| Bevezető | 9 |
| Pozitivizmus | |
| Kontextus | |
| Auguste Comte: Beszéd a pozitív szellemről (1844) (Berényi Gábor) | 13 |
| Claude Bernard: A haladás a fiziológiai tudományokban (1853) (Rónay György) | 22 |
| Elmélet | |
| Madame de Staél: Előszó Az irodalomról című művéhez (1800) (Rónay György) | 31 |
| Hyppolite Taine: Az angol irodalom története (1858) (Szávai János) | 33 |
| Sainte-Beuve: Módszeréről (1862) (Ádám Péter) | 44 |
| Theodor Fechner: Az esztétika előiskolája (1876) (Szaszovszky József) | 48 |
| Émile Zola: A kísérleti regény (1880) (Sáray Erzsébet) | 52 |
| Wilhelm Bölsche: A költészet természettudományos alapjai (1887) (Salyámosy Miklós) | 57 |
| Ferdinand Brunetiére: Az irodalmi műfajok fejlődése (1889) (Ádám Péter) | 60 |
| Georges Renard: Hogyan határozhatjuk meg egy irodalmi korszak határait (1900) (Ádám Anikó) | 64 |
| Gustave Lanson: A tudományosság és az irodalomtudomány módszertana (1909) (Ádám Péter) | 68 |
| Tolnai Vilmos: Bevezetés az irodalomtudományba (1922) | 72 |
| Értelmezés | |
| Riedl Frigyes: Arany János (1887) | 80 |
| Péterfy Jenő: Arany János Őszikéi (1888) | 89 |
| Wilhelm Scherer: Goethe: Werther (1883) (Szaszovszky József) | 93 |
| Szellemtörténet | |
| Kontextus | |
| Wilhelm Dilthey: Bevezetés a szellemtudományokban (1883) (Erdélyi Ágnes) | 99 |
| Wilhelm Dilthey: Vázlatok a történelmi ész kritikájához (1910) (Bacsó Béla és Mezei György) | 103 |
| Elmélet | |
| Fritz Strich: Német klasszika és romantika avagy tökéletesség és végtelenség (1922) (Szaszovszky József) | 120 |
| Hermann Korff: A Goethe-kor szellem (1923) (Szaszovszky József) | 125 |
| Horváth János: A rendszerezés alapelvei (1908, 1922, 1976) | 132 |
| Thienemann Tivadar: Irodalomtörténeti alapfogalmak (1927-1930, 1931) | 148 |
| Babits Mihály: Szellemtörténet (1931) | 171 |
| Értelmezés | |
| Babits Mihály: Petőfi és Arany (1910) | 183 |
| Horváth János: Petőfi Sándor (1922) | 193 |
| Friedrich Gundolf: Goethe: Werther (1916) (Szaszovszky József) | 199 |
| Orosz formalizmus | |
| Kontextus | |
| D. Burljuk - V. Hlebnyikov - A. Krucsonih - V. Majakovszkij: Pofon ütik a közízlést (1912) (Radó György) | 215 |
| Imaginista kiáltvány (1919) | 216 |
| Oszip Mandelstan: Az akmeizmus hajnala (1912, 1919) (Erdődi Gábor) | 219 |
| Oszip Brik: Az úgynevezett "formális módszer" (1923) (Szántó Gábor András) | 222 |
| Vlagyimir Majakovszkij: Kit óv a Balfront? (1923) (Enyedy György) | 224 |
| Vita a formális módszerről (1927) (Szántó Gábor András) | 226 |
| Elmélet | |
| Jurij Tinyanov: Az irodalmi tény (1924) (Soproni András) | 228 |
| Jurij Tinyanov: Az irodalmi fejlődésről (1927) (Soproni András) | 240 |
| Borisz Eichenbaum: A "formális módszer" elmélete (1925) (Follinus Gábor) | 248 |
| Borisz Tomasevszkij: Irodalomelmélet (1925) (Szántó Gábor András) | 268 |
| Roman Jakobson - Jurij Tinyanov: Az irodalom és a nyelv tanulmányozásának problémái (1928) (Szántó Gábor András) | 287 |
| Értelmezés | |
| Borisz Eichenbaum: Hogyan készült Gogol Köpönyege (1919) (Gellért György) | 289 |
| Viktor Zsirmunszkij: Byron és Puskin (1924) (Nagy Miklósné) | 300 |
| Vlagyimir Propp: A mese morfológiája (1928) (Soproni András) | 316 |
| Új kritika | |
| Kontextus | |
| Ezra Pound: Visszatekintés (1917) (Kappanyos András) | 323 |
| T. S. Eliot: Hagyomány és egyéniség (1919) (Szentkuthy Miklós) | 331 |
| Charles Kay Ogden - Ivor Armstrong Richards: A jelentés jelentése (1923) (Szekfű András) | 337 |
| Charles W. Morris: A jelek elméletének alapjai (1938) (Fehér Márta) | 342 |
| Elmélet | |
| Cleanth Brooks: Az irónia mint strukturális elv (1937) (Vámosi Pál) | 347 |
| John Crowe Ransom: A kritikai mint puszta spekuláció (1941) (Vámosi Pál) | 357 |
| William K. Wimsatt - Monroe C. Beardsley: Az intencionalitás téveszméje (1954) (Barták Henriett) | 369 |
| Értelmezés | |
| Ivor Armstorng Richards: Az irodalomtudomány gyakorlata (1929) (Barták Henriett) | 380 |
| Cleanth Brooks: Keats erdei történetmondója (1947) (Szegedy-Maszák Mihály) | 391 |
| A stukturalizmus kezdetei | |
| Kontextus | |
| Gottlob Frege: Jelentés és jelölet (1892) (Máté András) | 401 |
| Charles Sanders Peirce: Jeltipológia (1897-1910) (Szegedy-Maszák Mihály) | 406 |
| Ferdinand de Saussure: Bevezetés az általános nyelvészetbe (1916) (B. Lőrinczy Éva) | 408 |
| Ludwig Wittgenstein: Logikai-filozófiai értékelés (1921) (Márkus György) | 418 |
| Edmund Husserl: Fenomenológia (1927) (Rózsahegyi Edit) | 421 |
| Elmélet | |
| Jan Mukarovsky: A művészet mint szemiológia tény (1936) (Bojtár Endre) | 428 |
| Roman Ingarden: Az irodalmi műalkotás kétdimenziós szerkezete (1947) (Cservenits Jolán) | 432 |
| Northrop Frye: Az irodalom archetípusai (1951) (Fejér Katalin) | 440 |
| Roman Jakobson: Nyelvészet és poétika (1958) | 449 |
| Értelmezés | |
| Roman Jakobson - Claude Lévi-Strauss: Baudleaire A macskák című versének elemzése (1962) (Miklós Pál) | 457 |
| Roman Jakobson: Két verselemzés (1970) | 470 |
| A kiteljesedett strukturalizmus | |
| Kontextus | |
| Claude Lévi-Strauss: A mítoszok strukturális elemzése (1955) (Miklós Pál) | 481 |
| Noam Chomsky: A nyelv formális szerkezete (1967) (Pap Mária) | 488 |
| Roland Barthes: A szemiológia elemei (1964) (Kelemen János) | 497 |
| Elmélet | |
| Roland Barthes: A strukuralista aktivitás (1964) (Jávori Jenő) | 523 |
| Roland Barthes: Bevezetés a történetek strukurális elemzésébe (1966) (Simonffy Zsuzsa) | 527 |
| Gerard Genette: Strukturalizmus és irodalomkritika (1966) (Horváth Miléna) | 543 |
| Julia Kristeva: A szöveg és tudománya (1969) (Horváth Andor) | 555 |
| Jurij Lotman: A kommunikáció kétféle modellje a kultúra rendszerében (1973) (Kljuber Anita) | 566 |
| Tzvetan Todorov: Poétika (1967) (Angyalosi Gergely) | 579 |
| Lucien Goldmann: A jelentéssel bíró struktúra fogalma a kultúra történetében (1962) (Jávori Jenő) | 600 |
| Értelmezés | |
| Michale Riffaterre: Költői struktúrák leírása: Baudleaire A macskák című költeményének kétféle megközelítés (1978) (Szegedy-Maszák Mihály) | 606 |
| David Lodge: A realista szöveg elemzése és értelmezése - Ernest Hemingway: Macska az esőben (1981) (Gyuris Norbert) | 624 |