| I. kötet | |
| Kästner: A pszichológia tanulásához ajánljuk | 9 |
| Bevezető | |
| Rogers C.: Hatalom vagy személyek: két nevelési irányzat | 13 |
| Mit nyújthat a pszichológia a pedagógusnak | 27 |
| Klein Sándor: Mit várhat a pedagógus a pszichológiától? | 30 |
| Buda Béla: Az iskolapszichológiáról és az iskolapszichológus tevékenységéről | 41 |
| Hoffmann Gertrúd: A pszichológus együttműködése a pedagógussal az iskolai munkát magatartásával zavaró gyermek kapcsán | 57 |
| Ginott H.: A pszichológus segítségére szoruló gyerekek | 70 |
| Horváth György: Pszichológia és emberismeret | 81 |
| Pataki Ferenc: A pszichológia a nevelésben | 85 |
| A tanuló | |
| Kästner E.: Beszéd az első osztályosokhoz a tanév kezdete alkalmából (részlet) | 94 |
| Kabainé Huszka Antónia: A konformizmus kora, avagy iskolába megy a gyerek | 97 |
| Kerékgyártó Imre: Nevelésünk alanya és tárgya | 113 |
| Galicza János: A serdülő és a tanár | 124 |
| A tanár | |
| Klein Sándor: A tanár mint a tanulók személyiségfejlődésének serkentője | 132 |
| White R. - Lippit R.: A vezető viselkedése és a tagság reakciója háromféle "társadalmi klímában" | 137 |
| Snyders G.: A három gyerekcsoport és a három vezető (Lewin, Lippit és White kísérletei) | 165 |
| Adelson J.: A tanár mint modell | 176 |
| Skinner B. F.: Miért nem eredményes a pedagógusok munkája? | 189 |
| Rogers C.: Facilitárorrá válni | 205 |
| Fejlődés fejlesztés | |
| Salamon Jenő: A pszichikum fejlődésének alaptörvényei | 219 |
| Piaget J.: A gyermek fejlődése | 228 |
| Mille de R.: A képzelet fejlesztése | 250 |
| Buda Béla: Egyéni különbségek a személyiség fejlődésében | 269 |
| Klein Sándor - Farkas Katalin: Pedagógusok a tehetségfejlesztés szolgálatában | 282 |
| Meinhardt J.: Az érési szakasz krízise | 296 |
| II. kötet | |
| Tanulás és gondolkodás | |
| J. S. Bruner: A tanulás vágya | 5 |
| B. F. Skinner: A gondolkodás tanítása | 18 |
| Kardos Lajos: A tanulás pszichológiai problémái | 41 |
| Klein Sándor: A kerativitás pszichológiája | 58 |
| Ranschburg Jenő: A szociális tanulás | 76 |
| Kommunikáció és hatás | |
| Hunyady György: A kommunikáció pszichológiája | 91 |
| E. T. Hall: Távolságok az emberek között | 104 |
| Csepeli György: A véleményváltoztatás, a meggyőzés, a rábeszélés, a befolyásolás | 117 |
| Montágh Imre: Nemcsak szóból ért az ember | 126 |
| H. Ginott: Kongruens kommunikáció | 151 |
| Th. Gordon: Amit a tanár tehet, ha a diákok viselkedése gondot okoz neki | 172 |
| Eszmények és értékek | |
| C. Rogers: Ilyen vagyon | 197 |
| Zirinszky László: Eszmények | 208 |
| Pataki Ferenc: Az értékorientáció kérései a 10-18 éves korban | 216 |
| Gáspárné Zauner Éva: Ifjúkorúak értékválasztásai | 238 |
| Váriné Szilágyi Ibolya: Értékrendszerek, értékek megismerhetősége napjainkban | 244 |
| A család és hiánya | |
| Ranschburg Jenő: Anya-gyermek kapcsolat | 257 |
| Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyerek anyag nélkül. A szeretetkapcsolat hiánya | 272 |
| F. Várkonyi Zsuzsa: Félelmek, haragok, remények. A szülők megnyerése | 281 |
| Lénárd Ferenc: Család és iskola | 286 |
| Ritoók Pálné: Pályaválasztási problémák az iskolában | 290 |