| Előszó | 5 |
| A marxista-leninista esztétika mint tudomány | |
| Mi az esztétika? | 11 |
| Az esztétika és a gyakorlat | 17 |
| Az esztétika tárgya | 24 |
| Az esztétikai tanok történetének fő szakaszai | |
| A görög és a római esztétika a rabszolgatartó rend korában | 31 |
| Az ókori Kína esztétikai nézetei | 37 |
| A korai középkor esztétikája | 42 |
| A középkori Kína esztétikai nézetei | 45 |
| Az ókori és középkori India esztétikai nézetei | 54 |
| Az európai esztétika a kapitalista viszonyok kialakulásának időszakában | 60 |
| A klasszicizmus esztétikája | 64 |
| A felvilágosodás esztétikája | 69 |
| Az angol felvilágosodás | 69 |
| A francia felvilágosodás | 75 |
| A német felvilágosodás | 81 |
| A német klasszikus idealizmus esztétikája | 100 |
| A XIX. századi orosz forradalmi demokraták esztétikája | 125 |
| A marxista-leninista esztétika keletkezése és fejlődése | 142 |
| Marx és Engels esztétikai nézetei | 142 |
| Az esztétika kérdései a marxizmus XIX. század végi-XX. század eleji propagandistáinak műveiben | 153 |
| A marxista esztétika fejlődésének lenini szakasza | 162 |
| Az ember esztétikai viszonya a valósághoz | 183 |
| A művészet és szerepe a társadalom életében | 198 |
| A művészet lényege | 198 |
| A művészet és az ideológia egyéb formái | 208 |
| A művészet funkciói | 227 |
| A művészet fejlődésének történelmi törvényszerűségei | 242 |
| A művész keletkezése | 244 |
| A rabszolgatartó társadalom művészete | 253 |
| A feudalizmus korának művészete | 268 |
| A reneszánsz kora | 285 |
| Az újkorba való átmenet időszaka (XVI-XVIII. század) | 297 |
| A művészet a kapitalizmus korában | 307 |
| A művészet népiessége, osztályjellege és pártossága | 324 |
| A nép és a művészet | 324 |
| A művészet népisége és osztályjellege | 339 |
| A művészet népisége és pártossága | 352 |
| A művészet népisége és nemzeti sajátossága | 361 |
| A művész | 374 |
| A művészi képmás | 403 |
| A tartalom és a forma a művészetben | 429 |
| A művészet tárgya és eszmei tartalma | 430 |
| A művészi formáról | 436 |
| A tartalom és a forma egysége a műalkotásban | 440 |
| A szép | 451 |
| A szép természete | 451 |
| A szép a művészetben, az esztétikai értékelés, az esztétikai ideál | 461 |
| A tragikus és a komikus | 470 |
| A tragikus és a komikus általános jellemzése | 470 |
| A tragikus az életben és a művészetben | 475 |
| A komikus az életben és a művészetben | 479 |
| A tragikus és a komikus fejlődésének tendenciái a művészetben | 483 |
| A műfajok és a művészeti ágak | 489 |
| Az egyes művészeti ágak létének törvényszerűségei | 489 |
| Az építészet | 500 |
| A díszítő és az iparművészet | 504 |
| A szobrászat | 508 |
| A festészet és a grafika | 513 |
| A szépirodalom | 521 |
| A zene | 529 |
| A táncművészet | 536 |
| A színművészet | 539 |
| A filmművészet | 546 |
| A realizmus | 557 |
| A művészi módszer | 557 |
| Az élet igazsága | 562 |
| A realizmus sajátosságai | 572 |
| A realizmus és a romantika | 586 |
| A szocialista realizmus | 592 |
| A szocialista realizmus kialakulásának történelmi feltételei | 594 |
| A szocialista realizmus módszere | 605 |
| A szocialista realizmus és a formalizmus. Az újítás és a hagyomány problémája | 611 |
| A szocialista realista művészet kommunista eszmeiségéről | 623 |
| A szocialista realista művészet népisége | 637 |
| A párt vezetése a szocialista realista művészet sikereinek fő forrása | 645 |
| Források jegyzéke | 651 |