kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 619 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 29 cm x 21 cm |
| ISBN: | 963-389-481-6 |
| Megjegyzés: | Javított, bővített kiadás. A könyv fekete-fehér fotókkal, ábrákkal gazdagon illusztrált. |
| Szerkesztői tanácsadók | 8 |
| Előszó | 9 |
| Közkeletű nézetek a nyelvről | 11 |
| Széles körben elterjedt nyelvi hiedelmek és attitűdök; a nyelv legfontosabb funkciói | |
| A perspektív hagyomány | 12 |
| A nyelvi autoritás és nyelvhelyesség népszerű elképzelései; purizmus és nyelvváltozás; a nyelvészeti leírás szerepe | |
| A nyelvek egyenrangúsága | 17 |
| A primitív nyelvek és a nyelvek felsőbbrendűségének mítosza | |
| A nyelvi mágia | 19 |
| Nyelvi babonák és tabuk; a tulajdonnevek misztikus ereje | |
| A nyelv funkciói | 21 |
| A nyelv által betöltött kulturális, társadalmi és személyes funkciók | |
| Nyelv és gondolkodás | 25 |
| A nyelv és gondolkodás közötti összetett viszony; a nyelvi realitivizmus fogalma | |
| Nyelv és ember | 29 |
| Az egyéniség és a társadalmi idenitás nyelvi kifejeződésének módjai | |
| A nyelv és a testi adottságok | 30 |
| A nyelv, illetve az életkor, nem, fizikai típus és testi állapot kapcsolata; hanglenyomatok; férfi és női beszéd | |
| A nyelv és a pszichológiai sajátosságok | 35 |
| A nyelv, illetve a személyiség, intelligencia és más pszichológia tényezők kapcsolata | |
| A nyelv és a földrajzi hovatartozás | 38 |
| A beszélők területi háttere; akcentusok, dialektusok, nyelvi térségek és a nyelvjáráskutatás | |
| A nyelv és az etnikai, nemzeti hovatartozás | 51 |
| Nyelv, etnikum és nacionalizmus; a kisebbségi nyelvek és dielektikusok problémája | |
| Társadalmi identitás | 56 |
| Nyelv és társadalmi rétegződés, osztály, státus, szerep, szolidaritás és társadalmi távolság; a szexizmus problémája | |
| Nyelv és kontextus | 68 |
| A beszéd és írás szituációtól függő változatai; korlátozott és titkos nyelvek; nyelvi játékok és művészetek; szójátékok | |
| Stílus és irodalmi nyelvhasználat | 90 |
| A stílus fogalma; szerzői azonosság és igazságügyi nyelvészet; a költészet, a dráma és a próza irodalmi nyelve | |
| A nyelvi szerkezet | 107 |
| A nyelv valamennyi formájának (beszélt, írott és jelelt) elemzésben szerepet játszó tényezők | |
| Nyelvi szintek | 108 |
| A nyelvi elemzés legfontosabb összetevőinek kapcsolata; a nyelvszerkezet modelljei | |
| Nyelvtipológia és univerzálék | 111 |
| A világ nyelvei között meglevő szerkezeti hasonlóságok és különbözőségek elemzése | |
| A nyelv statisztikai tulajdonságai | 114 |
| A nyelvre jellemző statisztikai szabályszerűségek vizsgálata; a hangok, betűk és szavak előfordulási gyakorisága | |
| Grammatika | 117 |
| Szintaxis és morfológia; a szavak, csoportok, mellékmondatok és mondatok szerkezete | |
| Szemantika | 132 |
| A nyelvi jelentés vizsgálata; a szavak és mondatok szemantikai elemzése | |
| Szótárak | 143 |
| A szótárak használata és értékelése; a lexikográfia múltja, jelene és jövője | |
| Nevek | 149 |
| Minták és tendenciák a személynevek használatában; helynevek és történetük | |
| Diskurzus és szöveg | 154 |
| A beszélt és írott nyelv mondatnál hosszabb szakaszainak kutatása; a társalgás természete; a szövegszerkezet elemzése | |
| Pragmatika | 159 |
| A társas interkació során használt nyelv kiválasztását meghatározó tényezők; beszédaktusok és elemzésük | |
| A nyelv kifejezési formái: A beszéd és a hallás | 163 |
| A kommunikáció hangzó csatornáinak vizsgálata; a beszédképzés, -átadás és -észlelés | |
| A beszéd anatómiája és fiziológiája | 164 |
| A szájüreg és a beszédszervek; a hangképzés sajátosságai | |
| A beszéd akusztikája | 172 |
| A hanghullámok sajátosságai és szerepük a beszédátadásban; a hangspektográf és használata a beszédhang elemzésében | |
| Kísérleti beszédelemzés | 180 |
| Az akusztikai jelek és a hangképző szervek fiziológiájának vizsgálatára használt eszközök | |
| A beszédészlelés | 184 |
| A fül és a hallás folyamata; a beszédészlelés és vizsgálata | |
| Beszéd-előállítás és -felismerés gépekkel | 192 |
| Az automatikus beszéd-előállítás és -felépítés elmélete és gyakorlata | |
| A beszédhangok | 195 |
| Fonetika; a magánhangzók és mássalhangzók leírása; a fonetikai átírások fajtái | |
| A hangok nyelvi használata | 205 |
| Fonológia; fonémák, megkülönböztető jegyek és más modellek; a nyelvek hangrendszereinek összehasonlítása | |
| Szupraszegmentális tulajdonságok | 216 |
| A beszéd prozódiája; hanglejtéssémák, tonális nyelvek; a beszéd és a zene kapcsolata | |
| Hangszimbolika | 222 |
| A hangok és a jelentés kapcsolata; az onomatopoeia szerepe | |
| A nyelv kifejezési formái: Az írás és az olvasás | 225 |
| Az írott nyelv válfajainak kialakulása és funkciói | |
| Írott és beszélt nyelv | 226 |
| A beszéd és az írás viszonya; a beszéd hangzásának visszaadása | |
| Grafikus megjelenítés | 231 |
| Az írott nyelv fizikai tulajdonságai; a grafikus megjelenítés típusai; kézírás, nyomtatás, gépírás és az elektronikus változatok | |
| Nyelvészeti grafológia | 246 |
| Az írás mint szimbólumrendszer; az írás története; az ábécé; betűzés (helyesírás); központozás és más szembenállások; gyorsírásrendszerek | |
| Az írás és olvasás folyamata | 262 |
| Az írás, olvasás és betűzés folyamatának pszichológiai leírásai; a betűzés szabályossága és a helyesírási reformok | |
| A nyelv kifejezési formái: A jelelés és a látás | 275 |
| A siketek által használt jelnyelvek kialakulása és működése | |
| Jelnyelv | 276 |
| Közkeletű téveszmék a jelnyelvről, a siketek jeleinek kialakulása és használata | |
| A jelnyelvek struktúrája | 279 |
| A jelek használata grammatikai szembenállások kifejezésére; az Amerikai jelnyelv | |
| Másodlagos jelnyelvek | 282 |
| Az ujjábécé a jelzett beszéd és a más rendszerek | |
| A gyermeki nyelvelsajátítás | 285 |
| Hogyan tanulják meg a gyermekek anyanyelvüket: módszerek, elméletek és eredmények; az iskolai anyanyelvoktatás | |
| A gyermeknyelv vizsgálata | 286 |
| A gyermeki nyelv vizsgálatának módszerei; beszédképzés és -megértés; a nyelvelsajátítás elméletei | |
| Az első év | 296 |
| A csecsemők hangadásának fejlődése; a korai beszédészlelés és interkació | |
| Fonológiai fejlődés | 301 |
| A hangrendszer elsajátítása; a magánhangzók, a mássalhangzók és az intonáció megtanulása | |
| Grammatikai fejlődés | 304 |
| A nyelvtan elsajátítása; a mondatok hosszának és összetettségének növekedése | |
| Szemantikai fejlődés | 307 |
| A szókincs elsajátítása; az első szavak és jelentésük; a szavak jelentésének megkülönböztetése | |
| Pragmatikai fejlődés | 310 |
| A társalgás készsége elsajátítása; az ikrek nyelve | |
| Nyelvi fejlődés az iskolában | 313 |
| Az iskolai anyanyelvoktatás; a szóbeli kifejezőképesség későbbi fejlődése; az olvasás- és írástanulás | |
| Nyelv, agy és diszfunkció | 325 |
| A nyelv neurológiai alapja; a beszélt, írott és jelelt nyelv diszfunkcióit okozó fizikai és pszichológiai problémák | |
| A nyelv és az agy | 326 |
| Az agy felépítése és működése; féltekei dominancia és lokalizáció, nyelvbotlások és kritikus periódusok | |
| Nyelvi diszfunkció | 335 |
| Incidencia, a károsodások oka és osztályozása; siketség, afázia, diszelxia, diszgráfia, hangképzési, artikulációs és beszédfolyékonysági zavarok, megkésebb beszédfejlődés; alternatív kommunikációs rendszerek és segédeszközök | |
| A világ nyelvei | 359 |
| A múltban és napjainkban beszélt nyelvek - számok, beszélők, források; a nyelvváltozás meghatározása és magyarázata | |
| Hány nyelv van a világon? | 360 |
| A világ nyelveinek azonosítása, megszámlálása és osztályozása | |
| Hányan beszélnek egy nyelvet? | 362 |
| Hogyan határozható meg egy nyelv beszélőinek száma; a világ legelterjedtebb nyelvei és nyelvcsaládjai | |
| A nyelv eredete | 365 |
| Mítoszok és kísérletek a nyelv eredetéről, farkasgyermekek; emberek és főemlősök; a paleontológia tanulsága | |
| A nyelvcsaládok | 370 |
| A nyelvtörténet feltárása; az összehasonlító filológia, a világ nyelvcsaládjai | |
| Az indoeurópai nyelvcsalád | 374 |
| Az indoeurópai nyelvek története, felosztása és beszélőik földrajzi elhelyezkedése | |
| Más nyelvcsaládok | 384 |
| A világ (nem indoeurópai) nyelveink földrajzi eloszlása, nyelvcsaládjaik és beszélőik | |
| Szigetnyelvek | 406 |
| A nagyobb nyelvcsaládokba nem sorolható nyelvek | |
| A nyelvváltozás | 409 |
| A hangrendszer, a nyelvtan és a szókincs változása; glottokronológia; magyarázatok a nyelvváltozásra | |
| Pidgin és kreol nyelvek | 417 |
| Eredetük, földrajzi eloszlásuk, a pdigin és kreol nyelvek napjainkban | |
| A nyelv a világban | 425 |
| A világ nyelveinek és nyelvváltozatainak sokfélesége által okozott kommunikációs problémák és a lehetséges megoldások | |
| Nyelvi korlátok | 426 |
| Az idegen nyelvek által a nemzetközi kommunikációban okozott problémák, a nyelv és az üzleti világ | |
| Fordítás és tolmácsolás | 428 |
| A fordítás és tolmácsolás elmélete és gyakorlata; a gépi fordítás szerepe | |
| Mesterséges nyelvek | 438 |
| A mesterséges nyelvek története és jelenlegi helyzetük; eszperantó, Basic English és más rendszerek | |
| Világnyelvek | 444 |
| A nyelvek nemzetközi használata; hivatalos nyelvek, a világangol és változatai | |
| Többnyelvűség | 449 |
| A kétnyelvű attitűdök és a kétnyelvű lét okai és elterjedése; nyelvmegőrzés és nyelvváltoás; nyelvek közötti váltás | |
| Nyelvi tervezés | 454 |
| A nyelvek és nyelvváltozatok használatát szabályozó hivatalos politika; kétnyelvű oktatási programok | |
| Idegennyelv-tanulás és -oktatás | 458 |
| Az idegen nyelvek szerepe és státusza az iskolában és a társadalomban; a nyelvtanulás elméleti és a nyelvoktatási módszerek; nyelvoktatási anyagok és nyelvi laborok | |
| Szaknyelvek | 470 |
| A tudomány, a gyógyítás, a vallás, a jog, az újságírás, a reklám és az elektronikus médiák nyelve; a szaknyelvek érthetőségének és változásának problémái | |
| Nyelv és kommunikáció | 491 |
| A nyelv és más emberi és nem emberi kommunikációs rendszerek kapcsolata, a nyelv tudományos vizsgálata | |
| A nyelv és más kommunikációs rendszerek | 492 |
| A nyelv deffiniciója; a csimpánzok kommunikációja; szemiotika; kommunikáció nem nyelvi hangokkal, arccal, gesztusokkal és érintéssel | |
| Nyelvészet | 502 |
| A nyelv tudományos vizsgálata során megfogalmazott elképzelések története, a 20. századi nyelvészet területei és alakjai; nyelvészeti módszerek | |
| Függelék | 515 |
| Glosszárium | 516 |
| Jelek és rövidítések | 544 |
| A világ nyelveinek táblázata | 547 |
| További olvasmányok | 567 |
| Hivatkozott irodalom | 586 |
| Nyelvek, nyelvcsaládok, nyelvjárások és írások mutatója | 592 |
| Névmutató | 598 |
| Tárgymutató | 603 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.