1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar vers

Szerző

Kiadó: Magyar Tudományos Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomatta a Révai Irodalmi Intézet Rt. nyomdája, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E tanulmányom eredetileg egyetemi előadásnak készült. Most új részletekkel kiegészítve, könyvszerű átdolgozásban teszem közzé.
A verstudomány nélkülözhetetlen tartozéka az irodalomtörténetnek.... Tovább

Előszó

E tanulmányom eredetileg egyetemi előadásnak készült. Most új részletekkel kiegészítve, könyvszerű átdolgozásban teszem közzé.
A verstudomány nélkülözhetetlen tartozéka az irodalomtörténetnek. Sajnálattal tapasztaltam tehát, hogy irodalomtörténésznek készülő hallgatóságom zöme a verstannak még elemeivel sincs tisztában, sőt lenézi az egész verstudományt, s ennélfogva könnyen érzéketlen maradhat az irodalom legfőbb szépségei, a történeti fejlődés legbecsesebb eredményei iránt. Ezen a bajon óhajtottam előadásommal segíteni, jól ismerve a „forma" mélyebb: lélekben gyökerező, a költészet lényegétől elválaszthatatlan, s a nemzeti önismeret szempontjából is nagy jelentőségét. Múltszázadi költőink és tudósaink jól érezték azt. Már Ungvárnémeti Tóth László úgy emlékezett a versről, mint a költemény organizmusának testi hajlékáról, „melyet a lélek nemcsak elevenít, hanem... formál is, még pedig maga tulajdon schemája szerint". A versforma, hangoztatta Négyesy László, nem puszta külsőség, hanem szerves része a költeménynek; aki a verset csupán külső járuléknak tekinti, az sohasem érezte a tartalom és forma szerves összefüggését. Ugyanő a nemzeti önismeret követelményének is tartotta a versformákkal való elméleti foglalkozást, mert úgy tudta, hogy amit az egyes szempontjából kicsinylőleg formának nevezünk, nemzeti szempontból gyakran épp az a lényeg; a „forma" sokszor valami stereotyppá vált lényeg. Vissza

Tartalom

Előszó1
A ritmus
Fogalmi meghatározások3
Mozgás és érzékelés része a ritmusos folyamatban8
A ritmus az emberi szellem szükséglete; ritmusérzék, beleérzés11
A hallás körébe tartozó ritmus; az ismétlődés sorozatosság jelentősége annak felfogásában16
Nyelvi ritmus. Próza és vers
"Rendezetlen" és "rendezett" ritmus a nyelvben; két szélsőség: Heusler és Saran nézete; a nyelvi ritmus bonyolult jellege20
A gondolati tagolódás vezérelve; erre épít Arany János, de számontartja a hangritmus tényeit is23
Arany László a hangzati tagolódás feltételeit fürkészte, de a gondolat alakító hatását sem hagyta figyelmen kívül32
Gondolati és hangzati tényezők versenyéről a beszédben, az utóbbiak uralomratöréséről a versritmusban; Beriger értekezése36
Forma és eszme sorrendi viszonya az ihletben; Arany levele Szemere Pálhoz; mások hasonló nyilatkozatai38
Közösségi - nemzeti - ritmuseszmény; Arany a magyar gyermek versmondásáról41
A vers ütemes beszéd43
Ütemellenes felfogások; mi az ütem ütemezetlen, fogyatékos vagy ingadozó ütemezésű sorok; nemzeti ütemezés jövevény sorfajon46
Prózaritmus> Quintillán, Csokonai, Kölcsey gondolatai róla51
Az ismétlés szerepe prózaritmus létesítésében; gondolat-alakzat ismétlése; tagolás ismételt közbeékeléssel; hangzat-ismétlés: ikerszók, szólások; nyomatékrend ismétlése53
Illúzió része ritmusérzet keltésében: versutánzat, változatlanul ismételt szövegek és hangoztatások59
Melódikus képletek ismétlése; példa Kazinczy Geszner-fordításából61
Szabadvers; rímes próza63
A versritmus eredete
Dalvers és szóvers megkülönböztetése69
Zenei eredeztetés70
Táncból való eredeztetés74
Nyelvi eredeztetés75
Arany László és Gábor Ignác szóvers-álláspontja78
Dalvers, szóvers
Nálunk volt s van, mind a kettő; van-e köztük lényeges különbség? Nótajelzés szokása a régiségben; ismeretlen dallamú régi versszövegek ritmusának megállapítása80
A magyar szóvers köre, példái85
Gábor Ignác szóverse87
Az énektől való megválás következményei92
"Ütemharmadolás" a szóversben; Négyesy és Hodossy ellentétes véleménye; dallamok tanulsága93
Arany László a kétféle ütemről; a gyorsabbat, a harmadolót, egy hat-időrészű ütem (sextola) félütemének foghatni fel; ez az ütemfajta gyorsabb tempójú a négy-időrészű szokványosnál, de éppúgy felező, mint amaz; - Arany János ismerte fia nyilatkozatát a kétféle ütemről99
E "gyors" ütemrendszer is kötetlen beszédünk hangidomában gyökerezik; példák104
"Gyors típusú" sorfajaink átnézete: hatos alapú szerkezetek107
Ötös alapú szerkezet113
Ötös-hatos kapcsolatok116
Faludi tízese121
Vegyes szerkezetek125
A verses beszéd tagoltsága (Versnyomaték, beszédnyomaték)
A "tagoltság" értelme; a beszéd főkép időbeli elrendezkedésével igazodik a tagoltságot váró ritmustervhez; nyomatékai hozzáigazodása kevésbé következetes; innen részben a nagy változatosság a változatlan terv nyelvi megvalósításában130
Beszédnyomaték ütem-belsejében; hogy fogadja ritmus-érzékünk az olyat?133
A beszéd értelmi tagoltságából állapítani meg ritmikai tagoltságot: fonák eljárás136
A magyar ütem szerkezete, nemei, ezek rendje a verssorban137
A vers nyomatékigényét nemcsak a logikai hangsúly elégítheti ki, hanem a "félhangsúly", szóeleje, a csend vagy szünet megtörése ("megszólamlás"), a magasabb hangfok ("kedély nyomaték") is; különbség e felfogás és a Gábor-féle között 140
Az "ütemelőző"; vélekedések róla; összeférhetetlensége a magyar versrendszer időmérési elvével151
Az ütem időviszonyai (Ütemegyenlőség, változó szótagszám)
Időrész és szótag; teljes ütem, csonka ütem: versírók gondja az ütemtartamok egyenlősítésére 156
A szótagszám alkalmi megváltoztatása: nyújtás, szaporázás egyenlősítő segítsége ily esetekben 165
Az ütemegyenlőség törvénye; Négyesy tétele, Szénfy és Erdélyi tanítása; Gábor teóriájának viszonya az Erdélyi Jánoséhoz168
Kötött sorképletek kiválása (A sorozatosság szuggesztív hatása. Szabálytörés kötött sorfajokban)
Nézetek a kiválásról176
A sorozatosság ritmikai jelentősége; a szabálytörés okai, esztétikai értéke179
Idegen példa: a francia romantikusok alexandrinje184
Ritmusváltás egy költeményen belül186
Kezdetlegesebb és fejlettebb ritmusérzékek és korok viselkedése a szabálytöréssel szemben186
Főbb sor- és versszakképleteink
A harmadoló tizenkettős188
A felező tizenkettős; félsorai szerkezete189
Lehr Albert, Arany László, Négyesy megállapításai Arany János tizenkettőseiről195
A sorfaj "kiválása" és állítólagos átalakulása197
Zrínyi tizenkettőse; megítélésének története; metszetei kérdése210
Tizenegyesek217
Tízes sorfajok218
Nyolcasok219
A négysarkú tizenkettős221
A Balassa-versszak222
A Himfy-strófa224
Ritmizálás, szavalás
Zavar e fogalmak körül; a szélső felfogások; az egyeztető; Négyesy e kérdésről227
Színművészeti és szavalati kézikönyvek adalékai232
Költők szavalása238
Elméletírók a vers hangoztatásáról243
"Versmondattan"
Arany alapvető észrevételei; Szenczi Molnár, Gyöngyösi idevágó nyilatkozatai248
A mondat versbeli elrendezkedését befolyásoló tényezők; a szótagszám, a rím, a sortaglalás, a lejtés érdeke251
Kelendőbb képletek: "eltolás", "közölés"258
Néhány kiválóbb költőnk versművészetének rövid jellemzése267
Jegyzetek273
Névmutató305

Horváth János

Horváth János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth János könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar vers A magyar vers A magyar vers A magyar vers

A gerinc javított. Néhány oldalon aláhúzások, bejegyzések találhatóak.

Állapot:
2.900 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba
konyv