Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!

977.804

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nemzeti alaptantervtől az iskolai nevelő-oktatómunka tervezéséig

Tantervkészítők, tanárképző intézmények és pedagógus továbbképzések számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím: Nat-tan
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7315-26-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1995. októberében kiadott Nemzeti Alaptanterv (NAT) sok tekintetben megváltozott helyzetbe hozta, új feladatok elé állította mind a magyar pedagógusképzést, mind a tanárok képzését,... Tovább

Előszó

Az 1995. októberében kiadott Nemzeti Alaptanterv (NAT) sok tekintetben megváltozott helyzetbe hozta, új feladatok elé állította mind a magyar pedagógusképzést, mind a tanárok képzését, felkészítését. Erre érdemes minden érdekeltnek felfigyelni, mivel a NAT céljainak érvényesítése, az általa nyújtott lehetőségek megvalósítása a pedagógusok aktív, kezdeményező, alkotó közreműködése nélkül nem remélhető.
A közoktatás NAT által képviselt új típusú tartalmi szabályozása (céljainak meghatározása, tananyagának kiválasztása, elrendezése, követelményeinek kijelölése, ellenőrzése) ugyanis jelentős változásokat kíván a pedagógusoktól is, mégpedig elsősorban a következő területeken. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
I. FEJEZET
A KÉTPÓLUSÚ TARTALMI SZABÁLYOZÁS KIALAKULÁSA, FUNKCIÓJA, MŰKÖDÉSE 11
ELMÉLETI ALAPOK 11
Mit értünk kétpólusú szabályozáson? 11
Melyek az alaptantervek fő típusai? 13
Melyek a kétpólusú tartalmi szabályozásban meghatározó szerepet játszó tényezők? 16
VÁLOGATÁS A TÉMA SZAKIRODALMÁBÓL 18
FELADATOK, PROBLÉMÁK, GYAKORLATOK 25
A fejezet feldolgozásának várható eredményei 25
Javaslat a fejezet feldolgozására 26
II. FEJEZET
A NEMZETI ALAPTANTERV (NAT) 27
ELMÉLETI KÉRDÉSEK 27
Melyek a NAT-nak az utóbbi évtizedekben elterjedt külföldi alaptantervekkel rokon, azokhoz hasonlítható vonásai? 27
Milyen belső tényezők tették indokolttá a NAT-ban képviselt tartalmi szabályozásra áttérést? 29
Melyek a NAT alkalmazásának jelenleg a legjelentősebb ellentmondásai, problémái? 31
VÁLOGATÁS A TÉMA SZAKIRODALMÁBÓL 40
FELADATOK, PROBLÉMÁK, GYAKORLATOK 45
A fejezet feldolgozásának várható eredményei 45
Feladatok, problémák, gyakorlatok 46
Javaslat a témakör feldolgozására 47
III. FEJEZET
ISKOLAI PEDAGÓGIAI PROGRAM ÉS HELYI TANTERV KÉSZÍTÉSE 49
ELMÉLETI KÉRDÉSEK 49
Mit éltünk iskolai pedagógiai programon és helyi tanterven? Mi az összefüggés közöttük? 49
AZ ISKOLAI PEDAGÓGIAI PROGRAM KIDOLGOZÁSÁNAK FŐ LÉPÉSEI 51
Helyzetelemzés 51
Az iskolában folyó nevelés és oktatás céljainak meghatározása 53
Differenciálás az iskolai pedagógiai programban 55
A helyi tanterv kialakítása a pedagógiai programban 58
A tantárgyi rendszer kialakítása 60
A tantárgyak elrendezése a helyi tantervben 64
A helyi tanterv óraszámainak megállapítása 66
A tantárgyak tartalmának, követelményeinek meghatározása a helyi tantervben 70
Tankönyvek és más taneszközök kijelölése, alkalmazása a helyi tantervben 71
Az ellenőrzés, értékelés tervezése a helyi programban 74
Az iskola pedagógiai programja és a kisebbségi oktatás 79
A fogyatékos tanulók nevelése-oktatása az iskolai pedagógiai programban 80
VÁLOGATÁS A TÉMA SZAKIRODALMÁBÓL 81
Áttekintő, átfogó munkák 81
Az iskolai pedagógiai program kidolgozása során alkalmazható néhány módszer, eljárás bemutatása a szakirodalom alapján 86
FELADATOK, GYAKORLATOK 94
A fejezet feldolgozásának várható eredményei 94
IV. FEJEZET
A HELYI TANTERV LEBONTÁSA: A TANTÁRGYI PROGRAMOKTÓL A TANÓRÁK TERVEZÉSÉIG 98
ELMÉLETI ALAPOK 98
A tantárgyi tantervek (programok) részei 99
A célok megállapítása 99
A tantervi tananyag kiválasztása, elrendezése az évfolyamok között, struktúrájának kialakítása 102
A tantárgyi programok követelményrendszere 104
Taneszközök, módszerek, szervezeti formák tervezése a tantárgyi programban 110
Az ellenőrzés tervezése a tantárgyi programokban 113
A tantárgyi program további bontása adott osztály oktatási folyamatának irányítása során 115
VÁLOGATÁS A TÉMA SZAKIRODALMÁBÓL 118
Kádárné Fülöp Judit - Káldi Tamás: A Profil tantervi rendszer és a helyi tanterv 123
Szebenyi Péter: Helyi tantervváltozatok kidolgozása a NAT szellemében a Fővárosi Pedagógiai Intézetben 134
Melléklet: Óratervek 7-10. évfolyamra 143
FELADATOK, GYAKORLATOK 145
A fejezet feldolgozásának várható eredményei 145
Javasolt vitakérdések 146
Javaslatok a fejezet tartalmának a feldolgozásához 146
V. FEJEZET
A TANTERVI KOMPETENCIA MEGALAPOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN 148
A pedagógusképzés szakjainak közelítése a NAT követelményeihez 150
Változások a tanárjelöltek egységes pedagógiai, pszichológiai alapképzésének tartalmában 152
A NAT szellemének érvényesítése az elméleti alapképzéssel összekapcsolódó képesség- és készségfejlesztő gyakorlatokban 153
A tanárjelöltek tantervkészítési, -fejlesztési felkészítésének lehetőségei a szakmódszertan(ok) oktatásában 154
Nagy Zsuzsa: Curriculum a kémia tanításához 155
A pedagógusjelöltek tantervi kompetenciája kialakításának lehetőségei az iskolai tanítási-nevelési gyakorlatok során 159
A tantervi kompetencia követelményeinek érvényesítése a tanárképzés folyamatában alkalmazott ellenőrzés során 161
A tantervfejlesztés oktatása a tanárképzés szervezeti keretei között 162
Lukács István: Az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán indított Tantervfejlesztő szakkollégium ismertetése 163
Tantervfejlesztési szakértő képzés egyetemi szinten 173
Lehetőségek a tantervelmélet-fejlesztés tanulmányozására doktori (PhD) kurzus keretében 175
Pedagógus továbbképzési programok pedagógusképző intézmények, országos és területi pedagógiai intézmények közreműködésével 176
Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária: A helyi tanterv készítésének programja (Továbbképzési tapasztalatok) 177
FELHASZNÁLT IRODALOM 187

Ballér Endre

Ballér Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ballér Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A nemzeti alaptantervtől az iskolai nevelő-oktatómunka tervezéséig

Szép állapotú példány.

Állapot:
1.840 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba