Fülszöveg
„Saul FHedlánder két kötetes mesteri művének e rövidített kiadása a Holocaust kivételesen mély elbeszélése. Ge^dagon dokumentálva és sodró olvasmányossággal vonja meg benne a Soah mérlegét."
;;Randolph L. Braham
A szakemberek nemzetközi közössége ezt ^ könyvet tartja az évszázad (az emberi törté-B|Bfl|RjB - nelem) botránya legátfogóbb elbeszélésének.
MA S^ul Friedländer „sorstalanságát" a saját sorsára ^^Eä^Kjl^M I váltó élete maga is az európai civilizáció e ne-
Äj^^PPHI^ hezen feldolgozható jelenségének megteste-- ^^»»-«ffita^fcpJ sülése. Mint Franz Kafka (akiről könyvet írt), Pavel néven Prágában született németnyelvű zsidó családban, 1932-ben. 1939-ben családjával Franciaországba menekült, de itt is utolérte a „náci Németország". Szüleit Auschwitzban égették el, erről csak 1946-ban szerzett tudomást, mert 1942-től Pö«/álnéven egy rejtekhelyen szerzetesek készítették fel a katolikus papi hivatásra. Amikor 1946-ban a egy bölcs pap feltárta előtte családja végzetét, Saulként...
Tovább
Fülszöveg
„Saul FHedlánder két kötetes mesteri művének e rövidített kiadása a Holocaust kivételesen mély elbeszélése. Ge^dagon dokumentálva és sodró olvasmányossággal vonja meg benne a Soah mérlegét."
;;Randolph L. Braham
A szakemberek nemzetközi közössége ezt ^ könyvet tartja az évszázad (az emberi törté-B|Bfl|RjB - nelem) botránya legátfogóbb elbeszélésének.
MA S^ul Friedländer „sorstalanságát" a saját sorsára ^^Eä^Kjl^M I váltó élete maga is az európai civilizáció e ne-
Äj^^PPHI^ hezen feldolgozható jelenségének megteste-- ^^»»-«ffita^fcpJ sülése. Mint Franz Kafka (akiről könyvet írt), Pavel néven Prágában született németnyelvű zsidó családban, 1932-ben. 1939-ben családjával Franciaországba menekült, de itt is utolérte a „náci Németország". Szüleit Auschwitzban égették el, erről csak 1946-ban szerzett tudomást, mert 1942-től Pö«/álnéven egy rejtekhelyen szerzetesek készítették fel a katolikus papi hivatásra. Amikor 1946-ban a egy bölcs pap feltárta előtte családja végzetét, Saulként választott új azonosságot: cionista lett, 1948-ban alijázott, hogy részt vegyen katonaként és értelmiségiként a zsidó állam megteremtésében.
A holokauszt megértése körüli viták már a második világháború lezárása pillanatában elkezdődtek. Ennek az volt a máig nyugvópontra nem jutott kérdése, hogy az európai zsidóság genocídiuma Hitler tudatos tervei megvalósításának a következménye-e, avagy egy lépésről lépésre önmagát generáló folyamaté, amelynek során a vak bürokrácia, az alsóbbrendű vezetők és végrehajtók egyéni ini-ciatívái (és felelőssége), valamint az azok fölötti szemet hunyás volt a folyamatos apokalipszis működtetője. E vita fontos állomása az 1980-as évek közepének „történészvitája" {Historikerstreií), amelyben a német történészszakma és értelmiség megpróbált szembenézni a németség rettenetes közelmúltjával.
Friedländer kétkötetes műve ezekre a vitákra volt - az álláspontokat integráló, azokat összegző - válasz {Nazi Germany andthejews: The Years ofPersecution, 1933-1939,1997, The Years of Extermination: Nazi Germany andtheJews, 1939-1945,2007).
Kötetünk e két hatalmas munka összevont kiadása.
Vissza