A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
A holokauszt valóban zsidó tragédia volt. Bár nem a zsidóság volt az egyetlen nép, melyet a náci rezsim "különleges elbánásban" részesített (hatmillió zsidó volt a több mint 20 millió ember között, akiket Hitler parancsára megsemmisítettek), egyedül csak a zsidókat ítélték teljes pusztulásra, csak nekik nem jelöltek ki helyet abban az Új Rendben, melyet Hitler bevezetni szándékozott. Ám a holokauszt akkor sem egyszerűen zsidó probléma, s nem egyedül a zsidó történelem eseménye. A holokauszt modern, racionális társadalmunk szüleménye, ez a civilizáció magas fokán álló, az emberi kultúra csúcsteljesítményeit nyújtó társadalom vitte végbe. Éppen ezért ennek a társadalomnak, civilizációnak és kultúrának a problémája. [...]
Végrehajtásának hosszú és tekervényes története során a holokauszt egyetlen pillanatig sem került összeütközésbe a racionalitás elveivel. A „Végső Megoldás" egyszer sem bizonyult ellentétesnek az eredményes, optimális célmegvalósítás racionális megoldásainak...
Tovább
Fülszöveg
A holokauszt valóban zsidó tragédia volt. Bár nem a zsidóság volt az egyetlen nép, melyet a náci rezsim "különleges elbánásban" részesített (hatmillió zsidó volt a több mint 20 millió ember között, akiket Hitler parancsára megsemmisítettek), egyedül csak a zsidókat ítélték teljes pusztulásra, csak nekik nem jelöltek ki helyet abban az Új Rendben, melyet Hitler bevezetni szándékozott. Ám a holokauszt akkor sem egyszerűen zsidó probléma, s nem egyedül a zsidó történelem eseménye. A holokauszt modern, racionális társadalmunk szüleménye, ez a civilizáció magas fokán álló, az emberi kultúra csúcsteljesítményeit nyújtó társadalom vitte végbe. Éppen ezért ennek a társadalomnak, civilizációnak és kultúrának a problémája. [...]
Végrehajtásának hosszú és tekervényes története során a holokauszt egyetlen pillanatig sem került összeütközésbe a racionalitás elveivel. A „Végső Megoldás" egyszer sem bizonyult ellentétesnek az eredményes, optimális célmegvalósítás racionális megoldásainak keresésével. Éppen ellenkezőleg! A racionalitáshoz való aggályos ragaszkodásra építhetett leginkább, s egy olyan bürokrácia teremtette meg kivitelezésének feltételeit, amely adekvátnak bizonyult a formájához és a céljaihoz.
Vissza
Tartalom
Előszó 9
1. Bevezetés: szociológia a holokauszt után 19
A holokauszt mint a modernitás próbája 26
A civilizációs folyamat jelentése 34
Az erkölcsi közömbösség társadalmi megteremtése 42
Az erkölcsi láthatatlanság társadalmi létrehozása 49
A civilizációs folyamat erkölcsi következményei 54
2. Modernitás, rasszizmus, megsemmisítés (I) 57
A zsidók idegenné tételének néhány sajátossága 60
Zsidó be-nem-illés a kereszténység korától a modernitásig 65
Lovagló ülésben a barikád tetején 69
A színejátszó csoport 71
A be-nem-illés modern dimenziói 77
A nem-nemzeti nemzet 84
A rasszizmus modernitása 90
3. Modernitás, rasszizmus, megsemmisítés (II) 97
A heterofóbiától a fajgyűlöletig 98
A fajelmélet mint tudatos társadalom-tervezés 104
A viszolygástól a megsemmisítésig 112
Előretekintve 120
4. A holokauszt egyedülállósága és köznapisága 127
A probléma 130
Kivételes népirtás 133
A modern népirtás sajátossága 140
A munka hierarchikus és funkcionális megosztásának hatásai 146
A bürokratikus célok emberietlenítése 151
A bürokrácia szerepe a holokausztban I54
A modern biztosítékok kudarca 156
Következtetések 162
5. Az áldozatok együttműködésének megszerzése 169
Az áldozatok „elszigetelése" 175
A „mentsd, ami menthető" játszmája 184
Az egyéni racionalitás a kollektív pusztítás szolgálatában 192
Az önfenntartás racionalitása 202
Következtetés 210
6. Az engedelmesség etikája (Milgramet olvasva) 213
Az embertelenség mint a társadalmi távolság függvénye 218
A tett elkövetése és a cinkossá válás 221
A technikába belelátott erkölcs 223
Szabadon lebegő felelősség 226
A hatalom pluralizmusa és a lelkiismeret hatalma 229
A gonoszság társadalmi jellege 232
7. Az erkölcs szociológiai elméletének vázlata 237
A társadalom mint erkölcsgyártó gépezet 239
A holokauszt jelentette kihívás 245
Az erkölcs társadalmasodás-előtti forrásvidéke 251
Társadalmi közelség és erkölcsi felelősség 257
Az erkölcsi felelősség társadalmi elfojtása 262
A távolság társadalmi megteremtése 268
Befejező megjegyzések 275
8. Utólagos tűnődés: racionalitás és szégyen 279
Hivatkozott irodalom 287
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.