A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A nevelésügy távlati fejlesztéséről

VI. Nevelésügyi kongresszus/1993. augusztus 25-28.

Szerkesztő

Kiadó: Okker Oktatási Iroda
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 345 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-853-512-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kétesztendei előkészítő munka után, a Magyar Pedagógiai Társaság kezdeményezésére valamint közel hatvan szakmai és érdekvédelmi szervezet, egyesület és társaság részvételével, a Pro Educatione... Tovább

Előszó

Kétesztendei előkészítő munka után, a Magyar Pedagógiai Társaság kezdeményezésére valamint közel hatvan szakmai és érdekvédelmi szervezet, egyesület és társaság részvételével, a Pro Educatione gentis Hungariae Alapítvány közreműködésével 1993. augusztus 25-28. között került megrendezésre Budapesten a VI. Nevelésügyi Kongresszus. A sorszám a magyar oktatásügy ama hagyományának folytatását jelzi, hogy a nagy történelmi jelentőségű változásokhoz kapcsolódóan a pedagógusok felmérték helyzetüket, és igyekeztek meghatározni feladataikat. Az első alkalommal 1848-ban, majd az azt követő dátumok a következők voltak: 1896, 1928, 1948, 1970. A VI. Nevelésügyi Kongresszus arra törekedett, hogy szakmai tanácskozássá váljon, ahol pedagógiai felfogások és áramlatok jelentkezhetnek oktatáspolitikai távlatban. A VI. Nevelésügyi Kongresszus - ennyiben követte a megelőző tanácskozások hagyományait - áttekintette nevelésügyünk helyzetét, föltárta a megoldásra váró gondokat, kijelölte azokat a legfőbb fejlesztési irányokat, amelyekhez az ezredfordulóig a magyar közoktatásnak igazodnia kell. Hosszú vívódás előzte meg a megrendezés végső igenjének a kimondását. Ennek volt politikai jellege is, hiszen az akkori minisztériumi irányítás sem nem támogatta, sem nem támadta a megrendezésre vonatkozó elképzelést; voltak szakmai ellenzői, akik nem tartották azt aktuálisnak, s attól tartottak, hogy az nem lesz képes kivédeni a politika érvényesülését, harmadrészt befolyásolták a döntés meghozatalát a Kongresszus megrendezéséhez rendelkezésre álló minimális anyagiak is. Végül is a Szervezőbizottság vállalta, hogy szembenéz mind az objektív, mind a szubjektív nehézségekkel, és folytatja a Kongresszus előkészítését. A Kongresszus előkészítése során nyolc kérdéskört bocsátottunk szakmai vitára:
-Társadalmi, gazdasági korszakváltás és a magyar oktatásügy. Az európai oktatási rendszerhez való igazodás társadalmi és gazdasági feltételei
-A nevelés társadalmi szerepe, társadalmi céljaink iskolai megjelenése, nevelési rendszerünk kívánatos alakulása
-Korszerű műveltségi tartalmak -
A szakmai képzés formái és tartalma
-Önkormányzat és irányítás, autonómiák és függőségek a következő évtizedek oktatási rendszerében
-A pedagógusok és a pedagógusképzés -
A neveléstudomány helyzete és fejlesztésének feltételei -
Másság, tolerancia és pedagógiai alternatívák Vissza

Tartalom

Az előző tanügyi/nevelésügyi kongresszusok időpontjai és témái 4
Mádl Ferenc miniszter levele Köpeczi Bélához 10
Biszterszky Elemér államtitkár levele Köpeczi Bélához 11
Bevezető 12
Schüttler Tamás: A magyar nevelésügy és neveléstudomány aktuális
problémái 15
AZ ELŐKONGRESSZUSOK REFERÁTUMAI ÉS AJÁNLÁSAI A
VI. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS SZÁMÁRA 32
Természet- és környezetvédelem 32
Victor András: A környezeti nevelés rendszere 32
Családpedagógia 57
Csizmadia Ferencné: A családpedagógia fogalma, tartalma 57
Kollégiumi nevelés 64
Széchy Eva: Honnan hová? - A kollégiumokról 64
Gyermek- és ifjúságvédelem 72
Cseres Judit: Ajánlások 72
Kisgyermeknevelés 73
Villányi Györgyné és munkatársai: A 0-3 éves korú gyermekek nevelése 73
Óvodai nevelés 80
Villányi Györgyné és munkatársai: A 3-6-7 éves korosztály
nevelése 80
Kovács György és munkatársai: Az óvodai nevelés társadalmi
szerepe, perspektívái 82
Gyógypedagógia 96
Isépy Mária: A másság elfogadásáért 96
Felnőttoktatás 97
Maród Andor: A felnőttoktatás problémái Magyarországon 97
Csorna Gyula: A dolgozók iskoláinak átalakulása 101
Csorna Gyula: Milyen szerepe van napjainkban a dolgozók
iskoláinak, és milyen változások szükségesek a működésükben? 114
Zrinszky László: Miért szűkös és oly kevéssé hatékony ma
Magyarországon az andragógiai kutatás? 115
Ajánlások 119
Nemzetiségi oktatás 124
Drahos Ágoston-Meláth Ferenc : A nemzeti (etnikai) kisebbségi
nevelés-oktatás korszerűsítéséért - Ajánlások 124
Zenei nevelés 126
A zeneiskolákról és a zenei nevelésről - Ajánlások 126
PROGRAM 129
NYITÓ PLENÁRIS ÜLÉS 132
Köpeczi Béla: A magyar nevelésügy távlati problémái 132
A FELKÉRT HOZZÁSZÓLÓK ELHANGZOTT ÉS
SZERKESZTETT ELŐADÁSAI 139
Pataki Ferenc: Nyitott jövő - nyitott kérdések a nevelésügyben 139
Harmati Béla: A nevelésben az egyházi tradíció kapcsolódik a
humánus erkölcsiséghez és a tudományossághoz 147
Sáska Géza: A szakmai és a politikai szféra elkülönülése a
nevelésügyben 150
Pásztor Béla: Az önkormányzatok helyzete és az oktatás irányítása 155
Benedek András: Szakképzés és nevelés 157
Illyés Sándor: A különösség problémája a neveléstudományban 161
Marx György: A jövő század regénye 166
Gazsó Ferenc: Az iskola mint társadalmi alrendszer szociológiai értelmezése 176
Vida Gábor: A globális ökológiai gondok megoldása: az emberiség növekedőképes tudása 182
Mihály Ottó: A neveléstudomány feladata és a gyakorlat 185
A SZEKCIÓK MUNKÁJA 190
1. szekció 190
Társadalmi, gazdasági korszakváltás és a magyar oktatásügy.
Az európai oktatási rendszerhez való igazodás társadalmi és
gazdasági feltételei (Szekcióvezető: Kozma Tamás) 190
Vitaindító 190
Szekcióprogram 194
2.szekció 195
A nevelés társadalmi szerepe, társadalmi céljaink iskolai
megjelenése, nevelési rendszerünk kívánatos alakulása
(Szekcióvezető: Zrinszky László) 195
Vitaindító 195
Szekcióprogram 198
Hozzászólások 198
Ajánlások 223
3. szekció 224
Korszerű műveltségi tartalmak (Szekcióvezető: Ballér Endre) 224
Vitaindító 224
Szekcióprogram 225
Hozzászólások 226
4. szekció 244
A szakmai képzés formái és tartalma
(Szekcióvezető: Szép Zsófia) 244
Vitaindító 244
Szekcióprogram 245
Hozzászólások 246
5. szekció 250
Önkormányzat és irányítás, autonómiák és függőségek a
következő évtized oktatási rendszerében
(Szekcióvezető: Kuknyó János) 250
Vitaindító 250
Szekcióprogram 253
6. szekció 254
A pedagógusok és a pedagógusképzés
(Szekcióvezető: Hunyady Györgyné) 254
Vitaindító 254
Szekcióprogram 260
Hozzászólások 261
Ajánlások 279
7. szekció 280
A neveléstudomány helyzete és fejlesztésének feltételei
(Szekcióvezető: Mihály Ottó) 280
8. szekció 281
Másság, tolerancia és pedagógiai alternatívák
(Szekcióvezető: Ranschburg Ágnes) 281
Vitaindító 281
Szekcióprogram 284
Hozzászólások 284
Ajánlások 293
ZÁRÓ PLENÁRIS ÜLÉS 295
Biszterszky Elemér: Boldog új évezredet! 295
A szekcióvezetők beszámolói a szekciók munkájáról 299
1. szekció 299
2. szekció 301
3. szekció 304
4. szekció 307
5. szekció 310
6. szekció 313
7. szekció 316
8. szekció 319
Köpeczi Béla: Zárszó 322
Fazekas László: Pro Educatione gentis Hungáriáé Alapítvány 325
A VI. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS AJÁNLÁSAI 327
Vargáné Fónagy Erzsébet: A VI. Nevelésügyi Kongresszus után 335
A KONGRESSZUS SZERVEZETE 337
A Szervezőbizottság 337
A Tudományos-Szakmai Bizottság 338
A Kongresszus résztvevői 339
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A nevelésügy távlati fejlesztéséről A nevelésügy távlati fejlesztéséről A nevelésügy távlati fejlesztéséről A nevelésügy távlati fejlesztéséről

A borító enyhén kopottas, töredezett.

Állapot:
2.880 Ft
1.440 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba
konyv