| Előszó | 11 |
| Személyi feltételek | 13 |
| A vizsgázó | 15 |
| Rendelkeznek-e a vizsgázók kellő önismerettel? | 15 |
| A vizsgázók szóbeli kommunikációs készsége | 17 |
| A vizsgázók írásbeli kommunikációs készsége | 19 |
| Nyelvvizsgázói magatartások | 20 |
| Negatív nyelvvizsgázói magatartások a szóbeli vizsgán | 20 |
| A szóbeli interjú | 20 |
| A sajtószöveg összefoglalása | 22 |
| Negatív nyelvvizsgázói magatartások az írásbeli vizsgán | 24 |
| Fordítás idegen nyelvről magyarra | 24 |
| Fordítás magyarról idegen nyelve, illetőleg az irányított fogalmazás | 26 |
| A nyelvi tesztfeladatok | 27 |
| Pozitív nyelvvizsgázói magatartások | 28 |
| A helyes nyelvvizsgázói technika néhány fontos módszere a szóbeli vizsgán | 31 |
| A szóbeli interjú | 31 |
| A sajtószöveg értése | 37 |
| A helyes nyelvvizsgázói technika az írásbeli vizsgán | 37 |
| A vizsgáztató | 40 |
| A korszerű vizsgáztatás "egyszeregye" | 44 |
| A szóbeli interjú mint beszédhelyzet | 46 |
| Helyes és célszerű vizsgáztatói technika a gépi hang értését ellenőrző feladat végzésekor | 54 |
| Helyes és célszerű vizsgáztatói technika az olvasott szöveg értését ellenőrző feladat végzésekor | 56 |
| Negatív vizsgáztatói magatartások | 57 |
| A vizsga | 61 |
| A gyakorlat elmélete | 63 |
| A nyelvtudás értékelésének meghatározása, helye és feladata | 63 |
| A nyelvtudás értékelése | 72 |
| Az értékelés gyakorlata. Az értékelésnek a kölcsönhatása a nyelvpedagógiai, illetőleg visszahatása a többi tényezőre | 72 |
| Milyen követelményeknek kell a jó vizsgának megfelelnie? | 73 |
| Szubjektív és objektív értékelési módszerek | 77 |
| A kompetencia | 83 |
| Az idegen nyelv tudását alkotó készségek | 87 |
| A négy alapkészség pszicholingvisztikai jellemzése | 87 |
| A beszéd folytonossága (fluencia) | 99 |
| Az idegennyelvi kompetencia | 99 |
| A beszéd folytonosságát (fluenciáját) alkotó összetevők | 102 |
| Szünet és habozás a beszédprodukcióban | 104 |
| A társadalmi-kulturális tényezők | 107 |
| A társadalmi-kulturális háttér | 109 |
| Megelevenítési folyamatosság | 110 |
| A fluens beszélő | 114 |
| Nyelvi készségek - nyelvtanulási szükségletek | 116 |
| Nyelvtanulási szükségletek | 117 |
| A nyelvtanulási szükségletek - a nyelvtanulási célok és a különböző nyelvi készségek kapcsolata | 120 |
| A szóbeli érintkezéshez szükséges készségek | 121 |
| Az írásbeli érintkezéshez szükséges készségek | 121 |
| A nyelvi készségek tesztelése | 122 |
| A nyelvi készségek tesztelését szolgáló feladatok | 124 |
| Objektív technikájú tesztelés | 124 |
| A kommunikatív tesztelés | 131 |
| A nyelvi készségeket mérő, illetőleg értékelő kommunikatív feladatok áttekintése | 133 |
| A beszédértést mérő feladatok | 133 |
| Az íráskészséget mérő feladatok | 138 |
| A beszédkészséget mérő feladatok | 139 |
| A nyelvvizsga mint a nyelvtudás értékelése | 144 |
| A beszédszituáció és a beszédtevékenység a nyelvvizsgán | 144 |
| Az elmélet gyakorlata | 147 |
| A nyelvtudás értékelésének, tesztelésének főbb történeti korszakai | 147 |
| Az 1980-as évek vizsgarendje | 153 |
| Egy lehetséges új nyelvvizsgamodell | 166 |
| Egy lehetséges új nyelvvizsgamodell alapelvei és követelményrendszere | 168 |
| Általános elemek és elvek | 168 |
| Az elképzelt vizsgarendszer két változata | 172 |
| I. változat | 172 |
| II. változat | 175 |
| Összefoglalás: alap-, közép-, haladó- és felsőfokú vizsga | 176 |
| A négy alapkészség négy fokra kidolgozott célrendszere a nyelvvizsgamodellben | 177 |
| Beszédkészség | 177 |
| Beszédértés | 179 |
| Íráskészség | 180 |
| Olvasott szöveg értése | 181 |
| A javasolt új vizsgarend javasolt feladatai | 183 |
| Az alapfokú vizsga javasolt feladatai | 183 |
| A beszédkészség vizsgálata | 184 |
| A beszédértés vizsgálata | 184 |
| Az íráskészség vizsgálata | 185 |
| Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 185 |
| A középfokú vizsga feladatai | 186 |
| A beszédkészség vizsgálata | 186 |
| A beszédértés vizsgálata | 187 |
| Az íráskészség vizsgálata | 188 |
| Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 188 |
| A haladófokú vizsga javasolt feladatai | 189 |
| A beszédkészség vizsgálata | 189 |
| A beszédértés vizsgálata | 190 |
| Az íráskészség vizsgálata | 191 |
| A felsőfokú vizsga javasolt feladatai | 192 |
| A beszédkészség vizsgálata | 192 |
| A beszédértés vizsgálata | 194 |
| Az íráskészség vizsgálata | 194 |
| Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 194 |
| A javasolt feladatok kiválasztását, illetőleg alkalmazását irányító elvek és megfontolások | 195 |
| Mi lehet az oka annak, hogy némely vizsgázót nehéz, olykor szinte lehetetlen beszédre késztetni? | 196 |
| Végkövetkeztetés | 201 |
| Az új vizsgáztatási formákkal kapcsolatos állandó, nem közvetlenül vizsgáztatási feladatok | 201 |
| A tervezett nyelvvizsgareform: az 1990-es évek nyelvvizsgája | 202 |
| Az 1980-as évek és az 1990-es évek tervezett vizsgarendszerének összehasonlítása | 204 |
| Függelék | 211 |
| Bibliográfia | 215 |