irodalmunkban | |
| Magyar titkok | |
| Hazai rejtelmek | |
| Ifjabb Békési Ferenc kalandjai | |
| Szatíra, romantika, realizmus | 368 |
| "Irányzatosság" és a szatirikus regény | |
| Eötvös: A falu jegyzője | |
| Világnézetének visszahatása a Karthausi hangvételére | |
| A Falu jegyzőjé-nek szerkezete, cselekménye | |
| Szatirikus jellege | |
| Centralizmus és szatirius fölény | |
| Irányzatosság, tantételszerűség és szatirikus megjelenítés | |
| Művészi módszerei | |
| Antifeudális szatíra, polgári ellenpólus nélkül | 381 |
| Érzés és indulat - humor és szatíra a költészetben | |
| Petőfi | |
| Humorérzéke | |
| A védekezés humora | |
| Humorának és szatírájának sokszínűsége | |
| Életsorának és a humorárnyalatoknak összefüggései | |
| Közügyek és egyéni élet | |
| A keserű humor | |
| Hazafiság és társadalmi haladás: átváltás szatírára | |
| A helység kalapácsa | |
| Zsánerképek | |
| Élesedő szatíra | |
| Szatirikus versek - nevettető hatás nélkül | |
| Ostorozó versek | |
| Forradalom és szatíra | |
| Haragvó szatíra | |
| Nemzeti szatíra | |
| Forradalmi pátosz és szatirikus magatartás | |
| Sárosy Gyula | |
| Széchenyi eszmeköre reformkori humor | |
| Kossuth: forradalmi szatíra | |
| Vers és röpirat a forradalmi szatíra fő műformái | |
| Reformkori humoristák a forradalomban | |
| Indulat és műforma | |
| Indulat és hangnem | 417 |
| Forradalom után | |
| A szabadságharc leverésének hatása a szatíra fejlődésére | |
| A szatíra és a humor a politikai és nemzeti ellenállás formái | |
| Jellemző műformák: a vicc, az adoma, az anekdota | |
| Naptárak és anekdotagyűjtemények | |
| Anekdota és tömeglélektan | |
| Reformkori humoristák a szabadságharc után | |
| Vas Gereben: humorba hanyatló szatíra | 436 |
| Önvéd és önvédelem nevetése | |
| Arany útja a szatírától a humorig | |
| A társadalmi helyzet hatása a komikus, szatirikus irodalomra | |
| A forradalom bukásának hatása Arany szatíra- és humorelméletére | |
| A "Janus-arcú humor" | |
| Egyéniség és életsors | |
| Az elveszett alkotmány | |
| A forradalom előtti pályaszakasz humora | |
| Forradalom és szatíra | |
| Nemzetet ostorozó szatírák a forradalom után | |
| Pszichikai okok | |
| A valóság rajza komikus hangvételű verseiben | |
| A szeszélyes humor | |
| Zsánerképei | |
| Népi, komikus versei | |
| A derült humor | |
| Petőfi és Arany | 453 |
| A nagy magyar szatíra | |
| Széchenyi Döblingben | |
| Széchenyi reformkori műveinek nevelő, javító célzatú humora | |
| Politikai helyzete és a Döblingben írt szatírák | |
| Döbling és a szatirikus fölény | |
| A Rückblick és a Blick | |
| A Nagy magyar szatíra | |
| Világnézetének kiteljesedése és radikalizálódása a szatírákban | |
| Szerkezet és komikus eszközök | |
| Önismeret és humor | |
| Szatírái és a korabeli magyar helyzet | 473 |
| A kétarcú szatíra | |
| A Civilizátor | |
| A Világos utáni korszak ellentmondásossága | |
| A Civilizátor létrejöttének különleges külső okai | |
| Főbb problémakörei | |
| Komikus hagyományai | |
| Kettős iránya | 489 |
| Zárszó | |
| A komikus formanyelv néhány jellemző vonása a reformkorban és a szabadságharc utáni időkben | 501 |
| Kitekintés | 509 |
| Névmutató | 513 |
Könyvtári könyv volt. A borító és belső oldala kissé foltos, rajta amatőr műanyag védőborító található.