| Előszó | 5 |
| Bevezetés | 11 |
| Mi a pásztorpszichológia? - Bevezető tájékozódás | 13 |
| Mi volt, amikor nem volt? - Történelmi háttér | 13 |
| A freudi pszichoanalízis és a teológusok - a kapcsolat alakulása | 14 |
| A főbb pszichológiai-pszichoterápiai irányzatok kialakulása és vallásértelmezése | 17 |
| Pszichoanalitikus irányzat | 17 |
| Sigmund Freud | 17 |
| Alfred Adler | 23 |
| Carl Gustav Jung | 26 |
| Viktor E. Frankt | 31 |
| Szondi Lipót | 34 |
| Erich Fromm | 37 |
| Pszichoanalízis és teológia - csomópontok és ellenpontok (Összefoglalás) | 40 |
| A viselkedéselméleti irányzat | 42 |
| Egzisztenciális-humanista irányzat | 44 |
| Carl S. Rogers | 45 |
| Fritz S. Perls - Gestalt-pszichoterápia | 50 |
| A csoportpszichoterápia irányzatai | 52 |
| Moreno pszichodrámája | 52 |
| Egyéb irányzatok | 53 |
| A pásztori pszichológia kezdete, önértelmezése, feladatköre | 55 |
| Kialakulása és elterjedése | 55 |
| A pásztori pszichológia önértelmezése, tudományos helymeghatározása és feladatköre | 59 |
| Az ember | 51 |
| Az emberre vonatkozó elképzelések néhány pszichológiai irányzatban | 61 |
| A klasszikus pszichoanalízis szemlélete | 63 |
| A viselkedéselmélet elképzelése | 63 |
| A humanista pszichológia emberképe | 64 |
| E. H. Erikson identitáselmélete | 66 |
| Az identitás fejlődésének aktív hordozói | 66 |
| Az identitás fejlődésének nyolc szakasza | 67 |
| Csecsemőkori önbizalom az ősbizalmatlansággal szemben | 67 |
| Kisgyermekkor. autonómia az önállótlansággal szemben | 68 |
| Óvodáskor: iniciatíva bűntudattal szemben | 69 |
| Iskoláskor: kreativitás a kisebbrendűségi érzéssel szemben | 70 |
| Ifjúkor: identitás az identitás diffúziójával szemben | 70 |
| Felnőttkor: intimitás az izolációval szemben | 73 |
| Érett felnőttkor: alkotókészség a stagnációval szemben | 75 |
| Öregkor: integráció a kétségekkel szemben | 75 |
| A krízis fogalma | 76 |
| További identitás-elméletek | 77 |
| Az emberi kapcsolat | 79 |
| A kommunikáció | 79 |
| Az emberi kapcsolatok témája a tudományos érdeklődés középpontjába kerül | 79 |
| Az emberi kommunikáció - a kommunikatív kapcsolat | 81 |
| A kommunikáció-kutatás felismerései | 81 |
| A tudományos gondolkodás módszere | 81 |
| Az emberi kommunikatív kapcsolat | 82 |
| A komplex kommunikáció axiómái | 83 |
| A komplex kommunikáció alkotóelemei | 83 |
| életkor és kommunikáció | 83 |
| cirkularitás | 84 |
| a nem-verbális kommunikáció | 84 |
| a kettős kötés | 85 |
| szociális környezet és kommunikáció | 85 |
| Az alkalmazott kommunikáció | 85 |
| A lelkigondozás céljából alkalmazott kommunikáció keretei | 85 |
| Kapcsolatfelvétel | 86 |
| Megállapodás | 86 |
| A beszélgetés helyszínének atmoszférája | 86 |
| A beszélgető partnerek ülésrendje | 87 |
| A beszélgetés kereteinek meghatározása | 87 |
| A lelkigondozás céljából alkalmazott kommunikáció elemei | 88 |
| Előzetes meggondolások | 88 |
| A beszélgetés elemei | 89 |
| destruktív elemek | 89 |
| konstruktív elemek | 91 |
| A beszélgetés befejezése | 92 |
| A beszélgetés kiértékelése | 92 |
| A csoport és a csoport dinamikája | 94 |
| A csoportdinamika fogalma és kutatása | 94 |
| A csoport születése | 96 |
| A kommunikáció jellegzetességei | 96 |
| Az identifikáció folyamata | 96 |
| A konfrontáció folyamata | 97 |
| A csoportvezető személyének jelentősége | 97 |
| A csoport fejlődésének folyamata | 98 |
| A csoport fejlődését segítő, konstruktív funkciók | 99 |
| A csoport munkájának céljaira irányuló, konstruktív funkciók | 99 |
| A csoport fejlődését és munkaképességét akadályozó funkciók (diszfunkciók) | 100 |
| A csoport vezetése - csoportvezetési stílusok | 101 |
| Autoritatív | 101 |
| Laissez-faire | 102 |
| Demokratikus | 102 |
| A témaközpontú interakcionális modell (R. C. Cohn) | 103 |
| Az elmélet | 103 |
| A modell | 104 |
| A gyakorlat | 105 |
| A csoportmunkához szükséges atmoszféra megteremtése | 105 |
| Témák megfogalmazása | 107 |
| A konstruktív kommunikáció "szabályai" a csoportmunkában | 108 |
| A TIM felhasználhatósága | 114 |
| A krízis | 115 |
| A krízis - teológiailag | 115 |
| A stressz-elmélettől a krízis-elméletig | 116 |
| A stressz-kutatás | 116 |
| A krízis-kutatás | 119 |
| A krízis-elmélet megállapításai | 120 |
| A krízis: folyamat | 120 |
| A krízis kommunikáció-elméleti aspektusai | 121 |
| Krízis-formák | 124 |
| A krízis-intervenció | 128 |
| A veszélyeztetettség mértékének felbecsülése | 128 |
| A segítséget nyújtó személye | 133 |
| A krízisbe jutás veszélye | 136 |
| A segítséget nyújtó kompetenciája | 137 |
| A krízis-intervenció gyakorlati szempontjai | 137 |
| Az intervenció megkezdése | 138 |
| A krízis-élmény feldolgozása | 138 |
| Az intervenció befejezése | 139 |
| Kontrollbeszélgetések | 140 |
| Az életet fenyegető krízis - a suicidum | 141 |
| Magyarázati kísérletek | 142 |
| Néhány mélypszichológiai elképzelés | 142 |
| Szociológiai szempontok | 142 |
| A tanuláselmélet és a szociálpszichológia vélekedése | 143 |
| Az orvostudomány nézete | 143 |
| A suicidális állapot kialakulása | 143 |
| A veszélyeztetettség mértékének megállapítása | 146 |
| Hogyan lehetséges hatékony segítségnyújtás? | 148 |
| Ami inkább árt, mint használ | 148 |
| Ami segítséget nyújthat | 148 |
| A lelkigondozó lehetőségének határai | 151 |
| A lelkigondozó felelőssége önmaga iránt | 152 |
| A krízis után | 152 |
| A betegségben szenvedő ember | 153 |
| Betegség vagy beteg ember? | 153 |
| A betegség különböző definíciói | 153 |
| természettudományos klinikai definíció | 153 |
| egzisztenciális-humanista definíció | 154 |
| A betegség értelme? | 156 |
| A betegséghez való viszony | 158 |
| Pszichés megbetegedések | 159 |
| A lelki zavarok rendszerezésének kérdése | 159 |
| A lelki zavarok rendszerezésének fejlődése | 160 |
| Egy rendszerezési lehetőség | 161 |
| A gyülekezeti lelkigondozói gyakorlat szempontjából jelentős zavarformák | 162 |
| Az ember önmagához való viszonya zavarának egyik formája - a depresszió | 162 |
| A határon innen és túl | 162 |
| Mi jellemzi a a depresszióban szenvedő embert? | 163 |
| A depresszív zavarállapot kialakulása | 164 |
| A lelkigondozó és a depresszív zavarban szenvedő | 166 |
| Önismeret fontossága | 167 |
| A segítségnyújtás általános szempontjai | 167 |
| A beszélgetésvezetés további szempontjai | 169 |
| Az ember önmagával való meghasonlása - a tudathasadás | 171 |
| Az emberközi kapcsolatos zavara - a neurózis | 171 |
| Közeli ismerőseink... | 171 |
| Kísérletek a neurózis értelmezésére | 172 |
| A zavarok kialakulásának folyamata | 174 |
| Mi történik a nemkívánatos érzelmekkel? - elhárítási formák | 175 |
| Neurotikus élet- és cselekvésmódok | 177 |
| A lelkigondozás főbb szempontjai | 179 |
| A neurotikus zavarok befolyása a hitéletre | 180 |
| A szenvedélyeitől szenvedő ember - szenvedélybetegségek | 185 |
| A kábítószerekről általában | 185 |
| Az alkoholizmus | 186 |
| Néhány adat | 186 |
| Az alkohol - a látszatmegoldás szenvedélye | 188 |
| Különösen veszélyeztetett személyiségtípusok? | 188 |
| Az alkoholtól való függőség formái | 189 |
| Az alkoholizmus kifejlődésének folyamata | 190 |
| Az alkoholizmus és az abból kivezető út | 192 |
| A gyógyíthatatlan betegség gyógyítása, egyházi gyökerek | 192 |
| Lelkigondozói segítségnyújtás | 197 |
| A gyógyszerszedés szenvedélye - pharmacománia | 198 |
| Az öregedő ember | 201 |
| Két ellentétes elmélet | 201 |
| Az ún. deficit-modell és a kialakulóban lévő interdiszciplináris gerontológia | |
| Az öregedési folyamatokra jellemző jelenségek | 203 |
| Biológiai változások | 203 |
| Lelki és szellemi változások | 204 |
| A szellemi képességek változásai | 204 |
| A tanulási képesség változásai | 205 |
| Az emlékezőképesség változásai | 205 |
| Pszichomotorikus változások | 206 |
| A személyiségben bekövetkező változások | 206 |
| Az öregedési folyamattal járó, leggyakoribb pszichés zavarok | 208 |
| Beszédképesség, hallás, tájékozódás zavarai | 208 |
| Szenilitás | 208 |
| Depresszió | 208 |
| Üldözési mániák | 209 |
| Az öregedési folyamat és a modern társadalmi környezet | 209 |
| Öregedő ember - társtalan ember? | 211 |
| Az öregedők házaséletében bekövetkező változások | 212 |
| Esélyek | 213 |
| A lelkigondozás szempontjai | 214 |
| Felkészülés az öregedése | 214 |
| Az öregedési folyamattal járó életkérdések | 215 |
| A lelkigondozó életkorának szerepe | 216 |
| Az élettől búcsúzó ember | 219 |
| A hontalanná vált halál | 219 |
| A titkossá vált halál | 222 |
| A halál: folyamat | 224 |
| E. Kübler-Ross megfigyelései | 224 |
| A pásztori-pszichológiai kiegészítés | 226 |
| Lelkigondozói szempontok | 229 |
| A gyászoló ember | 233 |
| Első felismerések és elképzelések (S. Freud) | 233 |
| Ami a gyász lefolyását befolyásolja | 234 |
| Korai élmények | 234 |
| A szociális sztátusz megváltozása | 237 |
| A gyász folyamata | 238 |
| A sokk szakasza | 239 |
| A kontrollált szakasz | 239 |
| A temetés pásztori-lélektani aspektusai | 241 |
| A regresszió szakasza | 241 |
| Az adaptáció szakasza | 244 |
| A gyász folyamatának zavarai | 245 |
| Mumifikáció | 246 |
| Abszolút autoritás | 246 |
| Depresszió | 247 |
| A gyászolók vallási kérdései | 248 |
| Odafenn találkozunk...? | 249 |
| Rövid, egyszerű temetést szeretnénk | 250 |
| És az utolsó ítélet...? | 251 |
| Lelkigondozói szempontok | 251 |
| Preventív parochiális lelkigondozás | 251 |
| Temetést előkészítő beszélgetések | 252 |
| Beszélgetések temetés után | 253 |
| A gyászoló család | 253 |
| A család lelkigondozása | 255 |
| Családjaim és családom - a többgenerációs családszemlélet | 255 |
| A család életfolyamatának természetes krízispontjai | 260 |
| A család családfája - a család és a társadalmi környezet | 263 |
| A "nagycsalád" - termelői közösség | 263 |
| A család a polgárosodó társadalmakban | 264 |
| A család a jelenkorban | 265 |
| Hogyan "működik" a családi élet? | 266 |
| Látható és láthatatlan családtagok | 266 |
| Szerep és feladatkörök | 267 |
| Határok | 268 |
| Háromszögek | 269 |
| Kommunikációs formák | 270 |
| Engesztelő, szolgáló típus | 272 |
| Támadó-vádló típus | 283 |
| Racionalizáló típus | 275 |
| Elterelő típus | 277 |
| Hogyan keletkeznek és milyen tényezők hordozzák a családi konfliktusokat? | 280 |
| Szabályok és tabuk | 280 |
| A szabályok keletkezése | 281 |
| A szabályok értelmezése | 281 |
| Ha a szabályból tabu lesz | 282 |
| Célok és a hozzájuk vezető utak | 284 |
| A család élettere | 285 |
| A család és az idő | 286 |
| A család és az energia | 297 |
| A céldimenziók | 288 |
| A család lelkigondozásának speciális módszerei | 290 |
| Ismerkedés és kapcsolatfelvétel | 290 |
| Hálózatos kommunikáció | 291 |
| Lépcsőzetes beszélgetésvezetés | 292 |
| A probléma súlypontjának áthelyezése az egyénről a családra | 293 |
| Pozitív átfogalmazás | 294 |
| Metaforák, képek alkalmazása | 295 |
| Az alegységek önállóságának fejlesztése | 295 |
| Megállapodások | 296 |
| A család lelkigondozásának kiértékelése | 299 |
| A család és az egyház - házasságkötés megáldása, keresztelés, konfirmáció | 300 |
| Házasságkötés | 301 |
| Keresztelés | 305 |
| Konfirmáció | 307 |
| Két krízis: a házassági elválás és a terhességmegszakítás | 308 |
| A válási krízis | 309 |
| A váláshoz vezető utak | 309 |
| Válás valakitől vagy valamitől? | 312 |
| Lelkigondozói szempontok | 313 |
| Terhességmegszakítás | 316 |
| A krízis dimenziói | 317 |
| A terhességmegszakítás elhatározásának folyamata | 317 |
| A döntést befolyásoló tényezők | 318 |
| A döntéstől való elidegenedés folyamata | 319 |
| A lelkigondozás szempontjai | 321 |
| Jegyzetek | 325 |
| A fontosabb szakkifejezések magyarázata | 336 |
| Irodalomjegyzék a feldolgozott témakörökhöz | 346 |
| Válogatás az idegennyelvű szakirodalomból (Összeállította: Németh Dávid) | 351 |