1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A mozgás tere

A magyar felsőoktatás és a nemzetközi mobilitási folyamatok/Campus Hungary tanulmánykötet 2014

Szerző

Kiadó: Balassi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 249 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN: 978-615-5389-26-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A felsőoktatási mobilitás, akárcsak az akadémiai autonómia gondolata egyidős az egyetem létrejöttével és folyamatosan végigkíséri azt. A bolognai, párizsi egyetemeken natiókba szerveződő fiatal... Tovább

Előszó

A felsőoktatási mobilitás, akárcsak az akadémiai autonómia gondolata egyidős az egyetem létrejöttével és folyamatosan végigkíséri azt. A bolognai, párizsi egyetemeken natiókba szerveződő fiatal klerikusok ugyanúgy egy nemzetközi „projekt" részesei voltak, mint manapság a felnőttségük és önállóságuk első próbáit az Erasmus ösztöndíj segítségével átélő hallgatók Barcelonában vagy Helsinkiben. A mobilitásnak már évszázadokkal ezelőtt regionális jellemzői voltak. Krakkóban például az egyetem alapítása utáni évszázadokban a hallgatók jelentős hányada éppen a Magyar Királyságból érkezett, s ez nem volt véletlen, mint ahogy az sem, hogy ma a cseh egyetemek nemzetköziesedését a Szlovákiából és Ukrajnából érkező hallgatók táplálják. A statisztika a mobilitás jellemzőinek megragadásában ma éppúgy küzd nehézségekkel, mint a történeti kutatás a mobilitás történeti részleteinek kibontásában. A krakkói egyetem „magyar" alumnusai magyarok, németek vagy éppen szláv anyanyelvűek voltak, ahogy manapság a szlovák állampolgárság a prágai egyetemen gyakran takar magyar nemzetiségű és magyar anyanyelvű hallgatót. A múlt és a jelen párhuzamai kiterjednek a mobilitás tágabb társadalmi-gazdasági-kulturális környezetére is. A hét szabad művészet az univerzális felhasználhatóság ambíciójában rokon az európai kredittranszferek mögött megbúvó oktatási filozófiával: a tudás egyetemes, mégis többet ér, ha idegen oltás is történt a hazai szárba. Az egyetem a nemzeti gazdaságok legfontosabb humán erőforrás-ellátójaként akkor hatékony, ha jól kidolgozott nemzetköziesítési stratégiák és következetesen alkalmazott mobilitási politikák segítik nem csak a hallgatók és a tanárok, de a képzési programok szintjén is. Ezért a mobilitás sohasem csupán az egyetemek belügye, akkor működik jól és főként demokratikusan, ha a legfontosabb „megrendelők", a nemzeti közösségek maguk is fontosnak tartják. A mobilitás exponenciális növekedését az elmúlt években természetesen nem csupán állami ösztönzések hajtották, hanem az egyre inkább összefüggő, valamint egymáshoz is kapcsolódó globális oktatási tér, de a nemzetköziesítés és a mobilitási modellek összetett hálózata. Ázsia felemelkedése, a regionális mobilitás kiterjedése nem független az adott országok által követett gazdaságfejlesztési és külpolitikai törekvésektől, ahogy ezt Kína vagy Szingapúr példája egyaránt igazolja. S arról se feledkezzünk meg, hogy a mobilitás nyilvánvaló bővülése ellenére a hallgatóknak, sőt az oktatóknak is még ma is csak kisebbsége vesz részt a felsőoktatásban eltöltött ideje alatt egyéni vagy szervezett mobilitásban. Vissza

Tartalom

Dr. Hatos Pál: Előszó 7
1. Derényi András: A felsőoktatás nemzetköziesítése: globális pillanatkép 11
2. Kasza Georgina: A nemzetközi hallgatói mobilitás statisztikai megragadása 53
3. Bander Katalin: A nemzetközi hallgatói mobilitás társadalomkutatói megragadása 83
4. Nicolai Netz: A hallgatói mobilitás gátjai. Adatok és felsőoktatás-politikai implikációk négy európai ország vizsgálata alapján 103
5. Kiss László: A tanulmányi célú nemzetközi hallgatói mobilitás alakulása Magyarországon 135
6. Bazsalya Balázs: A hallgatókat mobilizáló tényezők Magyarországon (A nemzetköziesedés folyamata) 161
7. Hőrich Balázs: Az intézmények és oktatók, mint mobilitási klíma 189
8. Hollós Sándor - Pop Marcel: A hallgatói mobilitás intézményi támogatása 211
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv