| A RAJZ ÁLTAL VALÓ KIFEJEZŐKÉPESSÉG FEJLŐDÉSE A KISGYERMEKEKNÉL | |
| Bevezetés | |
| A látás fejlődése | 11 |
| fényérzék | |
| színérzék | |
| formaérzék | |
| Képek és képeskönyvek ábráinak felismerése; a kép és valóság megkülönböztetése | 13 |
| A gyermek értelmi fokához mért jó képeskönyv kellékei | |
| Az ábrázolóképesség fejlődése általában | 17 |
| utánzás | |
| díszítés | |
| a játékszer, mint gyermeki játék első megnyilvánulásai | |
| a gyermekrajzok tanulmányozása és azoknak tárgykörökre való felosztása (1. az ember, 2. az állat, 3. a növényvilág, 4. a körülöttünk levő tárgyak, 5. az írás és díszítés ábrázolásai) | 17 |
| Az emberi alak ábrázolása | |
| A homloknézet kifejezésének fejlődése (a fej, szem, száj, orr, fülek, lábak, karok, kéz és ujjak, a törzs, nyak, mell és has) | 24 |
| Az oldalnézet kifejezésének fejlődése | 31 |
| Az állatok ábrázolása | 37 |
| emlősállatok | |
| madarak | |
| halak | |
| fantasztikus állatképsorozatok | |
| A növényvilág ábrázolása: | 51 |
| firkálás | |
| expressionista ábrázolás | |
| impresszionista ábrázolás | |
| Különböző tárgyak ábrázolása (a tárgyak magukban) | 58 |
| A térbeliség megértése, | |
| A gyermek teljességi érzetének kifejezése | |
| A tárgyak és emberek közti vonatkozás ábrázolással (a nyugalom, mozgás; átélt és kigondolt események kifejezése) | 70 |
| Az írás és díszítés | 76 |
| Összefoglalás | 79 |
| A rajzoktatás célja és feladata: | 81 |
| Fejlődés: | |
| minta után, | |
| természet után, | |
| képzeletből való rajzolás | |
| Célkitűzés: | 83 |
| a szem gyakorlata | |
| a kéz nevezése | |
| az emlékezet gyakorlása és erősítése | |
| Természetes fokozatok: | 87 |
| a mesekor (alsó fok; 5-8 évig) | |
| a Robinson-kor (középfok 8-11 évig) | |
| a jelenkor (a felsőfok ; 11-14 évig) | |
| Az alsófokú rajzoktatás | 89 |
| Bevezetés a színek ismeretébe | |
| A mintázás első kísérletei (alsófok: plasztitlin, közép- és felsőfok: agyag) | 133 |
| Bevezetés a díszítőalkotásba | 138 |
| Képek szemlélése | 141 |
| A MŰVÉSZI SZELLEM AZ ISKOLAI NEVELÉSBEN | |
| Legyen a tanításnak mindig művészeti kerete | 147 |
| A művészeti szellem beillesztése a különböző tantárgyak keretébe | |
| A kézimunkák fajai az alsófokú iskolákban | 154 |
| A kézimunkák felosztása | |
| A rajzoktatás általában | 159 |
| Régi és új tanítási módszerek | |
| Módszeres tanítás a gyermek egyes fejlődési fokának megfelelőleg | |
| A RAJZTANÍTÁS FELÉPÍTÉSE AZ ELSŐ ÉV KEZDETÉN | |
| Általános rész | 165 |
| A szerkesztett, vagy felépített alakforma | |
| A papírszeletekből felépített ember, mint az emberi alak ábrázolása, ismertetésének legalkalmasabb eszköze az első iskolai évben | 171 |
| A leegyszerűsített alakforma s annak különböző felépítési módszerei: | 176 |
| természetes felépítési módja | |
| a formák kézjelek (simogató jelek) általi felépítése | |
| utalás az ábrázolandó tárgy aránya és konstrukciójára és funkciójára | 182 |
| Rajzjavítás | 183 |