| Előszó | 5 |
| Bevezetés | 8 |
| Ember, objektív valóság, nyelv | 15 |
| Szignál, jel, nyelvi kód | 24 |
| A nyelv információs modelljéről | 27 |
| Információsík és szignálsík | 27 |
| Az információtárolás. Nukleáris és kiegészítő információk | 28 |
| A nyelv funkcionális modellje | 32 |
| Az információ kiválogatása. A kommunikáció folyamata | 36 |
| A nyelv ergodikus modelljéről | 37 |
| Az osztály fogalmának szerepe a nyelvi modellben és a nyelvi kommunikációban | 41 |
| Az információ mennyisége és minősége | 47 |
| Az információ mennyiségi aspektusa | 47 |
| Az információ minőségi aspektusa | 55 |
| A szemantikai információ elmélete | 58 |
| A nyelvi közlés információs struktúrája | 69 |
| A nyelvi kommunikáció modellje. A nyelv közlési funkciója. Az információ továbbítása és megértése | 76 |
| Néhány megjegyzés a beszédmegértés modellálásáról | 84 |
| Az emberi és az állati kommunikációról | 94 |
| A nem-verbális kommunikáció egyes kérdései | 101 |
| A hallgatás mint nyelvészeti kérdés | 109 |
| Az információ és a metainformáció a nyelvi közlés struktúrájában | 112 |
| Az eufémizmusok használatát jelző metainformációs operátorokról | 130 |
| Metainformációs struktúrák a nyelvi szöveg síkján | 132 |
| A nyelv természetéről és a nyelvi kommunikáció szempontjából történő modellálásáról | 144 |
| A nyelvi közlés természete és a nyelvi funkciók | 177 |
| Néhány megjegyzés a nyelvi közlés elemzéséhez | 195 |
| A jelentés értelmezési módjairól | 217 |
| A nyelvi jelentés és az emberi tudás | 242 |
| A nyelvi szemantika kutatásának egyes dilemmái | 246 |
| A kontrasztív szemantika kérdéseihez | 255 |
| A világ nyelvi képe mint a szemantikai kutatások tárgya | 258 |
| A valóság nyelvi kategorizálásáról | 266 |
| A nyelvi kategorizálás nem tipikus esetei | 274 |
| A nyelvi közlés rejtett pragmatikai információiról | 279 |
| A rejtett axiológikus információ dekódolásáról | 293 |
| A nyelv titkai | 297 |
| A nyelvhasználat elvei és etikai dimenziói | 312 |
| Néhány gondolat a nyelvi és a kommunikációs normákról | 316 |
| A kognitív nyelvészet alapelvei | 319 |
| A kategorizáció és a jelentés a kognitív nyelvelméletben | 328 |
| A kommunikációs kompetencia és összetevői | 342 |
| A kommunikációs grammatika perspektívái | 352 |
| A nyelvi kommunikáció és az alkalmazott nyelvészet néhány kérdése | 358 |
| A nyelvi kommunikáció és az idegennyelv-oktatás modellje | 362 |
| Általános kérdések | 362 |
| A programozott idegennyelv-oktatás lényege | 362 |
| A lineáris programozás alkalmazásának lehetőségei az idegennyelv-tanulásban | 364 |
| Elágazó programozás alkalmazása az idegennyelv-oktatásban | 369 |
| Az audiovizuális idegennyelv-oktatásról | 369 |
| A nyelvtanulás modelljének néhány kérdése | 378 |
| Az országismeret nyelvi vonatkozásainak egyes elméleti kérdései a lengyel és a magyar nyelv anyaga alapján | 384 |
| A transzlatorika fogalmának meghatározásához | 389 |
| Nyelvi kommunikációs problémák a mai világban | 392 |
| Kiegészítő szakirodalom | 397 |