| Előszó | 9 |
| A bölcsőig és a bölcsőben | |
| Az apasághoz való jog | |
| A véletlenség és ötletszerűség a házasodásban | |
| Az anya hibás testi és lelki higiéniája a várandóság idején | |
| Ennek hatása a gyermekre | |
| A szülők első teendői | |
| Tudatlanságuk | |
| A helyettesek | |
| A bábugyermekek | |
| A felelősség | |
| A bajok orvoslása | 19 |
| A gyermek testi nevelése | |
| Emmerson vésleménye | |
| A szülők gondatlansága és tudatlansága a gyermekek testi nevelését illetőleg | |
| A táplálásról: tévedések és balvélemények annak a tápláléknak a mennyiségéről és minőségéről, amelyre a gyermekeknek szükségük van | |
| A ruházatról | |
| A szellőztetésről: fontossága a lakószobákban | |
| Séták a szabad levegőn | |
| Lélegző gyakorlatok | |
| A bőr lélegzéséről, a vízről és a szappanról | |
| A testgyakorlatról | |
| Hogyan fogják fel általában | |
| Elhanyagolásának a veszedelme | |
| A szülők önzésével és gyöngeségével kapcsolatos új hibák | |
| Miért engedjük, hogy gyermekeink dohányozzanak? | |
| A kellő felvilágosítás szükségessége | |
| A háziorvosról | 34 |
| A tűzhelynél: példák és tanulságok | |
| A gyermek első benyomásainak a hatása | |
| Utánzó hajlandósága | |
| Amit szívesen utánoz | |
| A családi élet | |
| Hibák, amelyeket támogat: a kacérkodás és a hiúság | |
| Az önhittség: szalonkomédia | |
| Beszélgetések lámpavilágnál | |
| A féltékenység és a gonoszság | |
| A szülők civakodásai | |
| A könyvek | |
| A cselédek | 53 |
| A hazugság | |
| Hazugságok a gyermekkel szemben; szóbeli hazugságok: hazugságok a magatartásban és a gesztusokban | |
| A gyermekek előtt elkövetett rájuk vonatkozó hazugságok | |
| Hazugságok, amelyeket maguk közt és amelyeket idegenekkel szemben követnek el a szülők | |
| A gyermekekre ráparancsolt hazugságok | |
| Azok a feltételek, amelyek előmozdítják ezt a nevelést | |
| Különböző hatásai a jó és a rossz lelkületekre | |
| Megengedett hazugságok | |
| Hogyan viselkedjenek a szülők | 67 |
| A fegyelem | |
| A fegyelem hiánya | |
| Ennek okai | |
| A szülők nem látják gyermekeiknek a hibáit | |
| Ennek okai: a szeretet, a hiúság, a szabad akaratra vonatkozó elfogultságok | |
| Ha látják a hibákat, nem akarják ostorozni, akár, mert nincs hozzá bátorságuk, akár ügyetlen számításból, akár mert attól tartanak, hogy elvesztik gyermekeik szeretetét | |
| Ha akarják is, nem tudják, mert sem az emberi lélek általános törvényeihez, sem gyermekeik sajátos jelleméhez nem tudnak alkalmazkodni | |
| Bizonyítékok | |
| A tapintat a nevelésben | |
| Amit a szülők a gyermekektől tanulnak | 83 |
| A titkos fejezet | |
| A titkos fejezet a családban, az iskolában | |
| Miért titkos ez a fejezet? | |
| Az egész kicsinyeknél szükséges erkölcsi és fizikai profilaxis | |
| Annak a veszedelme a gyermekekre, hogy nincsenek felvilágosítva a kellő pillanatban | |
| A könyvek és a pajtások | |
| Mikor kell őket felvilágosítani? | |
| Ki világosítsa fel őket? | |
| A szülők | |
| A pajtások | |
| Az orvos | |
| Hogyan világosítsuk fel őket? | |
| A szemérmetesség veszedelmei | |
| Mit akarnak a mai gyermekek? | |
| A tisztán tudományos felvilágosítás veszedelmei | 100 |
| A szülők, a gyermekek és a tanítók | |
| A középiskola megválasztása | |
| Az internátus, az externátus | |
| A szülők és gyermekek viszonya a középiskolai esztendők alatt: milyennek kell annak lennie; és milyen | |
| Az összműködés szükségessége a szülők és a tanítók között | |
| Bizonyos szülők rosszakarata: ennek okai | |
| Szülők, akiknek a közreműködése ügyetlen | |
| Milyennek kellene lennie ennek a közreműködésnek? | 123 |
| A szellemi nevelésről | |
| A szellemi nevelés fontossága | |
| Nehézségei | |
| Régi felfogások; ma uralkodó felfogások | |
| Hogyan valósul meg ez a felfogás a családban | |
| Veszedelmei a gyermekekre és a szülőkre nézve | |
| Nevelés és tanítás | |
| Az értelem nevelése több, mint a tanítás | |
| Kötelességek, amelyek belőle származnak | 142 |
| A szellemi nevelésről (Folytatás) | |
| Az öntudatlan nevelésről | |
| Az első benyomdások és az első ismeretek fontossága | |
| Mit mond Gounod? | |
| Az első asszociációk és az első szokások fontossága | |
| A tudatos nevelésről | |
| 1. szabály (Arisztotelész): a gyermek szoktatása az önálló gondolkozásra | |
| 2. szabály: érdeklődésének a fölkeltése ösztönszerű reakcióknak az előidézésével (William James) | |
| Kellő feltételek annak az elérésére, hogy: megismerjék képességeit; az eszközök változtatása olyan mértékben, amint a gondolkozása kifejlődik | |
| Azok a veszedelmek, amelyeket minden mai módszer jelent | |
| Dickens, Fouillée, Georges Sand véleménye | |
| 3. szabály: a meglevő jó szokások biztosítása folytonos gyakorlattal | |
| 4. szabály: minden tanulmány arányos felhasználása nevelő értéke szerint | |
| A tudomány és az irodalom | |
| A szülők kiváltságos szerepe | |
| 5. szabály: adjunk a gyermeknek olyan nevelést, amely ne járuljon hozzá ahhoz, hogy később társadalmi osztályából lecsússzék | 155 |
| Az akarat nevelése | |
| Ez a nevelés elválaszthatatlan többi képességünknek a nevelésétől | |
| Az akarat fontossága az életben | |
| Az önuralom és az önirányítás | |
| Az akarat, a magamegtartóztatás és az ösztönző erő | |
| Két régi szokás | |
| Hogyan jellemzik ezek akaratunknak a nevelését | |
| A játékok, akaratiskola Franciaországban és Angliában | |
| A kockázattól való félelem a mindennapi életben | |
| G. Le Bon leírása | |
| A fejlődés néhány tünete | |
| Hogyan gyöngítheti a tanulságos szabadság az akaratot, s hogyan erősítheti meg a kemény fegyelem | 171 |
| Az akarat nevelése (Folytatás) | |
| Az akarat különböző természete az egyének szerint | |
| Követendő főszabályok: erősítsük a szervezetet, hogy erősítsük az akaratot | |
| Tűzzünk ki mindig az akaratnak valami határozott célt | |
| Franklin módszere | |
| A gyermek értse meg és szeresse a célt, amelyet kitűznek neki | |
| Bízzék erőfeszítéseinek a sikerében | |
| E feltételek megvalósításának eszközei: a cselekvésre való késztetés | |
| Az igyekezet tehetségének élénk fenntartása | |
| A szoktatás fontossága | |
| Az érzésre való hivatkozás | |
| Az akarat társadalmi és egyéni támasztékai | |
| Az akarat ellenségei: belső és külső ellenségek | |
| Leküzdésüknek az eszközei | 184 |
| A vallásos nevelésről | |
| Ellentét a szülők hite és ama vallás között, amelyre gyermekeiket taníttatják | |
| Vallásos szülők, akik kapcsolatban maradnak a szertartással, amelyet maguk nem gyakorolnak már, de gyermekeikkel elvégeztetik | |
| Eltérő vallásos meggyőződésű szülők | |
| Az ebből származó nehézségek | |
| Vallásellenes szülők | |
| Akik más és más fontosságot tulajdonítanak a leányok, illetőleg a fiúk vallásos nevelésének | |
| Eljárásuk logikája és erkölcstelensége | |
| Vallástalan szülők | |
| A színház és az élet | |
| Pierre Leroux véleménye | 203 |
| A vallásos nevelésről (Folytatás) | |
| Szülők, akik gyermekeiket a maguk hitében neveltetik | |
| Vallástalan szülők | |
| Annak a szüksége, hogy a dogmatikus oktatást történelmi oktatással helyettesítsük | |
| E változtatás indokolása | |
| Milyenné lesz akkor az erkölcs | |
| A genfi szabadgondolkodók társasága | |
| Néhány megjegyzés | |
| 1. a vallásokra általában tett ellenvetésekről | |
| 2. a gyermekeinknek előadott vallástörténelem célszerűségéről, nehézségéről és hiányosságáról | |
| 3. a gyermekek szellemi állapotáról és a nekik megfelelő oktatásról | |
| Vallásos szülők, akik gyermekeiknek tisztán filozófikus vallásos nevelést adnak | |
| Az ő okaik | |
| E metódusuk méltatása | |
| A vallásfelekezeti nevelés | |
| Elkerülendő hibái | |
| Türelmetlenség | |
| A kis ájtatosságok | |
| Verbalizmus és szajkózás | |
| Antropomorfizmus és családiasság | 221 |
| Túl a középiskolán | |
| Az ifjúság | |
| Vonzódása az új iránt és gyors fellobbanásai | |
| Függetlenségi vágya és ellentmondó kedve | |
| Szeretete mindaz iránt, ami fiatal és mozgalmas | |
| Az igaz és hamis embertisztelés | |
| Az úszás tanításának három módszere: alkalmazásuk | |
| A fiatalember családja körében és azon kívül | |
| Új környezetének az alakulása | |
| A vendéglő és a szálloda | |
| A családi panzió | |
| A diákfészek | |
| A társaságok és a körök; a sportegyesületek; csatlakozás a jótékonyság műveihez | |
| A fiatalember budgetje | |
| Hogyan gondoskodnak róla a szegény szülők és a gazdag szülők? | |
| Elkerülendő oktalanságok | 237 |
| Ifjúkori tévedések | |
| Pusztuló hagyomány | |
| Hogyan tisztelik a nőt az idősebbek és hogyan a gyermekek | |
| E változás okai | |
| Az anyák gondatlansága; a szülők túlságos bizalmaskodása | |
| A környezet káros befolyása | |
| Az ifjúságnak ki kell tombolnia magát | |
| Az érvek, amelyekkel ezt megokolják | |
| Ez érvek értéke tudományos és erkölcsi szempontból | |
| A Kreutzer-szonáta | |
| Előkelő szeretők és szobaleányok | |
| Szent tartozások | |
| Nem lehet tréfálni a szerelemmel | 260 |
| Utolsó lépcsőfokok | |
| A katonai szolgálat: ellentmondások és előítéletek | |
| Az ezrednél eltöltött idő üdvös hatása a testi, erkölcsi és szociális feltételei szempontjából | |
| Mik ennek a feltételei? | |
| Az állás | |
| Megszerzésének egyre nagyobb nehézsége | |
| Mik a föltételei a jó állásnak? | |
| Állami hivatalok | |
| Pályázhat-e bárki állami hivatalra, politikai véleményére való tekintet nélkül? | |
| Ellenkező vélemények | |
| A beajánlások | |
| Kíméletlen szerepük; mi ennek az oka? | |
| A házasság | |
| Miért házasodunk későn? | |
| A korai házasság előnyei | |
| Az eljegyzésről | |
| A pénzházasság és az észházasság | |
| A szív és a hozomány | |
| Minden áron elkerülendő házasságok | |
| Konklúziók | 278 |