| V. J. Sztruminszkij: Usinszkij neveléselmélete | 5 |
| A nevelés történetéből | |
| A nemzeti jelleg a köznevelésben | 49 |
| Bevezetés | 49 |
| Az európai nevelés általános történelmi alapjai | 50 |
| A német köznevelés jellemző vonásai | 54 |
| Az angol köznevelés | 56 |
| A francia köznevelés. Néhány szó Jacotot módszeréről | 65 |
| Közoktatás az Észak-Amerikai Államokban | 75 |
| A nevelés nemzeti eszményének és elméletének hívei és ellenfelei Németországban | 87 |
| A jellem. Elemei. A vérmérséklet öröklődése. Az élet és a nevelés hatása a jellemre. A nemzeti elem az ember jellemében | 107 |
| Nevelés és jellem. Milyen szerepet játszik a nemzeti jelleg a nevelésben? | 113 |
| A nevelés elméletéhez | |
| A pedagógiai irodalom hasznáról | 123 |
| Előszó a "Pedagógiai antropológia" I. kötetéhez | 143 |
| Pedagógiai tantervek | 179 |
| A pedagógia tanterve a leányiskolák számára | 179 |
| A pedagógia tanterve a leányiskolák szakosított osztályaiban | 188 |
| Pedagógiai tanterv a leányiskolák két felső általános osztálya számára | 197 |
| Az ész és az értelem szerepe a nevelésben | 203 |
| Az iskola és az oktatás jelentősége a nevelésben | |
| A népiskolákkal kapcsolatos kérdések | 211 |
| Az iskola három eleme | 220 |
| A gyermekek meggyőződéseinek neveléséről | 239 |
| Az oktatás és a nevelés közti szakadékról. (Usinszkij feljegyzései a gatcsinai intézet átszervezésének tervezetéhez) | 241 |
| Visszaemlékezés a novgorod-szeverszki gimnázium oktatómunkájára | 249 |
| A nevelés céljai | |
| A célok jelentősége az életben | 261 |
| A munka pszichikai és nevelési jelentősége | 270 |
| Az erkölcsi hatás mint a nevelés fő feladata | 292 |
| A nevelés pszichológiai alapjai | |
| A pszichikai folyamatok materiális alapjáról | 309 |
| A törekvések hipotézise | 309 |
| A velünk született törekvések | 314 |
| A társadalmi létfenntartás ösztönei | 321 |
| A tudatos tevékenységre való törekvés | 329 |
| Az ember érzelmeinek kialakulása | 340 |
| Az érzelmek keletkezése tudatos képzetekből | 340 |
| A szív érzelmeinek gyakorlati jelentősége | 346 |
| A félelem és a bátorság | 351 |
| A szégyen és az önelégültség érzése | 366 |
| A tevékenység hiányának érzése | 373 |
| Az ember akaratának és jellemének kialakulása | 383 |
| Az akarat mint a lélek hatalma a test felett | 383 |
| A kívánások átalakulása meggyőződésekké, hajlamokká és szenvedélyekké | 390 |
| A jellem kialakulása és fő tényezői | 407 |
| Az akarat mint a szabadságra való törekvés | 438 |
| Az akaratgyengeség és a belőle származó hajlamok | 447 |
| A nevelés módszertanáról | |
| A nevelés | 467 |
| Az ifjú nemzedékre gyakorolt tudatos és megfontolt hatásról | 469 |
| A gyermek önuralomra való nevelése | 473 |
| A szokások neveléséről | 479 |
| A szokások erkölcsi és pedagógiai jelentősége | 491 |
| Az érzelmek neveléséről | 497 |
| Első pedagógiai függelék | 497 |
| Második pedagógiai függelék | 537 |
| A fegyelem az osztályban | 545 |
| Magyarázatok | |
| Jegyzetek | 551 |
| Névmutató | 564 |