A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A megismerés tragikuma

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest-Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Sylvester Rt., Budapest.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a kötetből:

A MEGISMERÉS ELMÉLETÉNEK FOGALMA, FELOSZTÁSI MÓDJA ÉS MÓDSZERE.

Hogy a megismerés elméletének fogalmát megérthessük, elsősorban a megismerés lényegére igyekezzünk némi... Tovább

Előszó

Részlet a kötetből:

A MEGISMERÉS ELMÉLETÉNEK FOGALMA, FELOSZTÁSI MÓDJA ÉS MÓDSZERE.

Hogy a megismerés elméletének fogalmát megérthessük, elsősorban a megismerés lényegére igyekezzünk némi világosságot deríteni. A filozófiatörténet adatai alapján megemlíthetünk néhány tipikusan helytelen felfogást a megismerés mibenlétére vonatkozólag. E tévedések tárgyalása ugyanis előreláthatólag segítségül lesz a megismerés lényegének megközelítésében.
Aristoteles még azon a nézeten volt, hogy a megismerés érzéki sajátosságai maguknak a megismert dolgoknak a tulajdonságai. E felfogást naiv realizmusnak nevezik. A gyakorlati életben mindnyájan ily naiv realisták vagyunk, azaz az érzéki sajátságokat a dolgoknak tulajdonítjuk. E nézet szerint a megismerés adekvát kifejezése a valóságnak: az ismeret egyezik a valósággal. Aristoteles hatása alatt általában az egész középkor osztotta e nézetet. Vissza

Tartalom

Bevezetés
A megismerés elméletének fogalma, felosztási módja és módszere
A megismerés lefolyása
Ami az ismeretet megelőzi13
Az ismeret születése: a képzet14
A képzet létesítő (aktív) jellege16
A képzet immanens jellege18
A képzet ömagában elégtelen19
Az ismeret érvényének formája: az ítélet20
Az ítélet elfogadó (receptív) jellege21
Az ítélet transzcendensre vonatkozó jellege23
A képzet előbbvaló az ítéletnél24
A képzet és ítélet ismeretelméleti jelentésének elhatárolása egyéb értelmezéstől29
Az ismeret tárgya33
A megismerés befejeződése: a fogalom34
Az ismeret érvénye
A probléma hagyományos megfogalmazásának elégtelensége38
A kétely, mint az egyetlen helyes kiindulás38
Az ismeretelméleti kétely két formája39
Az ismeretelméleti egyenértékűség fogalma41
Az ismeret érvényének első alapvető problémája43
Az ismeret érvényének első problémájából adódó újabb probléma45
Az ismeret érvényének második alapvető problémája46
Az ismeret érvényének több alapvető problémája nem lehetséges48
A problémák megoldásának kezdete: a megismerés feltételeinek kutatása. (A megismerés alapelvei és érvénytényezői)50
Az első ismeretelméleti alapelv53
A második ismeretelméleti alapelv56
A megismerés logikai alapelve59
A megismerés érvénytényezőja az ismeretelméleti egyenértékűséggel rendelkező képzeteknél: az ész apparecepciója62
Az első alapvető s az abból eredő probléma megoldása63
A racionális képzetek jelentésének érvénye64
A tapasztalati képzetek jelentésének érvénye67
A racionális és tapasztalati képzetek egymásravonatkozásának érvénye76
Az ész appercepciója és a két ismeretelméleti alapelv az ismeretleméleti egyenértékűség nélküli képzetekre érvénytelen77
Az ismeretleméleti egyenértékűség nélküli képzeteknek az ismeretelméleti egyenértékűséggel rendelkeő képzetekre vonatkozó hasonlósága és különbsége82
A megismerés érvénytényezője az ismeretelméleti egyenértékűség nélküli képzeteknél: az akarat apprecepciója. (A második alapvető probléma megoldása)84
A kétféle - "fogalmi és intuitív"- megismerés87
A megismerés határa
A probléma hagyományos megfogalmazásának elégtelensége90
A helyes kiindulópont: a megismerés tendenciájának, illetve az ismeret iránti igénynek a megvizsgálása94
A megismerés tendenciájának, illetve az ismeret iránti igénynek a kettőségge95
Az adekváció igénye95
A totalitás igénye97
A képzetek felülvizsgálata az adekváció igénye szempontjából98
A racionális képzetek99
A szemléleti (és szemléleti élmény-) képzetek100
A metafizikai képzetek102
A metafizikai élmény-képzetek103
A képzetek felülvizsgálata a totalitás igénye szempontjából104
Az ismeret iránti két igény "poláris" ellentétessége107
Az ismeret iránti két igény összefüggése a megismerés két érvénytényezőjével108
Az ismeret iránti két igény és a kétféle - "fogalmi" és "intuitív" megismerés110
A megismerés határa az adekváció igénye szempontjából111
A megismerés határa a totalitás igénye szempontjából112
Az ismeret értéke: a megismerés tragikus meghatározottsága
A probléma elemzése113
A tragikum lényege114
A megismerés tragikumának kétféle (alanyi és tárgyi) okai általában121
A megismerés tragikumának alanyi oka
A vizsgálandó tárgy rövid áttekintése122
Az ismert iránti adekváció igényének lényege és az ismeret lényege közti tragikus hézag123
Az ismeret iránti totalitás igényének lényege és az ismeret lényege közti tragikus hézag126
Az ismeret iránti adekváció igényének és totalitás igényének lényege közti tragikus hézag131
A megismerés tragikumának tárgyi oka
A vizsgálandó tárgy rövid áttekintése134
Az élet célja: maga az élet (az élet öncélúsága)134
Az élet szolgálatában álló, vagyis: eszközi ismeret138
Az igazság kutatására irányuló, vagyis: öncélú ismeret140
Az öncélú élet és az öncélú ismeret lényege közti tragikus hézag143
Befejezés
Filozófiai megismerés = öncélú megismerés = tragikus megismerés
Németnyelvű kivonat163
Névmutató167

Földes-Papp Károly

Földes-Papp Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Földes-Papp Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma A megismerés tragikuma

Az eredeti borító vissza lett ragasztva az első kötéstáblára és a gerincre. A lapélek és több oldal nedvességtől foltos.

Állapot: Közepes
8.480 Ft
3.390 ,-Ft 60
17 pont kapható
Kosárba
konyv