| Előszó | 5 |
| Az összehasonlitó mesekutatás tárgya, célja és módszere | 7 |
| A primitiv népköltés két fő ága a mese és a dal | |
| Wundt megállapításai | |
| A mese és a monda | |
| A primitiv népmese jellemző vonásai | |
| A mese gyermekessége | |
| Főkülönbség a primitiv emberek meseköltése és a kultúrnépek meséi között; kettejük belső összefüggése | |
| A mesekutatás közelebbi céljai, von der Leyen célkitűzése | |
| A távolabbi célok, néplélektani, kultúrtörténeti és irodalomtörténeti határkérdések megoldása | |
| Az összehasonlító mesekutatás módszere: a földrajz-történeti kutatási mód | |
| Borenius értekezése a Kalevala keletkezési helyéről | |
| Krohn Gyula és Kaarle, Aarne Antti idevágó munkássága | |
| Hármas feladat: a mese és mesemotivumok ősi formájának, keletkezési helyének és idejének megállapítása | |
| A népmese eredete | 19 |
| A különböző népek meséinek nagy hasonlósága | |
| Kisérletek e jelenség okának, a mesék eredetének megmagyarázására | |
| Grimm testvérek, az árja-elmélet | |
| Benfey Tódor, az ind-elmélet | |
| Tylor és Lang, az anthropologiai iskola | |
| Az eredetről szóló elméletek kritikai méltatása | |
| Ujabb elméletek: Katona Lajos, Laistner, Forke | |
| A népmese fejlődése | 45 |
| A mesék fejlődésének bélyegző jegyei: a fejlődési formák egymásmellettisége, átmeneti formák | |
| Wundt elmélete a mese fejlődéséről: mythologiai, tréfás és erkölcsi meseformák | |
| Tündérmese | |
| Aetiologiai, biologiai mesék | |
| A psychoanalytikai kutatási módszer a mesék fejlődésére | |
| Általános elvek | |
| Példa: a két testvér ó-egyptomi meséje | |
| A népmese változásai | 82 |
| A népmesék alkotó elemei: mesemotivum, meseformula, mesetypus | |
| Ethnologiai mesemotivum: a Polyphemos-mesék | |
| A Jephta-motivum | |
| Mythologiai mesemotivumok: a Grimm-féle gyüjtemény 92. és 93. számu darabja | |
| Kharaktermotivumok: a Rampsinit király kincse | |
| Néhány nevezetes mesetypus | |
| Csonka motivumok | |
| A mesemotivumok kereszteződése | |
| A népmese szerkezete | 104 |
| Architektonikus elrendezés | |
| A hagyomány erős hatása | |
| Hármas tagoltság. Három hős, egy feladat | |
| Három feladat, egy hős | |
| Hármas felosztás, mint az időrend következése | |
| A cselekmény párhuzamossága | |
| A fő hős ketté oszlása | |
| A csonka kezü leány meséje a psychoanalysis megvilágításában | |
| Az ó-ind mese | 118 |
| Az ind meseköltés jellemző vonásai | |
| Ó-ind mesegyűjtemények: a Vétalapancavinsati | |
| A Siddhi-Kür | |
| A Sinhásanadvátrinsati | |
| A Sukasaptati | |
| Nahsabi perzsa fordítása, a Túti-Náme | |
| Kádiri fordítása | |
| A Kathásaritságara | |
| A Pancatantra | |
| Kalila és Dimna | |
| Rozsnyai Dávid műve | |
| A Hitópadésa | |
| A Hét Bölcs Mester | |
| Dzsátakák és ávadánák | |
| Az ó-ind mese hatása a nyugati népek meséire | 138 |
| Sómadéva és Boccaccio | |
| Párhuzamos helyek a Sukasaptati és a Dekamerone között | |
| A botcsinálta doktor | |
| Ind eredetű népmesék | |
| A hálás állatok és hálátlan ember meséje | |
| A varázsló és tanítványa | |
| A hűtlen feleség meséje | |
| A három érzékeny testvér | |
| A klasszikus görög-latin mese | 149 |
| Mesetöredékek | |
| Közmondások | |
| Ámor és Psyche meséje | |
| A mese tartalma és elemzése | |
| Kapcsolatai a népmesével | |
| A hellenistikus korból való kis-plasztikai emlékek tanúsága | |
| Ó-keresztény reliefek | |
| A láthatatlan férj gnostikus elmélete | |
| Tamás apostol hymnusai | |
| Ó-egyptomi vélemény a fáraók isteni eredetéről | |
| Démonok a mai egyptomi néphitben | |
| Psyche mythosa | |
| A Psyche-mese platóni elemei | |
| A mese családfája | |
| A magyar népmese | 175 |
| A magyar népmese jellemző vonásai: logikus fantázia, szemléletesség, világosság, értelmi fensőség, humor, a cselekmény drámaisága | |
| Formális bélyegző vonások: typikus kezdő és záróformák | |
| Népmeséink felosztása a mesehősök célja szerint | |
| A magyar mese fejlődéstörténetének áttekintése | |
| Keresztény hatások | |
| A népkönyvek és széphistóriák | |
| Újkori irodalmi hatások | |