kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Akadémiai Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
| Oldalszám: | 263 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 21 cm x 15 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Kihajtható melléklettel. |
| Előszó | 3 |
| Bevezetés: A probléma alakulása | 5 |
| A népdal-vers (magyaros versforma) | 13 |
| Dallam-szöveg viszonya, ráhúzás | |
| Dallam-szöveg viszonya rubatoban | |
| Kőmíves Kelemen tanulságai | |
| Rubato dalok ritmusvázzal | |
| Recitáló 12-es, 8-as, sirató | |
| Recitáló 12-es hibátlan metszetű, 8-as mindig hibás | |
| Giustok | |
| Régi táncnóták, zenetörténeti lecsapódás, új stílus | |
| Pontozott, alkalmazkodó, ritmus | |
| Egy falú dallamainak, ritmus-statisztikája | |
| Hosszabról rövidebbre haladó ütem-tendencia, négyenként való osztás, az ettől eltérő ütemek | |
| Ősi nyolcas fikció | |
| Tanulság az új népdaloból | |
| Erős zenei képlet elnyomja az alkalmazkodást, visszatérés a recitálás.szerű ritmusvázhoz | |
| Aprózásban quantitással, alkalmazkodik a szöveg | |
| Quantitás szerepe, határai | |
| Csokonai: Daphnis hajnalkor - nem ad szövegritmust a dallam pontos követése | |
| Népzene típusainak időrendje | |
| Keleti megfelelések ritmikai kimutatása | |
| A régi, új stílus és a zenetörténeti lesüllyedt elemek szövegre gyakorolt hatása | |
| Gyerekdal prozódiai viszonyai | |
| A népzene tanulsága: nem a zene hat a versritmusra, hanem a nyelv a zenei ritmusra | |
| Népdaljelenségeinek összefoglalása | |
| Verses szöveg vizsgálata | |
| 12-es tagolása, "Szilágyi Örzsébet" | |
| A tagolódás nyelvi elemzése, a relatív szólam-tagolódás szabályai | |
| Arany László eredményei, jelző elválása hosszúság alapján 4 szótagos ütemhatár stb. | |
| Nem a hangsúly hozza létre az ütemhatárt átvágásban | |
| Ütemben nem hangsúly-, hanem tempó-jelenség van | |
| A magyar népdal-vers meghatározása | |
| A kanásztánc | 68 |
| Leírása, példái | |
| Kanásztánc-képlet másféle dalokban: szótagszám-váltakozás, mint kanásztánc-maradvány, két-két rövidebb sor egy nagy kanásztác-sor, heterometrikus versszakkképletek egy részének eredete | |
| Gyerekdal és kanásztánc: primitív szabálytalanságból fokozatosan kialakuló, szabad forma | |
| Regösének | |
| Irodalmi előfordulása | |
| Keleti megfelelése | |
| Szótagszám-ingadozás a népdalban általában | |
| Kanásztánc a fejlődés-menetben | |
| A középkori magyar vers | 92 |
| Mária-siralom | |
| Dallam- és szöveg-ritmus különbözik, nem zenei fogatatású vers | |
| Königsbergi Töredék | |
| László-ének, különböző ritmizálása, ritmus- eredete, a kiindulás kritikája, a magyar és latin változa ritmikai összefüggése | |
| Szabács viadala: szabad ütem, kötött szótagszám | |
| Pannónia megvétele: nem nyolcas, szabad ütem 8-as felé haladó szabályozódással | |
| Néhai való jó Mátyás kerál: szabad ütemű vers? | |
| Egyéb szabad versek | |
| Mai sortípusok kk-i versekben | |
| Összefoglalás: szabadütemű vers a középkor végéig, ekkor megjelennek a mai sorképletek is | |
| XVI.-XVII. századi énekvers | 136 |
| Mai ütemes vers nagy számban jelentkezik, éles metszet, alkalmi eltérések | |
| Tinódi declamatioja, eltérései | |
| Ötös képletek, kapcsolatuk a kk-i szabadütemű verssel, idegen kapcsolataik; történeti és népi utóéletük | |
| Zrínyi | 147 |
| Részlet az I. énekből, ritmizálva | |
| Problémák, hibás sorok | |
| Szép sorok | |
| Tanulságok, a szólam-tagolódás kiegészítése | |
| Ritmusművész volt, folytatta a kk-i szabadütemű verset kötött szótagszámú sorokon belül | |
| Mértékes vers | 164 |
| Klasszikus strófa-képletek | |
| Berzsenyi és a többi költő különbsége, a hosszú szavak szerepe, tagolás különbsége | |
| Hexameter: szótagszám, ütem-, és szabadság | |
| Könnyű magyaros | |
| Trochaeus | |
| Csongor és Tünde | |
| Jambus: magyartalan | |
| Költők mást írnak jambus ürügyén | |
| Visszatérés a szabadütemű magyar vershez | |
| Ady | |
| A magyar ritmus nyelvi magyarázata | 186 |
| Minden "magyaros" ritmus: kiegyenlítődés különböző terjedelmű részek között | |
| Nyelvi magyarázata, Bombocz mérései a szavak gyorsuló kiejtésére | |
| Gyorsírók tapasztalatai német-magyar viszonylatban a kiegyenlítődésről | |
| A magyar nyelv és a többiek különbsége a kiegyenlítődés tekintetében | |
| Kiegyenlítődés szólamokban, szóátvágásban, és szólam-átvágásban | |
| A hosszabról rövidebbre haladó ütem-kapcsolatok magyarázata | |
| A szavak két ütemre való szétszakadásának magyarázata | |
| A 4-es határ; nem hangsúly, hanem tempo-jelenség | |
| Stilizálás beszédjelenségből | |
| A ritmus-tendencia azonos nyelvben és zenében | |
| Egyéb nyelvi jelenségek szerepe | |
| Szótaghossz | |
| Hangsúly | |
| Hanglejtés | |
| Mondattani párhuzamosság | |
| Ritmus-meghatározás: stilizált nyelvi jelenség | |
| Idegen nyelvek ritmiaki szempontból, szótagrövidülés méréseredményei | |
| Germán nyelv és ritmus | |
| Orosz nyelv és ritmus | |
| Többi szláv nyelvek és ritmusok | |
| Francia nyelv és ritmus | |
| Rokonnépek ritmusa | |
| Kiegyenlítődés csak nálunk - és rokonainknál? - válhatott ritmusrendszer alapjává | |
| A sorok kifejlődése és kölcsönhatása | 211 |
| Rendszertelen ütem-kombinációk | |
| Két-, három-, négy- ütemű sorok kiválása | |
| Az ütem kötöttségének további szabályozódása | |
| A fokozatok időrendje | |
| A fejlődés: fokozatos stilizálódás | |
| Népköltészetben ennek eredménye az új stílus kialakulása? | |
| Visszaütések a fokozatokban | |
| Sormegfelelés nélkül is van ritmus | |
| A sorok hatása egymásra: a) ha a nyelvi elemekben van lehetősége, b) ha nincs lehetőség, hibás sorok | |
| "Alapsémától eltérő" indulás | |
| Eltérések: költői ritmus-kompozíció | |
| Zárószó | 228 |
| Jegyzetek | 231 |
| Irodalom | 255 |
| Rövidítések jegyzéke | 259 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.